سه شنبه, 18 ارديبهشت 1403

 



موضوع: دوچرخه درخشان!!!

دوچرخه درخشان!!! 10 سال 2 هفته ago #71138

وقتی در تاریکی شب دوچرخه سواری می‌کنید، برای در امان ماندن از خودروها و دیگر افرادی که شما را نمی‌بینند نیاز به نور و اجسام تابنده دارید. پروژه Make نه تنها به شما راهی عالی را نشان می‌دهد، بلکه به دوچرخه شما شکلی می‌دهد که انگار از فیلم TRON آمده است. در ابتدای امر سیم های EL چیست؟ خانوم Emily Smith و آقای Luke Cliss ، صاحبان این پروژه توضیح می‌دهند “سیم های الکتروآلومینیوسنت شامل سیم هایی از جنس مس با روکشی از جنس فسفر (ماده ای درخشنده شبیه به ماده ای که در اسباب بازی های تاریک کودکان می‌درخشد) است و زمانی که به آن از طریق سیمی دیگر جریان متناوب برق داده می‌شود شروع به درخشیدن می‌کند”. برای این کار کافی است سیم های EL را در قسمت هایی از دوچرخه که می‌خواهید بپیچید و به وسیله یک باطری به آن نیروی اندکی بدهید تا بدرخشند.

ساختار EL Wire
سیم نورپردازی یا سیم درخشنده فسفری یک سیم مسی نازک است که سطح آن با لایه ای از فسفر پوشده شده است و سیم بسیار نازکتر دیگری روی سطح فسفر به صورت مارپیچ تابیده شده است .
پس از آن بر روی این سطح یک لایه شفاف قرار گرفته و این سطح نیز با لایه رنگی دیگری از جنس PVC جهت تعیین رنگ سیم آغشته شده است.
پتانسیل الکتریکی جریان متناوب از حدود 90 تا 220 ولت با فرکانس500 تا 2000 هرتز بر روی ساختار سیم اعمال می شود تا سیم شروع به نور افشانی کند. این جریان دقیقآ بین هسته مرکزی سیم ( یعنی سیم مسی که در هسته قرار گرفته است) و سیم نازکی که روی لایه فسفری را احاطه کرده است اعمال می شود.
در شکل پیوست به وضوح ساختار این سیم با اجزاء آن مشخص شده است
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: سليمان شادلو*
مدیران انجمن: علی ابراهیم بابایی▲