شنبه, 22 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه درس در خصوص سازمان و انواع آن

خلاصه درس در خصوص سازمان و انواع آن 9 سال 8 ماه ago #100850

سازمان و انواع آن

سازمان عبارت است از یک نهاد اجتماعی مبنی بر هدف که ساخت آن به صورتی آگاهانه طرح ریزی شده است و دارای سیستم های فعال و هماهنگ است که با محیط خارجی ارتباط دارد. همچنین سازمان عبارت است از الگوی منظم و عقلانی از روابطی که بین پرسنل فراهم می آید به منظور رسیدن به اهداف مشترک.سازمان عبارت است از هماهنگی معقول در فعالیت های تعدادی از افراد برای رسیدن با یک سلسله هدف یا منظور مشترک از طریق تقسیم کار و وظایف و از مجرای سلسله مراتب و مسولیت قانونی.
انواع سازمان:
سازمان های انتفاعی و غیر انتفاعی : سازمانهای انتفاعی ساز مان هایی هستند که به دنبال کسب سود تشکیل میشوند مانند موسسه های تجاری.
سازمانهای غیر انتفاعی سازمانهایی هستند که معمولا به جای کسب سود با اهداف اجتماعی ، فرهنگی، مذهبی و سیاسی تشکیل میشوند مانند موسسه های خیریه.
سازمانهای تولیدی و خدماتی: سازمانهای تولیدی از مواد خام یا اولیه برای تولید کالاها استفاده میکنند مانند کارخانه های تولیدی کفش. سازمانهای خدماتی خدمات ارائه میدهند این خدمات محسوس نیستند و از نظر فیزیکی نیز قابلیت اندازه گیری ندارند از قبیل امور مالی.
سازمانهای دولتی و خصوصی: این سازمانها از نظر مالکیت به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم میشوند. سازمانهای دولتی توسط دولت کنترل میشود مانند ذوب آهن. ولی شرکت های خصوصی به جای دولت توسط افراد یا بخش غیر دولتی اداره میشود مانند بخش خصوصی.
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

خلاصه درس در خصوص سازمان و انواع آن 9 سال 8 ماه ago #101426

ok54654
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: شهره حسين پور