دوشنبه, 07 خرداد 1403

 



موضوع: تحقیق در مورد پارک علم و فن آوری دانشگاه تهران

تحقیق در مورد پارک علم و فن آوری دانشگاه تهران 9 سال 11 ماه ago #88162

نام پروژه پارک علم و فن آوری دانشگاه تهران با آرمان دستیابی به کاربردی ترین الگوهای علمی در علوم به ویژه مدیریت، و ایجاد اشتغال برای دانشگاهیان و فرهیختگان

دانشجو امیر حسین حسین زاده

زیر نظر استاد دکتر شهره حسین پور

مقدمه

پارک علم وفناوری دانشگاه تهران معتبرترین و کارآمد ترین مجموعه در ایجاد و توسعه موسسات دانش بنیان در سطح منطقه آسیا و جهان اسلام است که کارکرد جهانی دارد به گونه ای که شرکت های دانش بنیان آرزوی حضور پارک را خواهند داشت. پارک علم وفناوری دانشگاه تهران به منظور تبدیل دانش به ثروت، تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی و ایجاد شبکه فناوری بین صنعت و دانشگاه از طریق ارائه خدمات متناسب در هر حوزه ایجاد شده است. این نکته بر ظرفیت ها و توانمندی های دانشگاه تهران و پارک و در راستای انتقال و آفرینش فناوری و ارتقاء فرهنگ نوآوری در کشور و ارتقاء تعاملات بین صنعت و دانشگاه صورت می پذیرد.

تاریخچه

ایده تاسیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران توسط مدیریت وقت پردیس فنی در سال 1380 مطرح و اقدامات اولیه برای راه اندازی آن از همان زمان آغاز گردید. در اولین گام اجرایی مرکز رشد واحدهای فناوری در سال 1382 با کسب مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت خود را آغاز نمود وپس از آن مرکز کارآفرینی با مصوبه هیات رئیسه دانشگاه به مجموعه پارک ملحق گردید. هم زمان با اولین فراخوان پذیرش و استقرار واحدهای فناور در مرکز رشد، فعالیت های پارک شکل جدی تری به خود گرفت و سرانجام در تیرماه 1384، دانشگاه تهران موافقت اصولی تاسیس پارک علم و فناوری را از وزارت متبوع در یافت نمود. به دنبال این امر، تدوین و تصویب اساسنامه و ساختار سازمانی پارک و مراکز تابعه، شکل گیری ستاد و آغاز به کار شوری پارک و پذیرش و استقرار واحدهای فناور صورت پذیرفت. در 14 اسفند سال 1384 فعالیت این مجموعه به طور رسمی اعلام گردید. هدف اصلی کمک به توسعه کسب و کارهای دانش محور و در نتیجه افزایش توان اقتصادی-علمی ایران با تکیه بر توان علمی دانشگاه تهران می باشد. از جمله ماموریت های پارک علم و فناوری دانشگاه تهران میتوان به انتقال و آفرینش تکنولوژی، تسهیل انتقال دانش از دانشگاه به صنعت؛ افزایش توان رقابتی صنایع کشور؛ ارتقاء فرهنگ نوآوری در کشور، پرورش شرکت های نوپا در زمینه فناوری نوین، فراهم سازی بستری مناسب برای فعالیت کسب و کارهای دانش محور در پارک اشاره کرد.

اهداف و وظایف پارک علم و فن آوری


1-توسعه و گسترش خلاقيت و نوآوري و شناسايي دانشجويان و دانشگاهيان خلاق و نوآور

2- هدايت و حمايت از ايده هاي خلاقانه نوآوران دانشگاهي، ارائه خدمات آموزشي، پژوهشي، مشاوره هاي لازم به صاحبان ايده هاي نوآور برتر در جهت تبديل آنها به ايده هاي کارآفرين

3- کمک به افزایش ثروت در جامعه از طریق توسعه اقتصاد دانش محور

4- تجاری سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی و تحقق ارتباط بین بخشهای تخقیقاتی ، تولیدی و خدماتی جامعه

5- افزایش قدرت رقابت و رشد شرکتهای متکی بر دانش

6- کمک به جذب دانش فنی و سرمایه های داخلی و بین المللی

7- افزایش حضور و مشارکت تخصصی شرکتهای فناور داخلی در سطح بین المللی

8- حمایش از ایجاد و تاسیس شرکتهای کوچک و متوسط فناوری

9- حمایت از موسسه ها و شرکت های تحقیقاتی و مهندسی نو آور

10- توسعه همکاری های بین المللی برای استفاده از تجارب جهانی

11- حضور موثر در بازارهای فناوری جهان


شرکتهای مستقر در پارک علم و فن آوری

1- نورسان انرژی آریا

2- پرورش تفکر خلاق (پرورش تفكر خلاق و وي‍ژگيهاي كارآفرينانه در كودكان و نوجوانان از طريق تدوين دوره ها و توليد بسته هاي وي‍ژه خلاقيت و كارآفريني)

3- سیستمهای نهفته ایرانیان
( کاربردهای صنعتی و خانگی شبکه های حسگر بی سیم )


4- مولد علم (طراحی و پیاده سازی سیستم کنترل خودکار روشنایی، طراحی و پیاده سازی سیستم های کنترل خودکار با الگوریتم های هوشمند)
5 -فناوری خلا کهربا
(ساخت تجهیزات تصویربرداری،پردازش تصویر،فضاهای مجازی )

6-اندیشه توسعه و پژوهش ایرسا حسن حامدی فرمولاسیون ، نمونه سازی، مشاوره و تولید صنعتی انواع جیره های غذایی(با کاربرد بحران و عملیاتی)


7-فناوران مديريت علم هم افزا (بخت سامانه مديريت يكپارچه دانش ) و...

