پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



موضوع: سازمان

سازمان 9 سال 11 ماه ago #81637

 تعریف سازمان :
مفهوم سازمان مثل بسیاری از مفاهیم علوم اجتماعی و انسانی، تعاریف گوناگونی دارد. گاهی آن را طی یک کتاب و زمانی به صورتی فشرده تعریف کرده اند. در اینجا به کمک عناصر و ویژگیهای مشترکی که سازمانها دارند، مفهوم سازمان را تعریف خواهیم کرد. عناصر و ویژگیهای مشترک سازمانها به شرح زیر است :
1) سازمانها هدف دارند، یعنی، برای دستیابی به هدفها و مقاصد معینی به وجود آمده اند.
2) سازمانها از ترکیب اجتماعی افرادی که به طور گروهی کار می کنند، تشکیل می شوند.
3) فعالیت سازمانها استمرار زمانی دارد.
4) سازمانها، فعالیت خود را از طریق تفکیک وظایف، از روی برنامه، و با استفاده از دانش و فن و ابزار انجام می دهند.
5) سازمانها، واحدهای یکپارچه و یگانه ای از فعالیتهای منظم و ساختمند هستند و کار و فعالیت خود را به طور عقلانی و منطقی، هماهنگ و هدایت می کنند.
برمبنای ویژگیهای فوق تعریف زیر را می پذیریم :
سازمان عبارت است از : هماهنگی معقول تعدادی از افراد که از طریق تقسیم وظایف و برقراری روابط منظم و منطقی، برای تحقق هدف یا منظور مشترکی، به طور مستمر، فعالیت می کنند.
مشخصۀ اصلی سازمان، دامنۀ فعالیت و الگوی روابط انسانی آن است که به واسطۀ آن، هدفهای سازمانی تحقق می یابند. این الگو، دو وجه رسمی و غیررسمی دارد. وجه رسمی سازمان، الگوی روابطی را معرفی می کند که پیشاپیش و عمداً ساخته و پرداخته شده است تا رفتار افرادی که به ایفای وظایت سازمان می پردازند به موجب آن تنظیم شود. وجه غیررسمی آن به الگوی روابطی اشاره می کند که ضمن روابط رسمی، میان کارکنان سازمان به وجود می آید. وجوه رسمی و غیررسمی، در هر سازمانی وجود دارند و توأماً سازمان را به وجود می آورند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: نسرین اقاملا