دوشنبه, 24 ارديبهشت 1403

 



موضوع: سازمان های فرهنگی بین المللی

سازمان های فرهنگی بین المللی 9 سال 8 ماه ago #97557

سازمان های بین المللی بر مبنای معاهده ای که سند تأسیس (اساسنامه) آن ها می باشد تشکیلمی گردند. اما فقط انعقاد سند تأسیس برای تشکیل این موجودیت کفایت نمی کند، سازمان هنگامی رسمیت و موجودیت می یابد که بر مبنای اساسنامه شروع به حرکت کرده باشد. و در واقع بعد از آن است که سازمان دارای یک شخصیت حقوقی می گردد. سازمان های بین المللی عموما در جهت همکاری تأسیس شده و حرکت می کنند. حرکت و فعالیت سازمان بر اساس کارکردها و ساختاری که برای آن مشخص شده صورت می گیرد. با توجه به تعدد این سازمان ها در این بخش تنها به چند سازمان یعنی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو)، آسيفا و موسسه فرهنگي اكو اشاره می شود.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)
در سال 1945 هنگام پایان جنگ جهانی دوم کنفرانسی در لندن با حضور نمایندگان چهل کشور تشکیل شد. فرانسه و انگلستان به عنوان دو کشوری که بیشترین صدمات را از جنگ تحمل کرده بودند، پیشنهاد کردند سازمانی با هدف نهادینه ساختن فرهنگ صلح به معنای واقعی کلمه تأسیس شود. از نظر آنان سازمان جدید باید در راه همبستگی فکری و اخلاقی بشریت خدمت کند و مانع از وقوع جنگ جهانی دیگر شود. سی و هفت تن از نمایندگان کشورها اساسنامه را امضا کردند و به این ترتیب سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) با هدف پیشبرد صلح و رفاه همگانی در جهان از طریق همکاری میان ملت ها تأسیس شد. در دیباچه ی اساسنامه ی این سازمان آمده است کشورهای امضا کننده ی این اساسنامه «مصمم اند که دستیابی کامل و برابر به آموزش، پی جویی آزاد حقیقت عینی، تبادل آزاد اندیشه ها و دانسته ها را برای همگان تضمین کنند و روابط بین مردم خود را توسعه بخشند و افزایش دهند تا با درک متقابل و بهتر به شناختی دقیق تر و حقیق تر از آداب و رسوم یکدیگر برسند.».۱۹۱ کشور عضو یونسکو هستند. مقر این سازمان در پاریس پایتخت فرانسه است و دفترهایی در کشورهای مختلف دارد.
اركان يونسكو شامل1- كنفرانس عمومي(عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری)، 2- شوراي اجرايي( ارگان نظارتی یونسکو در اجرای برنامه‌ها و تصمیمات کنفرانس عمومی)، 3- دبيرخانه(مسئول اجراي برنامه‌هاي يونسكو)، 4- بخش هاي برنامه اي5-بخش هاي پشتيباني و6- كميسيون هاي ملي است. کمیسیون‌های ملی، نهادهای رابط کشورها با یونسکو در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های تصویب شده و پیشبرد اهداف و تعهدات بین‌المللی در خصوص اجرای توصیه‌ها و کنوانسیون‌ها هستند.
اهداف سازمان يونسكو عبارتند از:
توسعه، که ورای تقاضای ساده ی پیشرفت مادی، باید به طیف گسترده ای از خواسته های انسان پاسخ گوید، بدون آن که میراث نسل های آینده را به خطر افکند.
برقراری فرهنگ صلح، بر اساس آموزش مسئولیت شهروندی و مشارکت کامل در فرایندهای دموکراتیک برای این که صلح پایدار، صادقانه و مورد قبول همه برقرار شود.
به طور خلاصه وظایف این سازمان عبارتند از:
تسهیل تبادل آزاد میان رهبران آموزشی، فرهنگی و علمی کشورها.
مبادله آزاد عقاید و اطلاعات میان مردم و متخصصین از طریق مدارس، دانشگاه ها و سایر موسسات آموزشی و پژوهشی.
تدوین و توزیع برنامه های آموزشی و فرهنگی متناسب با نیازهای کشورها.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

سازمان های فرهنگی بین المللی 9 سال 8 ماه ago #98244

کپی از جزوه قبول نیست
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: شهره حسين پور