یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403

 



موضوع: معرفي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي:

معرفي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي: 9 سال 8 ماه ago #99858

  • علی محمدی
  • علی محمدی's Avatar
  • آفلاين
  • دانشجو
  • ارسال ها: 149
  • Thank you received: 48
معرفي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي:

الف: هدف كلان روابط فرهنگی - بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران
ایجاد و گسترش شناخت، علاقه و باور نسبت به اسلام ناب، انقلاب اسلامی، مزیت‌های جمهوری اسلامی ایران و فرهنگ و تمدن اسلامی - ایرانی در جوامع دیگر به منظور گسترش پرتوِ اسلام و تحکیم همگرایی و پیوندهای اسلامی، دینی و معنوی.
ب: اهداف اصلی
آشنا سازی، علاقه مند سازی و ایجاد باور نسبت به اسلام ناب ، انقلاب اسلامی، مزیت های جمهوری اسلامی ایران ، فرهنگ و تمدن اسلامی - ایرانی .
مأموریت ها
مديريت و راهبری ِروابط فرهنگي بین المللی و سياستگزاري، هماهنگی، هدایت، حمایت و نظارت برفعاليت هاي فرهنگي – تبلیغی جمهوری اسلامی ایران درخارج از کشور به منظور تحقق اهداف نظام در این روابط .
اركان
1- شوراي عالي
2-مشاور رييس و رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي
تركيب شوراي عالي
شوراي عالي مركب از15نفر از وزراء وشخصيتهاي علمي و فرهنگي است كه با حكم مقام معظم رهبري(مد ظله العالي) منصوب مي‌شوند و عبارتند از:
الف) 5نفر از شخصيت‌هاي علمي و فرهنگي به انتخاب مقام معظم رهبري (مد ظله العالي)
ب)10نفرمتشكل از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي (رئيس شورا) ، وزير امور خارجه ، رئيس سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران ، معاون امور بين الملل دفتر مقام معظم رهبري ، رئيس سازمان تبليغات اسلامي ، دبيركل مجمع‌جهاني تقريب مذاهب اسلامي ، دبير كل مجمع جهاني اهل بيت (ع) ، رئيس جامعه المصطفي(ص) العالميه و رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي .
بخشهاي مختلف سازمان
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي تشكيل شده است از:
- معاونت بين الملل
- معاونت فرهنگي
- معاونت پژوهشي و آموزشي
- معاونت اداري و مالي
(هر كدام از معاونت ها از بخشهاي مهم و متفاوتي تشكيل شده است كه فقط در اينجا به معونت فرهنگي اشاره مي كنم)
معاونت فرهنگي
ادارات كل همكاري‌هاي فرهنگي و هنري، امور اجتماعي و ايرانيان خارج از كشور، اداره كل امور زنان و خانواده، انتشارات بين‌المللي الهدي و بنياد انديشه اسلامي به عنوان زيرمجموعه‌هاي اين معاونت فعاليت مي‌نمايند .
اداره كل همكاري‌هاي فرهنگي و هنري
اين اداره كل از چهار بخش تخصصي شامل موافقتنامه‌هاي فرهنگي، نمايشگاه‌ها، سمعي و بصري و اقلام فرهنگي تشكيل گرديده است.
اداره كل امورفرهنگي ايرانيان خارج از كشور
اين اداره كل در قالب سه اداره وظايف ذيل را به انجام مي‌رسانند :
- اداره ارتباطات فرهنگي: تعامل و برقراري ارتباط مستمر با ايرانيان خارج از كشور در حوزه هاي مختلف، هدايت و حمايت مادي و معنوي از شخصيت ها، انجمن ها و تشكل هاي اسلامي و مردمي و نظارت برفعاليت هاي آنان، تلاش در جهت شناخت ايرانيان متخصص و تحصيلكرده ، شناخت كشورهاي مهاجر پذير ايراني و بررسي، تجزيه و تحليل و طبقه بندي وضعيت آنان در خصوص ايرانيان مقيم ، فراهم آوردن تسهيلات لازم براي برقراري ارتباط محققين، متفكرين و ايرانيان مقيم خارج از كشور با مراكز و مراجع ذيربط در داخل كشور.
