شنبه, 22 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه جلسه اول 2/12/1393

خلاصه جلسه اول 2/12/1393 9 سال 2 ماه ago #113170

چکیده، تعریف و ویژگی گزارش
گزارش مكاتبه‌اي است كه از سوي واحدهاي سازماني و يا كاركنان زيردست تهيه و طي آن خواسته‌ها يا پيشنهادها و نظريات و يا نتيجه اقدامات دستورات صادره جهت آگاهي از جريان امور و يا تصميماتي كه بايد اتخاذ گردد، به مقام بالاتر ارائه مي‌شود گزارش انتقال پاره‌اي از اطلاعات است به كسي كه از آن بي‌اطلاع بوده يا آگاهي كافي ندارد گزارش عبارت است از ارائه اطلاعات سازمان يافته با نظر مشورتي اداري كه برمبناي آن تصميم‌گيري آگاهانه براي گيرنده گزارش امكان‌پذير باشد گزارش به معناي شرح و تفسير و بيان است و گزارش‌نويسي عبارت است از نوشتن و تشريح وتوصيف مطالب يا اخبار و رويدادهاي علمي يا ماموريت‌ها و اموري كه انجام يافته است. گزارش بيان توصيفي يك خبر يا حادثه يا موضوع كاري يا اجتماعي است گزارش تلفيقي است از خبر و تحقيق به اضافه بازسازي تئوري هنرمندانه وقايع و موضوعات اجتماعي كه همراه با واقعيت باشد.
اهمیت گزارش به وجود آوردن یک محیط ارتباطی و قابل اطمینان بین مخاطب و رسانه می باشد که چنین اعتمادی برای رسانه و گزارشگر با ارزش می باشد.
زمانی یک رویداد، خیر یا موضوع اهمیت و ارزش ویژه پیدا می‌کند که مورد توجه گزارشگران قرار گیرد و آنها را به عمق خود بکشد.
گاهی طیف یک رویداد به قدر مهم و وسیع و عجیب و غیرمنتظره می‌شود که از حالت خبر خارج شده و در چنین حالتی باید از مسائل ظاهری و سطحی آن عبور و به مسائل زیرین و زوایای ریز و تاریک آن جهت موشکافی رخنه کرد. مثل آغاز جنگ عراق علیه ایران.

گزارش در مطبوعات جهان سوم
حدود 15 سال از شروع جدید جهان سوم با مقابله با الگوهای ارتباطی غرب و جایگزینی الگوهای مستند ملی در زمینه ارتباطات می‌گذرد. انها معتقدند که در جهان کنونی اطلاعاتی با این که دارای منابع عمده مواد خام و انرژی هستند و از نظر جمعیت و امکانات بالقوه بر کشورهای صنعتی برتری داردند ولی سهم آنها در بازار جهانی حداقل می‌باشد.
بیش از 80 درصد اخبار جهان را چهار خبرگزاری بزرگ جهان تشکیل کی‌دهد و 20 درصد باقی متعلق به کشورهای جهان سوم می‌باشد و آنهم مربوط به اخبار درگیری‌های این کشورها می‌باشد.
کشورهای جهان سوم خواهان افزایش سهم خود در شبکه جهانی خبر می‌باشند و می‌گویند که اخبار آنها فقط اخبار درگیری‌ها نیست بلکه مسائل دیگر نیز هست و هیچ انعکاسی در رسانه‌های گروهی غرب ندارد. مثل اخبار توسعه و پیشرفت دستاوردهای این کشورها.
با معیارها و ملاک‌هایی که رسانه‌های غربی بیان می‌کنند، آنها اینگونه خبرها (خبرهای توسعه) را ملاک‌های جهانی خبر نمی‌دانند. با توجه به نکات عنوان شده، اخبار توسعه با این که مهمترین نوع خبر در جهان سوم است و وظیفه و رسالت اصلی مطبوعات این کشورها پرداختن به این خبرهاست ولی همان معیارهای لازم برای داشتن هویت خبری رایج را ندارند و برای ارایه این خبرها با این که درست و واقعی هستند ولی باید تکنیک‌هایی (چاشنی‌هایی) را جهت جذب و علاقمندی مخاطب به آنها اضافه کرد.

سیر گزارش در مطبوعات ایران
نگاه چند ساله اخیر به مطبوعات کشور، و نوع گزارش مطبوعات نشانگر تفاوت‌های می‌باشد در گذشته نوعی گزارش به نام رپرتاژ یعنی یک رویداد یا واقعه گزارش شود و همان در روزنامه‌های منتشر می‌شد. مثل زلزله یا سیل یعنی اگر این رویداد رخ می‌داد گزارشگران به آنجا می‌رفتند و گزارش تهیه می‌کردند در غیر این صورت مطالبی در مطبوعات منعکس نمی‌شد. یعنمی ابتکار عمل در دست روزنامه‌ها نبود. حتی مواقعی چند زمانی از واقعه رویداد می‌گذشت تازه گزارش آن چاپ می‌شد. در حالیکه مهمترین ویژگی یک خبر یا گزارش تازگی و نو بودن آن می‌باشد. و ثانیا امکان دسترسی به رسانه‌های که بتوان آن را دریافت کرد.
اما در دهه اخیر بیشتر گزارش‌هایی که در مطبوعات به چشم می‌خورد گزارش روز یا رپرتاژ تحقیقی یا آنکت میباشد. این گزارشها عمدتا به مسایل اجتماعی و فرهنگی مردم می‌پردازد و مخاطب با خواندن آن احساس نزدیکی بیشتر به گزارش می‌کند در ضمن قشر گسترده‌ای از اجتاماعی را در برمی‌گیرد.

یکی از مهمترین تفاوت‌های گزارش اجتماعی در قبل و بعد از انقلاب
گزارش‌های قبل از انقلاب عموما از موضوعات بسیار ساده و سطحی تهیه می‌شدند مگر این که بعضی مواقع شرایط خاص پیش می‌آمد که گزارشگر با استفاده از مهارتها و خلاقیت‌های خود بتواند یک گزارش خاص تهیه کند. به علت مهم نبودن و کوتاه بودن مطلب، گزارش در یک شماره روزنامه چاپ و پایان می‌یافت در ضمن نقش چندانی در آگاهی‌ها و اطلاعات مخاطبین نداشت.
اما بعد از انقلاب به علت شرایط ویژه و بالا رفتن سطح توقع و آگاهی و نیازهای مخاطبین، مطبوعات نیز نوع سوژه‌ها را تغییر داده‌ها و آنها را با کیفیت بالاتر و با بار تحقیقی و علمی چشمگیری به چاپ می‌رسانند.
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: نسرین اقاملا
مدیران انجمن: نسرین اقاملا