چهارشنبه, 12 ارديبهشت 1403

 



موضوع: گزارش و ویژگیهای آن

گزارش و ویژگیهای آن 9 سال 4 ماه ago #108788

ویژگی های گزارش

گزارش‌ نویسی‌ از جمله‌ كارهای‌ با اهمیت‌ و جذاب‌ در كار روزنامه‌نگاری‌ است‌. گزارش‌ و مصاحبه‌ از آن‌ جا كه‌ از زندگی‌ مردم‌، شخصیت‌ها، پدیده‌ها، رویدادها و... و در واقع‌ به‌ نمایندگی‌ از سوی‌ مخاطبان‌ تهیه می‌شود از زنده‌ترین‌ و خواندنی‌ترین‌ مطالب‌ یک روزنامه‌ است‌. با توجه‌ به‌ تعریفی‌ كه‌ از گزارش‌ ارایه‌ شد، رسانه‌ موضوع‌های‌ مصاحبه‌ و گزارش‌ را از روی‌ تجربه‌ و تحقیق‌ و از میان‌ موضوع‌های‌ مورد توجه‌ مخاطب‌ و با ارزش‌های‌ خبری‌ مورد نظر او برمی‌گزیند،گویی‌ از طریق‌ مصاحبه‌ و گزارش‌ با مخاطب‌ گفت‌وگو می‌كند.
با چنین‌ ملاحظه‌ای‌ گزارشگر در تمامی‌ جریان‌ تدارک مصاحبه‌ و گزارش‌ باید به‌ طور دائم‌ حضور مخاطب‌ خود را در كنار یا مقابل‌ خود احساس‌ كند. روشن‌ است‌ كه‌ ما از روی‌ عادت‌، لحن‌ و شیوه‌ سخن‌ گفتن‌ یا نامه‌ نگاری‌ خود را با زمینه‌های‌ مشترک با طرف‌ مكالمه‌ یا مكاتبه‌ مطابقت‌ می‌دهیم‌. بخشی از این‌ مطابقت‌ مربوط به‌ سطح‌ نوشتار، بخشی‌ موضوع‌های‌ مورد علاقه‌ دو طرف‌، بخشی‌ نیازها و علاقه‌های‌ مشترک و بخشی،‌ اشاره‌های‌ پیشتر تعریف‌ شده‌ است‌، به‌ همین‌ سبب‌ ما ممكن‌ است‌ به‌ گفت‌وگوی‌ دو نفر گوش‌ بسپاریم‌ یا نامه‌ كسی‌ به‌ كسی‌ را بخوانیم‌، اما نكته‌ها و موردهایی‌ را نتوانیم‌ درک كنیم‌.با توجه‌ به‌ آن‌ چه‌ ذكر شد برای‌ آن‌ كه‌ گزارش‌ با هدف‌های‌ ارتباط‌ و انتقال‌ نزدیکتر باشد، باید نكات‌ زیر در آن‌ رعایت‌ شده‌ باشد:

*توجه‌ به‌ ارزش‌های‌ خبری‌ در گزارش
در نظر داشته‌ باشیم‌ كه‌ ارزش‌های‌ خبری‌ مخصوص‌ خبر نیست‌، بلكه‌ در مصاحبه‌ و گزارش‌ نیز باید مورد توجه‌ قرار گیرد. از آن‌ جا كه‌ به طور کلی رعایت‌ ارزش‌های‌ خبری‌ در نوشتارهای‌ مطبوعاتی‌ با توجه‌ به‌ خواست‌های‌ مخاطبان‌ تعیین‌ شده‌ است‌،این‌ توجه‌ معنا می‌یابد. ارزش‌ شهرت‌ مثلا به‌ مشهور بودن‌ چهره‌ای‌ در میان‌ مخاطبان‌ نظر دارد یا ارزش‌ فراگیری‌ مربوط‌ به‌ گروه‌های‌ گسترده‌ انسانی‌ از میان‌ مخاطبان‌ می‌شود.
چنین‌ است‌ كه‌ ما در انتخاب‌ موضوع‌ گزارش‌، نخست‌ باید به‌ ارزش‌های‌ خبری‌ پنهان‌ در موضوع‌ بیندیشیم‌. فرضا، مردی‌ كه‌ هر روز همه‌ روزنامه‌های‌ منتشر شده‌ را می‌خرد، رویهم‌ رفته پدیده‌ قابل‌ توجهی‌ است‌، اما برای‌ ساكنان‌ یک كوچه‌ و اعضای‌ یک خاندان‌. حال‌ اگر این‌ مرد از 25 سال‌ پیش‌ تمام‌ نسخه‌های‌ مطبوعات‌ را با دقت‌ و وسواس‌ جمع‌آوری‌ كرده‌ و همه‌ را در اطاق‌ها و فضاهای‌ منزل‌ چیده‌ باشد، این‌ مرد ارزش‌ بیشتری‌ برای‌ توجه‌ خواهد یافت‌. در مرحله‌ بعد، اطلاعاتی‌ چون‌ طلاق‌ همسر و فرار فرزندان‌ از خانه‌ای‌ كه‌ از همه‌ فضاهای‌ آن‌، تنها راه‌ رهایی‌ باریک مانده‌ است‌ و این‌ كه‌ این‌ مرد می‌تواند با یک شرح‌ مختصر كه‌ هر كسی‌ بدهد، نسخه‌ روزنامه‌ مورد نظر و مقاله‌ و مطلب‌ و خبر دلخواه‌ را بیابد، این‌ كه‌ این‌ مرد تاكنون‌ با بهره‌گیری‌ از همین‌ روزنامه‌ها، چهار جلد مجموعه‌ مقاله‌ یا گزارش‌ به‌ چاپ‌ داده‌ است‌ و سرانجام‌ آتش‌ گرفتن‌ این‌ خانه‌ بر اثر جرقه‌ ناشی‌ از اتصال‌ سیم‌ برق‌، می‌تواند موضوع‌ یک گزارش‌ خواندنی‌ باشد.توجه‌ كنید كه‌ نكته‌های‌ گفته‌ شده‌ در هر مرحله‌ بر ارزش‌های‌ خبری‌ موضوع‌ می افزاید.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: نسرین اقاملا