- اداره مطالعات و برنامه‌ريزي: پژوهش و برنامه ريزي امور فرهنگي ايرانيان با هدف حفظ و تقويت هويت ملي و ارزشهاي ديني - ملي ايرانيان مقيم خارج از كشور با همكاري، انجام مطالعات و بررسي‌هاي لازم و طراحي و پيشنهاد شيوه‌هاي تبليغي مناسب براي اشاعه و صدور فرهنگ اصيل اسلامي - ايراني انجام اقدامات لازم به منظور جمع آوري اطلاعات، آمار و بررسي‌ها و مطالعات لازم و ايجاد بانك هاي اطلاعاتي در خصوص فعاليت ها و وضعيت فرهنگي، علمي و اجتماعي ايرانيان مقيم خارج از كشور
- اداره هماهنگي‌هاي فرهنگي: هماهنگي و خدمات رساني فرهنگي به جامعه ايراني خارج ازكشور، ايجاد تسهيلات و حمايت از اقدامات فرهنگي و مطبوعاتي علاقه‌مندان و طرفداران فرهنگ اسلامي و ايراني در خارج از كشور، ارائه و اجراي طرح‌هاي فرهنگي و هنري در جهت اهداف اداره كل از طريق اقدامات انتشاراتي و رسانه‌اي، برگزاري و شركت در گردهمايي و همايش هاي منطقه اي و بين المللي .
اداره كل امور زنان و خانواده
اداره كل امور زنان و خانواده با هدف برقراري تعامل ميان زنان فرهيخته مسلمان درجهان و ‌ارتباط منسجم تر و ايجاد انسجام بين انديشمندان جهان اسلام به ويژه زنان تشكيل شده است. اين اداره كل با برگزاري همايش ها ، نمايشگاه هاي فرهنگي و حضور در مجامع بين المللي اهدافي همچون بررسي وضعيت خانواده در جهان ، ثبات و پايبندي به ارزش‌هاي خانواده ، كمك به ارتقاي معنويت در جوامع و استحكام خانواده ، آسيب شناسي و بررسي ارزش‌هاي معنوي ،موضوعات مربوط به تغيير در هويت فرهنگي جوامع ،تبيين اقدامات ايران در رابطه با زنان ، تشريح ديدگاه اديان در خصوص حجاب ، آثار حجاب در سلامت خانواده وجامعه ، جايگاه خانواده و تاثير آن در انتقال فرهنگ به فرزندان، بررسي رفتار برخي كشورها نسبت به حجاب وخانواده و ... را دنبال مي نمايد .
موسسه انتشارات بين‌المللي الهدي
انتشارات بين المللي الهدي در سال 1363 با هدف معرفي فرهنگ و تمدن ايراني و اسلامي تأسيس شد. اين موسسه با حضور مستمر و فعال در عرصه چاپ و نشر داخلي و بين المللي تاكنون توانسته است بيش از 1200 عنوان كتاب در موضوعات مختلفي همچون دين، فلسفه، تاريخ و تمدن، هنر، ادبيات كودك و نوجوان منتشر نمايد و چاپ كتب فاخر و ارزشمند به زبانهاي مختلف در دستور كار فعاليتهاي آن قرار دارد .
انتشارات بين المللي الهدي تاكنون كتابهاي خود را به 25 زبان زنده دنيا همچون فارسي، انگليسي، عربي، فرانسه، آلماني و تركي استانبولي، تركي آذري، تركمني، فيليپيني، ازبكي، اسپانيولي، قرقيزي، چيني، ژاپني، تائي، روسي، بلغاري، اندونزيائي، امهري، سيبوآنو، تاميلي، تاگالو، ارمني، چكي و اردو منتشر كرده و با بهره گيري از شبكه توزيع نمايندگيهاي رسمي و غيررسمي خود در كشورهاي مختلف جهان اين آثار را به مخاطبان عرضه نموده است.
حضور در نمايشگاههاي بين المللي كتاب يكي از اولويتهاي اين موسسه است كه هدف آن معرفي كتابهاي منتشر شده در اين موسسه و ساير ناشران داخلي (با كسب نمايندگي از آنها و امضاي توافقنامه) به انديشمندان و فرهنگ دوستان مي¬باشد. انتشارات بين¬المللي الهدي تاكنون توانسته است تقديرنامه هاي متعددي از نمايشگاههاي بين المللي در نقاط مختلف جهان دريافت نمايد و در نوزدهمين نمايشگاه بين¬المللي كتاب تهران در سال 1385 نيز به عنوان «ناشر برگزيده بخش ناشران بين المللي» انتخاب شد و در سال 1386 نيز يكي از كتابهاي اين انتشارات با عنوان «ترجمه قرآن كريم به زبان آذري» برنده جايزه جهاني كتاب سال جمهوري اسلامي ايران گرديد .
