دوشنبه, 07 خرداد 1403

 



موضوع: انواع گزارش‌های مطبوعاتی

انواع گزارش‌های مطبوعاتی 10 سال 5 روز ago #80037

انواع گزارش‌های مطبوعاتی
تقسیم‌بندی گزارش‌ها به انواع مختلف جهت سهولت کار نویسندگی و نیز تفکیک کارکردهای مختلف گزارش صورت گرفته است. این تقسیم‌بندی برای انواع مطبوعات از قبیل روزنامه‌ها، ماهنامه‌ها، فصلنامه‌ها، مجلات و نشریات تخصصی و ... کاربرد دارد و اگر شما با نحوه نگارش هر یک از انواع گزارش آشنا شوید می‌توانید در عرصه‌های مختلف مطبوعاتی حضوری فعال داشته باشید.
1- گزارش خبری: گزارش خبری در حقیقت شکل بسط یافته خبر است که طی آن گزارشگر می‌کوشد جزییات یک رویداد و حادثه خبری از قبیل کنفرانس‌های مطبوعاتی، برگزاری مراسم، سخنرانی‌ها، تظاهرات و ... را به مخاطبان خود بگوید.
2- گزارش اجتماعی: این نوع گزارش که درباره جامعه و مسایل و مشکلات مردم است دارای آمار و ارقام قابل نتیجه‌گیری و اطلاعات حاصل از تحقیقات گزارشگر به منظور بیان و افشای حقایق تازه برای مخاطبان می‌باشد.
3- گزارش از محل: همانطور که از نام آن برمی‌آید، موضوع اصلی این گزارش معرفی محل یا منطقه خاص با ویژگی‌های اقلیمی یا جغرافیایی، فرهنگ و رسوم آن می‌باشد.
4- گزارش از شخص: همانند گزارش از محل، موضوع و مناسبت این گزارش درباره شناخت بیشتر شخصی سرشناس و مورد توجه عموم است. البته گاهی اوقات برخی از افراد گمنام که دارای خصوصیت برجسته‌ای هستند می‌توانند موضوع این نوع گزارش باشند.
5- گزارش سفر: انتقال یافته‌ها و اطلاعات دریافتی و جذاب خبرنگار در سفرهای مختلف سیاسی، زیارتی و یا حتی توریستی به مخاطبان موضوع اصلی این نوع گزارش است که از دیرباز در ادبیات کهن این مرز و بوم حضور داشته است.
6- خاطره‌نویسی: شباهت‌هایی میان این نوع گزارش و گزارش از سفر وجود دارد اما در واقع خاطره‌نویسی نوشتن مشاهدات و تجربیات روزمره نویسنده است. به عبارت دیگر می‌توان گفت خاطره‌نویسی از جهاتی شبیه گزارش و از جهاتی شبیه مقاله است. از آنجا که در خاطره‌نویسی نویسنده معمولاً به بیان تمایلات و عقاید شخصی خود می‌پردازد می‌توان گفت خاطره‌نویسی به مقاله نزدیک است اما اغلب اوقات در خاطره‌نویسی نویسنده به بیان رویدادهای اطراف خود و نیز واقعیت‌های اجتماعی حال یا گذشته می‌پردازد و از این جهت می‌توان این نوع نگارش را جزو سبک‌های گزارش قرار داد.
به هر حال حتماً شما با این نوع گزارش‌نویسی آشنا هستید چرا که دفترچه یادداشت‌های اغلب نوجوانان پر از اینگونه خاطره‌نویسی‌هاست که البته اغلب به نقل خاطرات فاقد ارزش‌های خبری می‌پردازند. در حقیقت اگر شما در دفترچه یادداشت‌های خود به نقل رویدادهایی فراتر از حوزه خانوادگی یعنی بیان آنچه در اجتماع و محیط اطرافتان می‌افتد بپردازید گامی بلند به سوی گزارش‌نویسی برداشته‌اید نمونه‌های خوب و مناسب اینگونه گزارش‌ها، دست‌نوشته‌های نویسندگان سفرنامه نویس از جمله، جلال آل‌احمد است.
7 گزارش‌های علمی – تخصصی
در این نوع گزارش خبرنگار به تشریح یک رویداد علمی در زمینه‌ای خاص می‌پردازد تا به این وسیله فعالیت‌ها و موفقیت‌های یک محقق یا مؤسسه علمی را نشان دهد. البته گاهی اوقات این گزارش‌ها با زبانی ساده‌تر برای نشریات عمومی نیز تهیه می‌شود، به شکلی که مخاطبان عادی هم تا حدود زیادی بتوانند موضوع گزارش را درک کنند.
خبرنگاری که اینگونه گزارش را تهیه می‌کند بایستی خود متخصص باشد طوری که بتواند مفاهیم و اصطلاحات را بفهمد و آنها را برای مخاطب قابل فهم کند.هنر گزارشگر در این قبیل موارد این است که طوری وارد بحث شود تا موضوع برای خواننده نیز قابل لمس و حتی حساس باشد.
8- گزارش مصور
همانطور که از نام این نوع گزارش برمی‌آید در این نوع گزارش اطلاعات و واقعیت‌ها از طریق تصاویر به مخاطبان انتقال داده می‌شود.
نکته اساسی برای اینگونه گزارش‌ها این است که خبرنگار باید بداند اصولاً تمام رویدادها قابلیت تبدیل شدن به تصویر و گزارش مصور را ندارند. برای مثال گزارش یک جلسه کارشناسی، قابلیت به تصویر کشیده شدن را ندارد اما رویدادهایی مثل زلزله، سیل، راه‌پیمایی، مراسم استقبال، و ... این قابلیت را دارند.
نکته بعدی آن است که عکاس باید دارای دید روزنامه‌نگاری و گزارش‌گری باشد طوری که بتواند همان کاری را که گزارشگر با قلم خود انجام می‌دهد با لنز و دوربین انجام دهد.
نوشتن شرح عکس در گزارش‌های مصور یکی از الزامات کار روزنامه‌نگاری است به این ترتیب خواننده یا بیننده عکس در جریان کامل محتوا و مضمون گزارش قرار می‌گیرد و بعضاً – در حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله – عمق فاجعه را متوجه شده و با تصاویر ارتباط برقرار می‌کند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: نسرین اقاملا