پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



موضوع: مبحث درس شماره 3

مبحث درس شماره 3 9 سال 1 هفته ago #114199

اهمیت نماد در تحولات فرهنگی : همانطور که می دانید نمادها یک شباهت عینی است و نه ارتباط همجواری. بنابراین عینیت دادن به قراردادهای اجتماعی سرعت بخشیدن در روابط اجتماع با نمادهاست. به طور مثال علائم راهنمایی ورانندگی ، تحولات قانون گرایی و گرایش آهاد مردم و توجه به آن نمادها بیشتر رفع تعارض و برطرف کردن گره های موجود در جامعه است. بنابراین نمادها می توانند عاملی بازدارنده یا پیش برنده یا تحریک کننده ویا تغییر در رفتار به دنبال داشته باشد. زیرا در پیشرفت جوامع با درنظر داشتن صرف زمان دیگر یادگیری مطالب و یادآوری آنها با روش های قدیمی کمتر اقبال بیشتری دارد و با یک قرارداد موقتی که به صورت نماد عینی متجلی می شود آن را برای ماهم آموزنده می داند و هم الزام به رعایت آن (مثل نماد قلم و کتاب نشان از مکان علمی و پژوهش است و باید الزامات آن را رعایت کنید. تمام لوکشن های فیلم هالیوودی نماد و نشانه است. مهمترین نشانه پرچم است.)
جهان شمول بودن یاخاص بودن نشانه ها :
روانشناسان بسیار تمایل دارند ، که بگویند یک نشانه به لحاظ زبان شناسی جهانی و عام است و این گونه مطرح می کنند که سیستم های روانی ناشی می شوند از سیستم های حسّی و تعداد عواطفی که سیستم های حسّی ایجاد می کنند بسیار محدود است بنابراین تعداد عواطف در تمام فرهنگ ها محدود است و افراد براساس این عواطف عمل می کنند و بعد سیستم های فیزیولوژیک که متشکل از ماهیچه ای و کنشی می باشند مطرح می کنند.
آقای پل اکمنبراساس سیستم های آزمایشگاهی می خواهد ثابت کند که تعداد عواطف محدود است و این عواطف ایجاد احساس سیستم های ماهیچه ای و کنشی یکسان می کند مانند خندیدن ، گریه کردن و ...


کسانیکه درمقابل این نظریه قرار دارند این نظریه را نفی نمی کنند که انسان یک تیپ ازجهانی شدن بیولوژی را دنبال می کند مثلاً خندیدن یا خنده درهمه جوامع اتفاق می افتد لیکن عامل آن خنده الزاماً مشترک نیست و به صورت های مختلف دیده می شود و همچنین در فرهنگ های مختلف خندیدن صور مختلفی دارد.
امّا اثر بیولوژی آن یکسان است امّا بحث جهانی شدن را طبعاً انسان شناساننمی پذیرند ولی درآن طرف قضیه دیدگاه غالبی که خاص و ویژه بود امروز پذیرفته نیست زیرا جامعه جهانی امروز با دسترسی های فراوان نسبت به امکانات فناوری قوانین بافت شهری سهولت سفر پذیرفته شدن در کشورهای مجاور و غیرمجاور همه وهمه این حصار تفکّر را گسسته اند که مانند قدیم براساس فرهنگ غالب یک جامعه بتوانیم کنشهای فردی و اجتماعی را پیش بینی کرده و نسبت خواسته های خود را برآن اساس تطبیق دهیم در نظامهای جدید این پذیرفته است که ما باید هرچه بیشتر به طرف سیستم های تغییری برویم و نیز سیستم های روایت های چندگانه .
آقای بارتاین مفهوم را در خطاطی کالیگرافی ژاپنی نشان داد.
نظریه نشانه ها از نظر فردیناندوسوسور: آقای دوسوسور، به عنوان یکی از بهترین زبانشناسان که به نوعی پدر علم زبانشناساننام دارد. او از جملهپیشگامان علم نمادشناسیاست. دوسوسور نشانه را موضوعی فیزیکی و درعین حال معنادار می داند. او پدیده ها را بر 2وجه دال و مدلولمی داند و شکل گیری آنها بر این 2 اساس است.
رابطه دال ومدلول از نظرفردنیاندوسوسور:
نشانه شناسیدوسوسورمکتبی را ایجاد کرد که برآن اساس هر رابطه ای دلالتی و یا به عبارت دیگر رابطه دال و مدلول در هر نشانه قراردادی است.


رویکرد مهم دوسوسور در نشانه شناسیاش که او را نشانه شناسی برتر و علمی معرفی کرده و تعریف او از نشانه شناسی علم بررسی نشانه های منفرد بطور مطلق نیست. نشانه شناسی دانش بررسی نظامهای نشانه ای است که پدیده هایی اجتماعی اند. لذا ، نشانه شناسی در مکتب دوسوسور همیشه دانشی ساختارگراست.
هویت نسبی نشانه ها در برابر یکدیگر اصل اساسی ساختارگرایی دوسوسور است ، بدین معنا که یک نشانه آن چیزی است که دیگران نیستند.
پدیده اجتماعی : ظهور ناگهانی یک رفتار، گفتار فرهنگ که قبل از آن هیچ پیش بینی یا پیش داوری نسبت به آن در قاطبه جامعه تصور نمی شد.
محورهای هم نشینی و جانشینی :
دوسوسور محور هم نشینی و جانشینی را مطرح می کند و در محور جانشینی عناصر انتخاب می شوند و در محور هم نشینی عناصری که قبلاً انتخاب شده اند ترکیب می شوند ایشان بیشتر روی نشانه ها و نمادها تاکید دارد. و معتقد است :دال و مدلول از هم جدایی ناپذیرند و هردو ذهنی هستند. به عبارت دیگر نشانه و محتوا ذهنی و قراردادی اند از نظر او عناصر زبانی مانند یک سیستم عامل عمل می کنند ارزش هر عنصر در داخل سیستم با اجزای دیگر سیستم مرتبط هستند سیستم یکی از پایه های دیدگاه توصیفی از نظر وی می باشد بنابراین هر عنصر در داخل سیستم معنا پیدا می کند نشانه های دوسوسور، یک وجه مادی و یک وجه غیرمادی دارند و زبان نیز از نظر وی دو جنبه جوهری و فرم دارد.
نهادهایا گزاره های داخل یه سیستم:1. افراد همان قبیله 2.مقبولیت ادله آن فرهنگ 3.خانواده های آن قبیله 4.آموزه های آن قبیله 5.سبک زندگی آن قبیله
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: ابراهیم عزیزیان فام