دوشنبه, 17 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه درس

خلاصه درس 9 سال 4 ماه ago #107835

بسمه تعالی
تعریف گزارش :
از گزارش تعابیر گوناگونی شده و با توجه به نوع کاربرد تعریف مختلفی از آن می شود . در یک تعریف کلی ، گزارش را انتقال پاره ای از اطلاعات به کسی که از آن بی خبر است یا اطلاع کمی دارد گفته اند و برخی آن را شرح وتفسیر ،بیان و تحلیل مطالب ، علل و مسائل مورد نظر ذکر کرده اند . تعریف دیگری از گزارش چنین است : نگارش اطلاعات ، حقایق ، علل ؛ مسائل ، رویدادها و استنتاج و رارئه راه حل که به ترتیب و توالی منطقی با روشنی و اختصار و یا رسایی به خواننده منتقل می شود و به عبارت ساده تر ، پیامی است که با سرعت و صحت و روشنی به خواننده می رسد
گزارشگر کیست؟
گزارشگرگونه‌ای از خبرنگاری است که در آن، شخص به تحقیق درباره مباحث گوناگون و ارائه اطلاعات به‌دست آمده از آن در رسانه‌های گروهی می‌پردازد.
گزارشگران کار خود را برای جمع‌آوری اطلاعات، از راه‌های گوناگونی مانند اطلاعات منتشر شده در روزنامه‌ها، حضور به عنوان شاهد در حوادث گوناگون، تحقیق از راه مصاحبه با افراد، رجوع به پرونده‌های عمومی و ... انجام می‌دهند. جمع‌آوری اطلاعات به شکل گزارش در اختیار رسانه‌های عمومی قرار می‌گیرد. یک گزارشگر، بیشتر وقت خود را در اتاق خبر، یا به عنوان شاهد و ناظر حوادث و یا درحال مصاحبه با افراد می‌گذراند
نقش واهمیت گزارشگر در مطبوعات:
گزارشگر، برای انکه بتواند یک معضل یا تحول اجتماعی را برای خوانندگان روزنامه خود کالبدشکافی کند یا زوایای تاریک خبر را روشن سازد به سراغ مردم، مسئولان و کارشناسان می‌رود به آرشیو اسناد مراجعه می کند و با پرداخت هنرمندانه همه آن چیزی که به دست آورده است در قالب یک گزار، افکارعمومی را به قضاوت می طلبد. مسوولان را هشیار می سازد حساسیت جامعه را نسبت به یک معضل بالا می برد و با انگشت گذاشتن بر روی هنجارها به تقویت آنها در جامعه می پردازد و به زودودن ناهنجاری های اجتماعی کمک می کند.
ویژگیهای گزارش و گزارش نویسی:
گزارش در عین پرداختن به مسائل و جنبه های مختلف مربوط به موضوع خود بایستی وحدت داشته باشد. بنابراین گزارشگر باید در تشریح توصیف و تجسم موضوع تسلط وخبرگی کافی داشته باشد و ابتکارها و خلاقیت های شخصی خود را در ارائه آن به کار گیرد. از جمله ویژگیهای گزارش رعایت اصل تناسب است. گزارشگر وظیفه "بازگویی" مسائل را به عهده دارد یعنی حواس پنجگانه خود را به خواننده و شنونده و بیننده قرض می دهد به جای او می‌بیند، می شنود ولمس می کند. گزارشگر باید حتی‌الامکان از دادن قضاوت و داوری قبلی به خواننده پرهیز کند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: نسرین اقاملا