از مهم¬ترين فعاليتهاي انتشارات بين¬المللي الهدي مي¬توان به موارد ذيل اشاره كرد:
• ترجمه، تأليف و نشر آثار ارزشمند مفاخر و شخصيت هاي ديني، علمي و فرهنگي.
• توزيع آثار مكتوب و ساير محصولات فرهنگي از طريق نمايندگيها، شعب و رايزني هاي فرهنگي ج.ا.ا. در خارج از كشور.
• اعطاي نمايندگيهاي توزيع و فروش به ناشرين، مؤسسات فرهنگي و اشخاص حقيقي و حقوقي .
• حضور در نمايشگاههاي تخصصي و بين المللي كتاب در سراسر دنيا.
• ارائه خدمات نشر به مؤلفان، مترجمان و ناشران داخلي و خارجي .
• پذيرش سفارشهاي بين¬المللي براي تأمين كتب و اقلام فرهنگي.
• استفاده از روش¬هاي نوين در صنعت نشر مانند E-book و فروش الكترونيك.
• حضور در نمايشگاههاي تخصصي و بين¬المللي كتاب در نقاط مختلف جهان:
• ايجاد بانك اطلاعاتي براي مترجمان، محققان، ويراستاران و كتابهاي ترجمه شده و تأسيس كتابخانه ديجيتال.
• تقويت بخش بازرگاني خارجي از طريق ارائه كتب به صورت E-book و فروش الكترونيكي از سايت www.alhoda.ir
• خلق آثار و مجموعه¬هاي فرهنگي و هنري، تهيه شناسنامه فرهنگي كشورهاي مختلف با استفاده از تجربيات كارشناسان و رايزنان فرهنگي در اين كشورها .
بنياد انديشه اسلامي
مؤسسه‌اي فرهنگي و مطبوعاتي است كه از سال 1362 فعاليت خود را آغاز كرده است. اين مؤسسه در حال حاضر تنها بنگاه مطبوعاتي كشور است كه 16 عنوان مجله به زبان هاي انگلیسی، عربی، فرانسوی، روسی، اسپانیایی و اردو منتشر مي¬كند. نشريات بنياد در اكثر كشورهاي دنيا توزيع مي‌شود و از اين رو اين مؤسسه يكي از مراكز آشنايي ايران دوستان و مسلمانان سراسر دنيا با سرزمين ايران و نيز فرهنگ و تمدن اسلامي و ايراني است.
نشريات بنياد براي 4 گروه از مخاطبان منتشر مي شود:
1. روشنفكران و اقشار تحصيل كرده
2. عموم مردم
3. بانوان
4. كودكان و نوجوانان
اسامي اين نشريات بر اساس گروه¬هاي چهارگانه فوق به ترتيب عبارتند از:
1. ثقافتنا (عربي) - التوحيد (عربي) - التوحيد (انگليسي)
2. الوحده (عربي) - پيام اسلام (فرانسه) - العالم (عربي) - چشم انداز اسلام (اسپانيايي) - سخن ايران (روسي) - ايران امروز (انگليسي) - نداي اسلام (انگليسي)- ايران نوين (اردو) - بیداری اسلامی (انگلیسی)
3. محجوبه (انگليسي)- الطاهره (عربي)
4. الهدي (عربي)- زمزم (انگليسي)
سامانه نشريات همراه بنياد انديشه اسلامي
اين سامانه این امکان را به مخاطبان نشریات مختلف می¬دهد که كليه نشريات بنياد اندیشه اسلامی را روي گوشي¬های هوشمند تلفن همراه مبتنی بر سیستم عامل اندروید پس از دريافت از اينترنت مشاهده نمايند.
معرفي مختصر تعدادي از مجلات
1. ثقافتنا: فصلنامه تخصصی است كه به زبان عربي منتشر مي شود.
www.thaqafatuna.com
2 و3. التوحيد، فصلنامه هاي تخصصي است كه به زبان‌هاي عربي و انگليسي منتشر مي شود.
www.al-tawhid.ir
4. الطاهره: ماهنامه خانوادگی است كه به زبان عربي منتشر مي شود.
www.al-tahirah.com
5. محجوبه: ماهنامه خانوادگی است كه به زبان انگليسي منتشر مي شود.
www.mahjubah.com
6. زمزم: ماهنامه فرهنگي ويژه نوجوانان است كه به زبان انگليسي منتشر مي شود.
انتشار كتاب
بنياد انديشه اسلامي در چارچوب وظايف خود براي معرفي تمدن اسلامي ـ ايراني اقدام به تهيه و چاپ كتاب‌هايي با موضوعات مذهبي، تاريخي، ادبيات و فرهنگي به زبان‌هاي انگليسي، عربي، فرانسوي، اسپانيولي، سواحيلي، اردو، آلبانيايي و هوسايي نموده است. اين بنياد در راستاي دستيابي به اهداف خود آمادگي چاپ كتاب‌هاي جديد با موضوعات مختلف را دارد.
