پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



موضوع: روابط عمومی و رسانه

روابط عمومی و رسانه 9 سال 11 ماه ago #80807

  • مریم موشل
  • مریم موشل's Avatar
  • آفلاين
  • دانشجو
  • ارسال ها: 135
  • Thank you received: 14
روابط عمومی و رسانه
به طور کلی دو نوع نگرش در زمینه ارتباط روابط عمومی با رسانه ها وجود دارد که هر کدام مبتنی بر فلسفه و کارکردهای خاصی هستند:
1) نگرش اول: در این نگرش روابط عمومی را در نقطه مقابل رسانه ها قرار داده و به نوعی این دو در حال رقابت با یکدیگر هستند بنابر این منافع و مصالح آنها نیز با یکدیگر متفاوت و گاهی حتی مغایر است در این نگرش اعتقاد بر این است که روابط عمومی ها علی الاصول حافظ منافع سازمان خود بوده و در پی موفق و کارآمد نشان دادن آن و سرپوش گذاشتن بر ضعف ها. سوء مدیریت ها. فسادها و به طور کلی اخبار بد و رویدادهای منفی سازمان است.
2) نگرش دوم: روابط عمومی و رسانه دو شاخه ای از درخت تنومند ارتباطات و دو حلقه از این زنجیره هستند که بجای رقابت و ستیز با همدیگر در خدمت هم و مکمل یکدیگر هستند. در این نگرش هر یک از این دو نهاد نیازها و منافع متقابلی دارند که ارتباط آنها با یکدیگر می تواند برطرف کننده این نیازها و تامین کننده منافع متقابل باشد. بنابراین شناخت مسئولیت ها و جایگاه هر کدام به وسیله دیگری و استفاده از راهکارهای مناسب برای ارتباط گیری بدون توسل به بده و بستان های مخرب و بدور از انتظارهای نامعقول و غیر منطقی طرفین یک ضرورت اجتناب ناپذیر است در این نگرش روابط عمومی از یک سو و رسانه ها از سوی دیگر اهداف و منافع متقابلی دارند که به آن اشاره می کنیم:
اولین فصل مشترک مخاطب یکسان است که همان مردم هستند. در واقع هم روابط عمومی ها و هم رسانه ها طرف خطابشان مردم می باشند.
دومین فصل مشترک افزایش آگاهی عمومی، اطلاع رسانی و اقناع است که از سوی روابط عمومی ها و رسانه ها دنبال می شود. همانطور که اشاره شد یکی از محورهای اساسی کار روابط عمومی ها اطلاع رسانی به مردم است. رسانه ها هم اصلی ترین کارشان اطلاع رسانی است.
مخاطبان یکسان رسانه ها و روابط عمومی ها دارای مخاطبان یکسان هستند که همانا مردم می باشند.
سومین فصل ابزار و فنون مشترک است. روابط عمومی ها و رسانه های جمعی از ابزارها و فنون رسانه ای مشترک چون فیلم، خبر، مصاحبه، مقاله و... استفاده می کنند، یعنی ابزارهای کاری روابط عمومی ها و رسانه ها یکسان می باشد فصول مشترک بین روابط عمومی ها و رسانه ها این نکته را تداعی می کند که حتی از نظر ماهیت کاری هم، روابط عمومی ها و رسانه ها به یکدیگر نزدیک هستند و روح فعالیت آنها شبیه یکدیگر است. بنابراین ایجاب می کند ارتباط بین این دو تخصصی و کارشناسی تر باشد.
باید نگاه قالبی حاکم بر رسانه ها و روابط عمومی ها در ارتباط با یکدیگر تغییر کند. توجه به ساماندهی و تجدیدنظر در وضعیت نیروی انسانی در هر دو، فعالیت ها را حرفه ای و تخصصی تر خواهد کرد و از همه مهمتر اینکه روابط عمومی ها و رسانه ها باید هر دو در فرآیند اطلاع رسانی به جامعه واقعیت گرایی را مدنظر قرار دهند و منافع جامعه را فدای منافع فردی، گروهی و سازمانی نکنند که این در نهایت به ضرر همگان خواهد بود. روابط عمومی ها و رسانه ها باید به این باور و ایمان برسند که نیازمند برقراری ارتباط با یکدیگر برای انجام موفق فعالیت ها و ماموریت ها و وظایف شان در سازمان ها می باشند و درهمین راستا می بایست تعریف جدید تری از همکاری و تفاهم برای افکار عمومی جامعه داشته باشند و در صدد بهره گیری حرفه ای و تخصصی خود در زمینه اطلاع رسانی باشند و در این راستا از آخرین فنون متداول در دنیای رسانه ای، شیوه های نوین ارتباطی و تکنولوژی های روز اطلاع رسانی استفاده و بهره گیرند.
اما برای اینکه روابط عمومی ها ارتباط مناسب با رسانه ها داشته باشند باید ابتدا موانع وجود بر سر راه گسترش همکاری ها را شناسایی کرده و سپس راهکارهایی راکه به تقویت همکاری ها منجر می شود را به کار گیرند که در ذیل به طور اختصار به آن اشاره می شود:

موانع ارتباط مطلوب
1- عدم آشنایی از محدویتهای همدیگر
2- ضعف آموزش حرف ای این مساله بین روابط عمومی ها و رسانه ها خصوصا در زمینه کمبود نیروی انسانی مشهود است
3- کمبود خبرنگارن تخصصی و عدم ثبات خبرنگاران در حوزه های کاری
4- ضعف خبر نویسی در روابط عمومی ها
5- موانع فرهنگی و اجتماعی
6- گرایش مطبوعات به مصاحبه با افراد بالای هرم قدرت در سازمان ها

اقدامات روابط عمومی
1- پایبندی به اصول اخلاق حرفه ای
2- رعایت اصول خبر و گزارش نویسی برای رسانه ها
3- سازماندهی مناسب برای ارتباط با رسانه ها
4- حفظ تعمیق ارتباط با رسانه ها
5- تشکیل اتاق خبرنگاران
6- تقدیر از رسانه های فعال و برگزیده

اقدامات رسانه ها
1- گماردن خبرنگار تخصصی در هر یک از سازمانها بر اساس وظایف عمده ی آن سازمان
2- ثبات خبرنگاران حوزه
3- پای بندی به اصول شرافت حرفه ای روزنامه نگاری و اخلاق مطبوعاتی رسانه ای
4- تقدیر از روزنامه های فعال
عدم اعتماد متقابل میان رسانه ها (بویژه مطبوعات) با روابط عمومی ها یک مشکل و بیماری تاریخی است. این ارتباط بویژه میان روابط عمومی ها و خبرنگاران مطبوعات دارای چالش های بیشتری است زیرا روزنامه ها نگاه انتقادی بیشتری به عملکرد سازمان و دستگاه ها و قوای حکومتی دارند. وبه عبارتی دیگر رسانه بزرگترین انتقاد کنندگان روابط عمومی ها هستند رسانه ها روابط عمومی ها را مانع دسترسی به اطلاعات درست شفاف و سریع می دانند.
از دیرباز و از زمانی که رسانه ها و روابط عمومی ها، هویت مستقل و حرفه ای خود را پیدا کرده اند، بحث ارتباط روابط عمومی با رسانه ها و متقابلا رسانه ها با روابط عمومی ها با چالش های خاص خود همراه بوده است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

روابط عمومی و رسانه 9 سال 11 ماه ago #82204

ok
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: نسرین اقاملا