دوشنبه, 17 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه درس

خلاصه درس 9 سال 10 ماه ago #94388

بازاريابي جيست؟بازاريابي يا ماركتينگ فرايندي مديريتي اجتماعي است كه بوسيله آن افراد و گروه ها از طريق توليد و مبادله كالا با يكديگر به ام تامين نيازها و خواسته هاي خود اقدام ميكنند.
در رابطه با واژهاي نياز، خواسته، تقاضاف كالا،مبادله و بازار بسيار مهم مي باشند.
در رابطه با بازار ميتوان اين گونه گفت محلي براي مبادلات بالقوه يا مجموعه اي از خريداران بالفعل و بالقوه يك كالا و يا نهايتا اينكه بازار از نظر علمي به معنب محل تجمع عده اي از متقاضيان و عرضه كنندگان است كه داراي نياز هاي مشترك بوده و از وسيله ي مبادله يا پول مشتركي استفاده ميكنند.
در داد و ستدها 4 عامل مهم وجود دارد كه عبارتند از عرضه كننده ،تقاضا كننده،نياز يا احتياج،قدرت خريد
لازم به ذكر است كه بازاريابي داراي 4 هدف ميباشد:
1-به حداكثر رساندن سطح مصزف
2-به حداكثر رساندن رضايت مشتري
3-به حداكثر رساندن حق انتخاب
4-به حداكثر رساندن كيفيت زندگي
اما نوع ديگر بازاريابي بازاريابي فرهنگي ميباشد كه ميتوان اينگونه تعريفنمود:به مجموعه اي از فعاليت هاي انساني فرهنگي،برنامه ريزي شده هدايت شده جهت پاسخگويي به نيازهاي فرهنگي جامعه كه از طريق ارائه خدمات يا كالاهاي فرهنگي انجام ميشود.
اما امر بازاريابي نيز احتياج به مديريت دارد كه عبارتست از به جريان برنامه ريزي ،سازماندهي رهبري نيزوي انساني و منابع جهت هماهنگي و كنترل مطلوب جريان عرضه و تقاضاي كالا و خدمات فرهنگي
در بحث مديريت بازاريابي فرهنگي وظايفي وجود دارد كه عبارتند از تحليل وضع موجود،تعيين اهداف بازاريابي ،برنامه ريزي،اجرا،كنترل،ايجاد فضا،شناخت دقيق عناصر فرهنگي مخاطب در بازاريابي.
تفاوت بازاريابي فرهنگي با ساير بازريابي ها:
1-نوعي بازاريابي غير انتفاعي است كه بازارياب و مصرف كننده ي كالا و خدمات هر دو سود ميبرند
2-ب توجه به جمع گرايي فرهنگ گسترده خدمات آن در مقايسه با ساير بازارها بيشتر و گروه هاي بيشتري را ميتواندتحت تاثير قرار دهد.
3-به رشد فكري و فرهنگي جامعه كمك ميكند و در عين حال رفع نياز كالا و خدمات فرهنگي را نيز به همرا دارد
4-به دليل تفاوت هاي متعدد در حوزه فرهنگ امكان بهره مندي از خلاقيت و نوآوري بيشتر است.
5-با توجه به ساير بازارها كار بازاريابي فرهنگي به جهت ارتباط با بحث فرهنگ سخت تر و دشوارتر است
6-با توجه به وجهه معنوي فرهنگ در درجه اهميتي و تاثيري بالاتري قرار دارد.
يكي از نكات حساس و كليذي در تعامل با مردم نقش شاخه هاي فرهنگي تبليغات و بازاريابي در مديريت فرهنگي و روابط عمومي ميباشد.بعضي از افراد عقيده دارند كه اين شاخه ها از يكديگر مجزا ميباشند.بازاريابي يكي از اصلي ترين ابزارهاي روابط عمومي و امور فرهنگي ميباشدو مدير امور فرهنگي و روابط عمومي با شناخت كامل از مشتري و فرهنگ وي ميتواند انگيزه جذب را افزايش دهد.در اين بخش عوامل زبان و فرهنگ روش هاي گفتاري روش نوشتاري و كانال هاي ارتباطي از اهميت خاصي برخوردارند.
ويژگيهاي مدير امور فرهنگي و روابط عمومي در امر ارتباط با مشتري:
1-برخورد مناسب با مشتريان
2-دارا بودن شايستگي هاي اخلاقي
3-برخورد محترمانه با مشتريان و كاركنان
4-برخورد منصفانهبا مشتريان و كاركنان
5-پاسخگويي سريع به خواسته هاي مشتريان و مخاطبان
6-پاسخگويي صحيح به خواسته هاي مشتريان و مخاطبان
7-توجه به نظرات و انتقادهاي مشتريان و مخاطبان
روابط عمومي در امر بازاريابي داراي وظايفي ميباشد كه عبارتند از طراحي بك برنامه روابط عمومي كارا و موثر ترين راه براي نفوذ و تاثير واقعي بر مخاطبان و مشتريان
روابط عمومي در خارج از سازمان نقش يك سفير تجاري را دارد و در داخل سازمان به عنوان يك سازمان دهنده
اعتماد مشتريان را جلب ميكند
روابط عمومي ميتواند برنامه هاي پيشبرد فروش را توسعه داده و مشتريان كنوني را افزايش ميدهد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

خلاصه درس 9 سال 10 ماه ago #94472

ok9
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: شهره حسين پور