چگونگی فعالیتهای دانشگاهیان در پارک علم و فن آوری

مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه تهران با هدف ترغیب دانشجویان و افراد صاحب ایده و با نگاه بستر سازی به ایجاد و رشد شرکتهای دانش بنیان و در جهت کاربردی تر کردن نتایج تحقیقات پژوهشی، اقدام به جذب تیمهای نوآور و صاحب ایده به شکل حقیقی تحت نام "هسته های پیش رشد" نموده است. این هسته ها که جذب و پذیرش آنها از طریق دفتر توسعه و ترویج پارک علم و فناوری صورت می پذیرد در مرکز رشد دارای میز کاری بوده و می بایستی ظرف مدت 4 الی 6 ماه ، با آموزشها و مشاوره هایی که از مرکز رشد دریافت می نماید به شکل یک شرکت نوپا درآمده و ماهیت حقوقی خود را تثبیت کنند و آن گاه با ارائه برنامه و مدل کسب و کار خود ، جهت استقرار در مرکز رشد اقدام نمایند. استقرار هسته های پیش رشد در مرکز رشد به شکل شرکت رشدی دارای الویت می باشد.

راهکارها و پیشنهادات برای هر چه بهتر شدن و گسترش پارک های علم و فن آوری (نظرات دانشجو)

1- افزایش کارآمدی و اثر بخشی در استفاده از منابع موجود و کمک به کاهش هزینه ها : فناوری اطلاعات و از جمله اینترنت، دارای امکاناتی از جمله پست الکترونیک و کنفرانس های راه دور است که آموزشگران و فراگیران می توانند در بسیاری از موارد بدون نیاز به سفرهای طولانی و پرهزینه با پیشرفتهای علمی جهان همگام باشند.
مدیریت نظام آموزشی می تواند با بکارگیری فناوری اطلاعات بسیاری از هزینه های رفت و آمد را کاهش دهد، از هزینه های چاپی بکاهد، اجرای برنامه های آموزشی از راه دوربرای فراگیران و کارکنان، آسانتر ساختن امور مربوط به کنترل و گردش اطلاعات در سازمان با استفاده از سیستم اطلاعات مدیریت و حذف تدریجی مدیریت میانی، به کوچک سازی سازمان و درنهایت کاهش هزینه های آموزشی و مدیریتی بپردازد. همکاری و ارتباط با دیگر مراکز آموزشی و تحقیقاتی از فعالیتهای دیگری است که با کمک فناوری اطلاعات تسهیل می شود وبه گاهش هزینه ها کمک می کند. مراکز آموزشی با استفاده از فناوری اطلاعات، در جهت ارتقاء سطح آموزشی وپژوهشی وافزایش اثر بخشی اقتصادی خود، با ارزیابی میزان اجرای کار کردهای مورد نظر برای آنها به اهداف تعیین شده خود دست می یابند.


2-به دلیل کاهش شدید استخدام در بخش دولتی در کشورهای در حال توسعه، مدیران مراکز پارک های علم و فن آوری می بایست نیازهای بازار کار رابطور مداوم ارزیابی و بررسی کنند ونتایج آن را دربرنامه- ریزی هایذ درسی مورد توجه قرار دهند. پیشرفتهای سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات وتأثیر آن بر تمام عرصه های زندگی انسان، فرایند جهانی شدن، لزوم کسب مزیتهای تولیدی جدید ، توانمندی کسب و انتقال سریع اخبار واطلاعات برای رقابت در بازارهای جهانی، بیانگر آن است که بسیاری از فرصت های شغلی آینده نیازمند توانمندی در فناوری اطلاعات است. در واقع نیروی کار ماهر، نیرویی است که بتواند به خوبی ازفناوریهای اطلاعاتی وارتباطی مربوط به حیطه تخصصی خود بهره ببرد.

3-تسهیل وکارآمدسازی فعالیتهای پژوهشی وکمک به کاربردی کردن یافته های تحقیقاتی : با بکارگیری فناوری اطلاعات، می توان ضمن ایجاد شبکه های علمی کارآمد و مؤثر، کاهش هزینه ها، با سرعت بیشتر وباکیفیت بالاتر به ایجاد ارتباط و تبادل اطلاعات بیشتر پرداخت. آموزش های مراکز علم و فن آوری می تواند با استفاده از فناوری اطلاعات، ارتباط خود را با بخشهای مختلف اقتصادی،اجتماعی وعلمی داخل کشور حفظ کرده و از دانش بومی موجود درجوامع روستایی و شهری بهره مند شود.

4-استفاده مؤثر از ابزارهای فناوری اطلاعات مانند واژه پرداز ها، مدیریت پایگاهها و کاربرد صفحات گسترده و کاربرد مؤثر از این ابزار برای معرفی چند رسانه ای ها.

5-کسب فرصتهای جدید برای یادگیری مادام العمر و ارتقای مهارتهای شغلی وحرفه ای برای مدرسان وایجاد مشاغل جدید برای دانش آموختگان.

6-دگرگونی در نحوه سیستم های آموزش در سطح کشور.


7- ایجاد رقابتهای سازنده بین مؤسسات ومراکز آموزشی ( برای تقویت توان علمی و آموزشی دانش آموختگان ).


8- تغییر در محتوای متون درسی.

9- استفاده از ابر رسانه ها در آموزش پارک های علم و فن آوری
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

تحقیق در مورد پارک علم و فن آوری دانشگاه تهران 9 سال 11 ماه ago #88763

ok8
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: شهره حسين پور