دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403

 



موضوع: غذاهای مشابه اقوام و ملل

غذاهای مشابه اقوام و ملل 10 سال 2 هفته ago #69788

غذاهای مشابه اقوام و ملل



در حال حاضر بشر تنوع طلب و خوش خوراک با پیشرفت صنایع نگهداری مواد خوراکی و صنعت حمل و نقل و توریسم و گسترش وسایل ارتباط جمعی با خوراکهای ملل دیگر آشنا شده و در صدد تغییر برنامه غذایی و ایجاد تنوع در فهرست غذایی و منو خوراکی خود برآمده و از طرفی افزایش جمعیت و واهمه از کمبود مواد غذایی باعث شده تا منابع مصرفی دیگر مورد توجه قرار گیرد و و دست اندرکاران نیز در صدد گسترش امکانات تهیه مواد غذایی برآمده اند . البته به جای تفکر و برنامه ریزی برای ازدیاد منابع محلی و اقلیمی و بهبود روش های تولید مواد خوراکی کشاورزی و دامی , توجه ها به واردات معطوف شده و واردات مواد غذایی می طلبد تا روش های تهیه آن نیز آموزش داده شود و روی آن کنترل و نظارت دقیقی صورت گیرد .

در این بین متولیان بهداشت و تغذیه باید در حد توان خود به مردم کمک کنند تا بهترین روش ها برای تهیه غذا و خوراک بکار گرفته شود . توجه مسوولین ذی ربط به تغذیه در بین مردم یکی از راه های پیشگیری از بیماری ها و مصائب و گرفتاری بعدی آنهاست که متعاقبا پس از مصرف به آن دچار میشوند .

تحقیق در فرهنگ غذایی اقوام مختلف جهان میتواند باب جدید را در زمینه تاریخ تغذیه ملل به روی ما مردم عادی بگشاید . این تحقیق و تفحص علاوه بر اینکه بسیار جذاب و جالب است میتواند عادت غذایی صحیح و نادرست را مشخص کند و به ما در بهبود روش های زندگی و تغدیه کمک کند . در گذشته مواد غذایی مورد مصرف همه مردم از همان منطقه زندگی آنان تهیه میشده و حمل و نقل و جابجایی مواد خصوصا مواد غذایی که طول مدت زمان بر آن تاثیر میگذارد , مانند اکنون سهل و آسان نبوده و روش های نگهداری و حفظ مواد هم اینقدر پیشرفت نکرده و ابداع نشده بود. درنتیجه ساکنین هر منطقه سعی در استفاده از مواد غذایی و محصولات خوراکی قابل تهیه از منطقه خود را داستند . همین امر باعث رواج کشاورزی و دامداری و پیشرفت صنایع مرتبط میشد .

از ساده ترین و ابتدایی ترین محصول در هر منطقه گندم و نظایر آن بود و پس از آن در بین هر خانواده نگهداری مرغ و ماکیان و دامداری یکی از اصلی ترین دغدغه های بشر بوده که از سالیان دراز رواج داشته است . به طوریکه هر خانواده علاوه بر قوت روزانه خود در تلاش جمع آوری و ابداع روش های مناسب و برتر و بهتر از پیش , برای ذخیره غذای خود جهت زمستان و فصول غیر قابل دسترسی به مواد خوراکی بوده . پس عجیب نیست که نان و غذاهایی که با خمیر و آرد و نیز با شیر و گوشت مرغ و گوسفند و بز تهیه شود از ابتدایی ترین خوراک های بشر پس از دوران توجهش به آتش و استفاده از آن به منظور تهیه خوراک باشد .

در این میان یکی از غذاهای ساده ای که در میان تقریبا همه ملل مختلف جهان از چین و ژاپن تا ایتالیا و آلمان و اسکاندیناوی و .... مرسوم است دست پیچ های ساده و خوشمزه ایست که در هر کشور نامی تقریبا مشابه دارد ولی طرز تهیه آن ضمن اینکه شبیه است تفاوت هایی را نیز داراست .

این خوراک از خمیر متشکل از آب و آرد و تخم مرغ تهیه میشود و سپس داخل آن با گوشت یا پنیر و مواد دیگر پر و پیچیده میشود و در این میان مندو کره ای ها , منتو افغانها , دامپلینگ انگلیسی ها و تورتلیتی و راویولی ایتالیایی ها و مال تاشن آلمانی ها و خینگال قزاق ها و پیلمنی روسها و لومپیا دست پیچ آسیایی Loempia و بورک ( ترکیه ) ... نمونه بارزی از این غذای بین المللی و مشابه در سراسر جهان است . که البته گاهی مواد آن تقریبا نیمه آماده مانند لواش بورک یا یوفکا در دسترس موجود است و نحوه تهیه آن کمی متفاوت تر است .

در برخی کشورها مانند چین و ژاپن آن را به صورت بخار پز تهیه می کنند .

برخی ملل مانند انگلیسی ها در روغن سرخ میکنند و برخی مانند روشها داخل آبجوش میپزند و برخی دیگر نظیر آلمانیها داخل سوپ و یا عصاره گوشت و مرغ و سبزیجات و یا داخل سس های مختلف میپزند و

برخی نیز داخل فر تهیه میکنند و برخی مانند ایتالیایی ها با انواع مواد و چاشنی ها و سس ها به مصرف میرسانند .

در این مقاله تلاش شده تا این غذای بین المللی با انواع روش های پخت در بین ملل مختلف به شما معرفی شود و عادت کنیم تا در مورد هر غذا و منشا آن فکر کنیم و سپس بهترین روش را انتخاب کرده و مزایا و معایب آن را ارزیابی کنیم .

در تصویر فوق یک بخارپز چوبی یا خیزرانی ( چوب بامبو ) که در چین و ژاپن برای تهیه غذاهای بخارپز و همین غذای خمیری که به آن در زبان ژاپنی zhengjiao و در زبان چینی Jiaozi میگویند مورد استفاده قرار میگیرد مشاهده میکنید . میتوانید از بخارپزهای جدید برای این منظور استفاده کنید .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: ابراهیم عزیزیان فام