فضاي مجازي و اينترنت
در دنياي ارتباطات نوين، اطلاع¬رساني و ارتباط جهاني از مهمترين مسايل است. در همين چارچوب واحد اطلاع رساني بنياد انديشه اسلامي براي نيل به اين هدف اقدام به ايجاد سايت‌هاي ذيل در جهت تعامل اينترنتي با مخاطبان خود نموده است:
1. سایت بنیاد اندیشه اسلامی: www.itf.org.ir
این سایت به آدرس www.itf.org.ir و به چهار زبان فارسي، عربي، انگليسي و فرانسه مشغول فعالیت است و به منظور ايجاد تعامل بين بنياد و مخاطبان ايجاد شده و حاوي متن كامل مجلات بنياد به صورت pdf، جدیدترین اخبار (بنیاد، ايران و جهان)، معرفی اماکن اسلامی، نظرسنجی و ساير مطالب مي‌باشد.
2. سایت تغذیه محتوایی رایزنان فرهنگي جمهوري اسلامي ايران www.mithaq.ir
اين سايت به 7 زبان فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، ‌اردو و ‌روسی حاوی مقالات متنوع و تخصصی پیرامون مسایل مختلف اعم از مذهبی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... می باشد که به طور مداوم به روز شده و بر تعداد مقالات آن افزوده می¬گردد. این سايت با هدف تهیه مقالات مبتنی بر موضوعات روز، رویدادهای مهم و جریان های تاثیرگذار با گستره جهانی مانند بیداری اسلامی و جنبش وال استریت، تهیه مقاله متناسب با مناسبت¬های ملی-مذهبی مانند ماه مبارک رمضان، عاشورا و پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ارتقای سطح کیفی نشریات رایزنی های فرهنگی و ارائه مقالات مفيد در زمينه هاي گوناگون راه¬اندازی شده است.
3. سایت امام خمیني (ره) www.imam-khomeini.com
این سایت از سایت‌های تخصصی در مورد بنیانگذار جمهوری اسلامی است که تلاش دارد مقالات و مطالب متنوعی پیرامون زندگی، افکار و اندیشه امام خمینی (ره) ارائه نماید. این سایت به پنج زبان فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسه و ترکی استامبولي فعالیت می¬کند و هدف آن تبيين ابعاد گسترده شخصيت بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران براي همه مشتاقان و علاقه¬مندان ايشان، بررسي نظرات انديشمندان و شخصيت هاي بين¬المللي پيرامون امام خميني (ره)، فراهم نمودن محيطي مجازي براي تبادل افكار و انديشه¬هاي مختلف پيرامون امام خميني (ره)، پرداختن به موضوع «ولي فقيه» به عنوان مسأله‌اي فردي و حقوقي و تبيين جايگاه و ضرورت وجود ولي فقيه، معرفي كتاب هاي مرتبط با شخصيت و جايگاه امام خميني (ره) و... راه اندازی شده است.
4. سایت انقلاب اسلامی www.islamic-revolution.com
این سایت به 5 زبان فارسي، عربي، انگليسي، فرانسه و تركي استامبولي فعال مي‌باشد و يکی از سایت های تخصصی در زمینه انقلاب اسلامی و معرفی ابعاد مختلف آن است که با اهدافی چون معرفي چهره صحيح انقلاب اسلامي و ابعاد آن براي تمامي جهانيان، بررسي نظرات انديشمندان و شخصيت¬هاي بين¬المللي پيرامون انقلاب اسلامي، معرفي شخصيت‌هاي انقلابي كه نقش مؤثري در شكل گيري آن داشته اند، آسيب شناسي انقلاب اسلامي، مهيا نمودن محيطي مجازي براي كارهاي پژوهشي و تحقيقاتي، پرداختن به دستاوردهاي انقلاب اسلامي در همه زمينه¬ها و معرفي ايران امروز تشکیل شده است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

معرفي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي: 9 سال 7 ماه ago #101731

خلاصه است؟
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: شهره حسين پور