جمعه, 14 ارديبهشت 1403

 



موضوع: رشد وتوسغه اقتصاد ایران از سال 84 تا 91

رشد وتوسغه اقتصاد ایران از سال 84 تا 91 9 سال 8 ماه ago #100293

دانشجویان:بهرامی. جهانشاهی .جعفری .سید حمزه زاده

چکیده مقاله رشد وتوسعه اقتصاداز سال 84 تا 91در ایران

رشد اقتصادی به عنوان شاخصی که مبنای ارزیابی سرعت ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد کشورهای مختلف تلقی می شود بر مبنای گزارش صندوق بین المللی پول بعد از اصلاحات صورت گرفته مطابق نظر کارشناسان بانک مرکزی ایران، نرخ رشد اقتصادی در سالهای 84 تا 91 به طور متوسط 3.89 درصد بوده است

براساس جدید ترین آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ رشد اقتصادی کشور در سالهای 1387 تا 1389 به ترتیب، معادل 0.8 درصد، 3 درصد و 5.8 درصد بوده، با احتساب این ارقام، متوسط نرخ رشد اقتصادی کشور به روایت بانک مرکزی طی سالهای 84 تا 89 معادل 4.7 درصد بوده است.
دیگر منبع رسمی آمار اقتصادی در کشور یعنی مرکز آمار ایران هنوز هیچ رقمی در مورد نرخ رشد اقتصادی سالهای 88 و 87 منتشر نکرده است، ولی در جدید ترین گزارش خود از وضعیت حسابهای ملی در ایران نرخ رشد اقتصادی کشور را با احتساب بخش نفت معادل 6.5 درصد بدون نفت معادل 7.3 درصد برآورد کرده و متوسط نرخ رشدهای اقتصادی اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران برای سالهای 84 تا 89 حدود 7 درصد می شود

مرکز پژوهشهای مجلس با ارائه پیش بینی رشد اقتصادی، رتبه منطقه ای و جهانی کشورها، اعلام کرد: رشد اقتصادی ایران در 2012 معادل 36 صدم درصد بوده که این وضعیت ایران را در رتبه 23 منطقه ای و 164 جهانی قرار می دهد.
توسعه اقتصادی را می توان فرایند بهبود بخشیدن به کیفیت زندگی عموم مردم در 3 محور کلیدی دانست. ارتقای سطح زندگی مردم از طریق فرایندهای مناسب رشد اقتصادی، ایجاد شرایطی که موجب عزت نفس مردم شود (از طریق استقرار نظام ها و نهادهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی که مشوق شان و احترام انسان باشد).
افزایش آزادی های مردم در انتخاب از طریق وسعت بخشیدن به حدود متغیرهای انتخاب آنها (به عنوان مثال افزایش در تنوع کالاها و خدمات). به این ترتیب هرچند تغییرات و دگرگونی های ساختاری در اقتصاد کشور (در چارچوب نظام ارزش های سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعه) توسعه اقتصادی تلقی می شود.
بر اساس مشاهدات جدول پیش بینی می شود کشورهای عراق، افغانستان، ازبکستان، ترکمنستان و کویت بیشترین رشد منطه رامطرح کردند
در دوره هشت ساله اصلاحات به طور میانگین برابر 9/4 درصد بوده است. در دوره پس از اصلاحات، ابتدا نرخ رشد اقتصادی تا 9 درصد در سال 85 افزایش می‌یابد، اما پس از آن روند نزولی به خود می‌گیرد. در سال 1388 نرخ رشد مجددا افزایش یافته و به 5/3 درصد می‌رسد. نرخ رشد اقتصادی در این دوره تا پایان سال 88، به طور میانگین برابر 1/5 درصد بوده است.

مشکلات رشد و توسعه/ مداخلات ساسی و انحصاری /صادرات تک محصولی /رانت خواری /یارانه/بریزو بپاش دولت.

موفق باشید
آخرين ويرايش: 9 سال 8 ماه ago توسط مرتضی قاسمیان.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: مرتضی قاسمیان
مدیران انجمن: مرتضی قاسمیان