دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403

 



موضوع: منظور از وقفه چیست؟انواع وقفه؟

منظور از وقفه چیست؟انواع وقفه؟ 9 سال 4 ماه ago #107910

وقفه مکانیسمی است که برای مجبور کردن پردازنده برای متوقف کردن اجرای برنامه کاربرد دارد در واقع انتقال کنترل برنامه از برنامه جاری به برنامه دیگر وقفه است.وقفه ها پس از تقاضای داخلی یا خارجی صورت میگیرند و پس از انجام سرویس دهی کنترل مجدد به برنامه باز میگردد.
وقفه ها معمولا دارای یک سطح اولویت سخت افزاری هستند پردازنده نیز اولویت خاص خود را دارد و وقفه های با سطح اولویت بالاتر از پردازنده پردازش می شوند ولی وقفه های با اولویت پایین تر تا زمانی که پردازنده اولویت خود را پایین نیاورد پردازش نشده باقی می ماند.
انواع وقفه:سخت افزاری و نرم افزاری
وقفه های سخت افزاری از سوی یک سخت افزار از داخل ویا خارج پردازنده وبه صورت یک سیگنال ناهمگام(دریک لحظه زمانی که از قبل مشخص نیست در کجای برنامه به وقوع می پیوندد) وبه پردازنده ارسال می شود
مهمترین وقفه های سخت افزاری عبارتند از:
وقفه ورودی و خروجی_وقفه زمان سنج_خطای ماشین_Restart
وقفه های نرم افزاری:این وقفه ها به صورت همگام و به صورت همزمان در اجرای برنامه ها و دستور العمل خاصی از انها به وقوع می پیوندد.
وقفه های نرم افزاری عبارتند از فراخوانهای سیستمی یا ApIها این وقفه ها عموما در حالتی اتفاق می افتند که برنامه کاربر نیاز به استفاده از مد کاربر و امکانات ان را داشته باشد مثل دستور exitدرانتهای یک برنامه وقتی اجرا به این خطا میرسد هسته سیستم عامل فراخوانی شده و اعمال لازم برای خروج از فرایند انجام می گیرد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: هانیه سلیمانی
مدیران انجمن: هانیه سلیمانی