شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



موضوع: برنامه ريزي در روابط عمومي

برنامه ريزي در روابط عمومي 10 سال 2 هفته ago #71554

قدرت برنامه ‌ريزي در روابط عمومي
چون موفقيت روابط عمومي با افكار عمومي گره خورده و عجين شده است و چون افكار عمومي انعطاف‌پذير و پديده‌اي متغير است، يك روابط عمومي كارآمد و موثر بايد مدام در حال پيشرفت و توسعه باشد. شايد بهتر باشد كه روابط عمومي را به زنبوري تشبيه كنيم كه كار گرده افشاني گل ‌ها را انجام مي ‌دهد و پيوسته به اين طرف و آن طرف پرواز مي ‌كند و بدون وقفه به اين كار ادامه مي ‌دهد. يك سازمان بزرگ حتماً به زنبورهاي زيادي نيازمند است كه وظايف خود را در بخش‌ هاي اصلي و توليدي آن سازمان به نحو احسن انجام دهند. اما در شركت ‌هاي كوچك شايد به يك زنبور نيازمند باشد تا همه اين كارها را انجام دهد و اگر شما در راس آن شركت باشيد حتماً مي ‌توانيد حدس بزنيد كه آن فرد مورد نظر چه كسي مي تواند باشد. براي اطمينان خاطر از اين كه فعاليت ‌هاي روابط عمومي شما متمركز و موثر است به يك سيستم اصولي نياز داريد. سيستمي كه به آن سيستم عملياتي روابط عمومي گفته مي ‌شود و جزئيات آن در برنامه موردنظر روابط عمومي گنجانده شده است.
برنامه ‌هاي روابط عمومي صرف‌نظر از اشكال و اندازه ‌هاي مختلف آن همواره در تلاشند كه به اين سه سؤال اصلي پاسخ بگويند: در حال حاضر در چه جايگاهي قرار داريم؟(تحليل موقعيت)، در چه جايگاهي مي ‌خواهيم قرار بگيريم؟(تعيين اهداف) و اين كه چگونه مي ‌توانيم به جايگاه موردنظر برسيم؟(راهبردها و تاكتيك ‌ها). بهتر است بدانيد كه علاوه بر اين موارد در همه برنامه‌ هاي روابط عمومي بودجه برنامه و روش‌ هاي سنجش و مستندسازي آن برنامه نيز درنظر گرفته مي‌ شود. يك برنامه روابط عمومي مي ‌تواند در جهت بهبود هويت يك شركت و ارتقا محصول و خدمات و جايگزين ساختن آن ‌ها در بازار به جاي محصولات و توليدات قبلي طرح ‌ريزي شود. اين كه چگونه به طرح يك برنامه روابط عمومي مي ‌انديشيد بستگي به ظرايط و اهداف شما دارد. اين برنامه مي ‌تواند به اهداف شما در راهي كه در پيش گرفته‌ايد، هويت بخشيده و شما را در رسيدن به آن ثابت ‌قدم نگاه دارد و اين همان راهي است كه همه زنبورهاي هوشيار براي رسيدن به عسل همواره در تلاش مداوم هستند.
برنامه ريزي در روابط عمومي
برنامه ريزي يکي از مهمترين وطايف مديريت است لوترگوليك که وطايف مديريتي را شامل (برنامه ريزي ـسازماندهي ـکارگزيني ـرهبري و هدايت ـهماهنگي ـگزارش دهي و بودجه بندي )ابراز کرده و برنامه ريزي را مهمترين وطيفه مديران مداند البته در خيلي از کتابهاي مديريت برنامه ريزي را از مهمترين وظايف مديريتي بر شمردهاند
در حقيقت برنامه ريزي بين جايي که هستيم با جايي که ميخواهيم بدان برسيم يک پل ارتباطي مي سازد
برنامه ريزي فرايندي است که نيازمند استعدادهاي ذهني وعملي مي باشد و ما را وا مي دارد بيش از اقدام به هر عمل خوب بد به درستي انديشده وسپس نسبت به انجام آن اقدام کنيم
برنامه ريزي وظيفه اي دشوار است که تمامي فعاليت هاي مديران و روابط عمومي ها را پيش مي برد برنامه ريزي مديران را به پيش بيني و آينده نگري وا داشته و شرايطي فراهم مي کند تا آنان در يابند چگونه از منابع سازماني به بهترين وجه استفاده کنند وبه سازمان سمت سوي خاصي مي بخشد و مقصد و هدف نهايي سازمان را آشکار ميسازد و چار چوب وحدت بخشي را بوجود مي آورد
انواع برنامه ريزي
1)برنامه ريزي راهبردي
2)برنامه ريزي تاکتيکي
3)برنامه ريزي عملياتي
4)برنامه ريزي جامع
5)برنامه ريزي سيستمي
6)برنامه ريزي مشارکتي
بر نامه ريزي از لحاظ زماني
1)کوتاه مدت
2)ميان مدت
3)بلند مدت
البته بر نامه ها را ارز لحاظ مکاني و موضوعي نيز ميتوان تقسيم بندي کرد
در نظام برنامه ريزي دو عامل اساسي بايد مورد نظر قرار گيرد نخستين عامل تهيه ونگهداري و بهره برداري از اطلاعات مورد لزوم است و عامل دوم نيز به کار گيري از شيوه هاي عملي است
منبع:
http://www.tebyan-ardebil.ir/description.aspx?id=29893
http://prmoosavi.blogfa.com/post-12.aspx
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: ابراهیم عزیزیان فام