جمعه, 14 ارديبهشت 1403

 



موضوع: اقسام حق و تعاریف کلی حقوق

اقسام حق و تعاریف کلی حقوق 9 سال 4 ماه ago #107994

بسمه تعالی

حق امتیازی است که افراد جامعه بر اساس شایستگی، لیاقت و توانایی کسب می کنند و دولت نیز با توجه به ضمانت اجرایی قواعد کیفری و حقوقی (مدنی) از صاحب حق حمایت می کند.

حق اقسامی دارد/// که عبارتند از، حق در قالب های کلی، جزئی، مالی و غیر مالی.

تعریف حق کلی/// که به آن حق طبیعی و شخصیت حقوقی نیز گفته می شود، شامل تمام آحاد بشریت می باشد. هر شخصی که به دنیا می آید، دارای بدیهی تریت حق یا همان حق حیات و هویت است. این شخصیت حقوقی دو حد یا آغاز و پایانی (تولد و مرگی) دارد. عده ای از علما و فقها اعتقاد دارند که جنین در رحم مادر نیز دارای حق اعتباری است و به اعتباری که در آنجا از مادر ارتزاغ می کند، این حق را دارد و طرف ارث و وصیت قرار می گیرد، اما به محض تولد، این حق اعتباری ساقط و حق هویت جای آن را می گیرد و دارای شخصیت حقیقی می شود. این حق، حقی است که مالک آن به تمام جزئیاتش تسلط دارد. مانند ملک که مال غیر منقول است و اتومبیل که مال منقول است.

تعریف حق مالی/// حقی است که در ابتدا قابلیت تقویم و تبدیل به پول، ارزش و بها را داشته باشد و به سه قسمت تقسیم می شود که عبارتند از 1. حق عینی که قابل لمس می باشد. بارزترین نمونه حق عینی نیز مالکیت است2. حق دینی که دارای سه رکن دائن (طلبکار)، مدیون (بدهکار) و مدیون به (موضوع دین و طلب) می باشد. موضوعاتی چون دین یا تعهد بر انجام کاری، حق فرهنگی، تالیف، تصنیف، اختراع، اکتشاف، ابداع، نوع آوری و طرح، همه حق مالی هستند.

تعریف حق غیر مالی یا معنوی///هر چیزی که در ابتدا قابلیت تقویم و تبدیل شدن به مال، پول و ارزش را نداشته باشد ولی در آینده و در شرایطی خاص، امکان تبدیل به ارزش و بها را کسب نماید، حق غیر مالی است. مانند رابطه زوجیت که یک رابطه اللهی، عاطفی و عمیق می باشد و همیشگی و معنوی است. به اجرا گذاشتن مهریه این رابطه را تبدیل به مال می کند یا ابوت و بنوت (پدری و فرزندی) که به صورت طبیعی و قهری وارد مال می شود، مانند ارث.

حقوق/// عبارتست از مجموعه قوانین و مقرراتی که مناسبات و مراودات و روابط بین اشخاص با یکدیگر، همچنین اشخاص با دولت را تنظیم و تدوین می کند و هدف از آن ثبات، امنیت و عدالت است
حقوق ملی/// به مجموعه قوانین و مقرراتی اطلاق می گرددکه تنها در مرزهای سیاسی و جغرافیایی یک کشور، ضمانت اجرایی دارد.
حقوق عمومی/// به مجموعه قوانین و مقرراتی گفته می شود که تنها رابطه دولت و ملت را تنظیم می کند. ماهیت این قوانی، یکسویه، قاهرانه و عامرانه است. مهمترین شاخه حقوق عمومی نیز قانون اساسی است.
قانون اساسی/// ام القوانین حقوق اساسی است و منشور حقوقی هر نظامی است که در آن مسئولیت ها، وظایف و اختیارات سه نهاد حاکمیتی ( قوای مقننه، مجریه و قضائیه) را مشخص می کند و ارتباط آن ها را با یکدیگر (شامل تفکیک قوا به صورت مطلق و یا تفکیک قوا به صورت نسبی) را روشن می کند، همچنین از انواع آزادی های مدنی حق مشارکت سیاسی، انتخابات، احزاب، آزادی قلم، آزادی بیان و... گفته می شود.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

اقسام حق و تعاریف کلی حقوق 9 سال 3 ماه ago #112245

ملاحظه شد
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: حسن ذراتی