جمعه, 21 ارديبهشت 1403

 



موضوع: ساخت چراغ با بطری شیر یا دوغ

ساخت چراغ با بطری شیر یا دوغ 10 سال 3 ماه ago #59501

ساخت چراغ با استفاده از بطری دوغ یا شیر (به دلیل رنگ و جنس آن) پرداخته می‌شود. البته این فرم را با بطری‌های بازیافتی دیگر اعم از بطری نوشابه‌های مختلف نیز می‌توان ساخت لیکن بطری شیر یا دوغ برای این کار مناسب‌تر به نظر می رسد.
طرز ساخت این چراغ و اجرای آن تا حدودی پیچیده است و ممکن است چند بار نیاز به امتحان کردن داشته باشید. این چراغ تشکیل شده از یک هسته داخلی که لامپ در آن قرار می‌گیرد و استراکچر خارجی که پوسته بیرونی چراغ است.
ابتدا چند بطری خالی شیر یا دوغ استوانه‌ای شکل را به خوبی بشویید و در آب گرم قرار دهید تا برچسب آن ور آید و پاک شود. در انتهای بدنه بطری خطی بکشید و با کاتر قسمت انتهایی بطری را جدا کنید. بر روی بدنه بطری شیارهایی به فاصله ی یک تا یک و نیم سانتی‌متر (متناسب با محیط مقطع بطری) ایجاد کنید. توجه داشته باشید که فاصله این شیارها از هم برابر باشند. این شیارها از قسمت مخروطی شکل بطری (کمی پایین‌تر از سر آن) شروع می‌شوند و تا پایان طول بطری ادامه پیدا می‌کنند به حالتی‌که پس از ایجاد شیارها، بطری حالت ریش ریش به خود می‌گیرد. هر یک از این ریش‌ها را به جهت مخالف خم کرده و بر روی بدنه بطری (قسمت مخروطی شکل) به وسیله چسب مایع می‌چسبانیم. فواصل ریش‌ها از یکدیگر می‌بایست مساوی باشند تا شکل کلی گل، متقارن و تمیز باشد.
چنان‌چه چند بطری را به این شکل در آوریم، قطعات پوسته بیرونی چراغ آماده است و باید به ساختن هسته داخلی آن بپردازیم و بطری‌ها را روی آن سوار کنیم.

برای ایجاد هسته داخلی چراغ می‌توان از یک جسم پلاستیکی کروی و یا بیضوی (بنابر این‌که بخواهیم چراغ ما به‌طور کلی چه فرمی داشته باشد) استفاده کرد. به عنوان مثال می‌توان از توپ پلاستیکی استفاده کرد. بالای توپ را می‌بریم به حالتی‌که سرپیچ در آن جای گیرد. این کره را به بخش‌های مساوی تقسیم می‌کنیم. می‌توانیم با ماژیک آن را به شش ضلعی‌هایی مساوی تقسیم کنیم تا هریک از بطری‌ها در یک شش ضلعی قرار گیرد. بر روی هر شش ضلعی به اندازه پهنای سر بطری یک سوراخ ایجاد می‌کنیم که بطری در آن قرار گیرد. می‌توان سر بطری را هنگام قرار دادن در سوراخ به چسب آغشته کرد تا خوب در جای خود محکم شود. پس از قرار دادن تمامی بطری‌ها درون سوراخ‌ها و ثابت کردن آنها، پوسته بیرونی کامل می‌شود و چراغ ما آماده است.
در دستور ساخت این چراغ از معرفی ابعاد و حتی فرم‌های خیلی دقیق پرهیز شده چراکه این عوامل بستگی به ماده بازیافتی دارد که در دسترس شما قرار خواهد داشت. از آن جایی‌که فرم کلی چراغ و اتصال پوسته داخلی به هسته داخلی آن تا حدودی پیچیده است و بسته به بطری‌های مختلف فرق می‌کند، باید در ساختن آن صبور باشیم و بیش از یک بار ساختن آن را امتحان کنیم تا در نهایت موفق به ساخت چراغی تمیز و زیبا شویم.
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: نسرین آزاد*
مدیران انجمن: علی ابراهیم بابایی▲