خوش آمديد,
مهمان
|
|
موضوع تحقیق : سازمان تبلیغات اسلامی
نام استاد: سرکار خانم حسین پور نام محقق: سیاوش علیزاده ومحسن نوابی رشته:امورفرهنگی پودمان:6 با حدوث انقلاب و پايه گذاری حكومت دينی، جمهوری اسلامی ايران شكل گرفت و آنگاه ضرورت ايجاد نهادها و ارگانهای كه بتوانند هر يك بنوعی مروج آرمانهای فرهنگی و دينی و باورهای فكری رهروان امام و پيروان اسلام در جامعه اسلامی باشند بصورت بیوقفه مدنظر مقامات ارشد كشور قرار گرفت. در اين راستا ديری نپاييد كه با فرمان امام راحل نهادهای انقلابی يكی در پی ديگری شكل گرفتند و به انجام خدمات محوله مشغول گشتند. سازمان تبليغات اسلامی از جمله نهادهايي است كه با هدف اعتلای فرهنگ نغز و پربار اسلام راستين و تبلور حيات معنوی و تعيين و ترويج شاخصای اعتقادی، بنياد نهاده شد. در طی سالهايی كه از فعاليت اين سازمان سپری شده است به اقتضا، نيازمنديهای مطرح در سطح جامعه و به تناسب سياستهای كلی نظام اسلامی فعاليتهای اين سازمان دستخوش تغيير و تحول بوده است. در گذشته اين سازمان توسط بزرگانی چون: آيت الله احمد جنتی، حجت الاسلام محمود محمدی عراقی، و قبل از آن توسط شورايی متشكل از: شهيد حقانی، شهيد شيرازی، آيت الله جنتی، آيت الله مهدوی كنی، آيت الله امامی كاشانی، اداره شده است. پيرو تحولاتی كه لازمه وجودی يك نهاد پوياست، و با عنايت خاص مقام معظم رهبری، از سال 1380 هجری شمسی محورهای اساسی آموزش، تحقيق و پژوهش، نشر و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی و انس با قرآن، با بهرهگيری از ابزارهای جديد و فن آوری روز در سرلوحه فعاليت اين سازمان قرار گرفت. در همين راستا و با فرمان مقام معظم رهبري، طي حكمي در تاريخ سوم مهرماه سال 1380 حجت الاسلام و المسلمين دكتر سيدمهدي خاموشي به رياست اين سازمان منصوب گرديد. نظر به اهميت و حجم برنامههاي مدون و مصوب؛ و جهت اجرا دقيق و سريع اصلاحات مورد نياز تغيير و تحولات متعدد در ساختار سازمان آغاز شده و نيز، اقدام به تاسيس موسسات تخصصي صورت گرفته است عمده وظايف سازمان تبليغات اسلامي عبارتند از سياستگذاري، برنامهريزي، هدايت، سازماندهي، پشتيباني و نظارت بر تبليغات ديني- مردمي.1- 2- زمينهسازي براي يافتن نيروهاي مومن و پيدايش تشكلهاي انجمنهاي اسلامي و جمعيتهاي مشابه و نظارت بر فعاليت آنها 3- تلاش در جهت احيا و اشاعه معارف، فرهنگ و تاريخ تشيع از همه راههاي ممكن، با تاكيد بر وحدت تمام مذاهب اسلامي و حراست از آن، با همكاري مراجع و نهادهاي ذيربط. 4- تحقيق و بررسي در خصوص تبليغات سو و تهاجم فرهنگي دشمنان و شناسائي و تحليل ترفندهاي تبليغي عليه انقلاب اسلامي با هماهنگي ساير دستگاههاي ذيربط و ارائه سياستهاي لازم در جهت خنثيسازي آنها و تنوير افكار عمومي. 5-انجام مطالعات راهبردي و بررسيهاي كاربردي در زمينه نيازهاي فرهنگي اقشار مختلف جامعه بويژه جوانان و طراحي برنامهها و شيوههاي تبليغي نوين و اصلاح و احياي روشهاي سنتي در تبليغات اسلامي. 5- تدوين و انتشار كتب و نشريات مناسب و ضروري به منظور معرفي فرهنگ و تمدن اسلامي، و تبيين مواضع انقلاب اسلامي و انجام پژوهشهاي لازم بويژه در زمينه نظام تربيتي و مباني سياسي، اقتصادي و فرهنگي حكومت اسلامي و حمايت از پژوهشگران متعهد. تلاش جهت هدايت افكار عمومي با استفاده از رسانههاي همگاني و فعاليت مستقيم رسانه اي در صورت لزوم.7- شناسايي و معرفی آثار نمونه فرهنگی و هنری، افراد و شبكههاي تبليغي- 8- مردمي جامعه اسلامي و تهيه و عرضه فرآوردهها و آثار نمونه فرهنگی- هنری، در جهت ارائه الگوهاي مناسب هنرمندان متعهد و انقلابي و حمايت از آنان. 9- برنامهريزي، زمينهسازي و انجام اقدامات لازم براي هرچه فعالتر شدن افراد تاثيرگذار مانند: روحانيون، دانشگاهيان، معلمان و هنرمندان در جهت رشد فرهنگ اسلامي و مقابله با آثار نامطلوب فرهنگهاي بيگانه. برنامه ريزي، نظارت و هماهنگي در برگزاري هرچه بهتر مراسم و شعائر انقلابي و ديني در كشور با مشاركت كليه نهادهاي مردمي و دولتي.10 11- همكاري با وزارتخانهها و دستگاههاي دولتي و وابسته به دولت و نهادهاي انقلابي به منظور تعميق و گسترش فرهنگ و معارف اسلامي در محيط سازمانهاي دولتي و نهادهاي انقلابي. تاسيس و اداره موسسات آموزشي و مراكز دانشگاهي در جهت تربيت مبلغان كارآمد و هنرمندان متعهد و مربيان ديني.12- تاسيس مراكز اطلاعرساني تخصصي، تبليغي و ديني.13- سازماندهي و اعزام مبلغ در سراسر كشور بويژه مناطق محروم با همكاري روحانيت و مردم.14 هدايت و حمايت انجمنهاي اسلامي و تشكلهاي اسلامي- مردمي و نظارت بر آنها.15- 16- برنامهريزي فرهنگي و تبليغي جهت علاقهمندان به فرهنگ فارسي در كشور با تاكيد بر خدمات متقابل اسلام و ايران، با همكاري و هماهنگي مراجع ذيصلاح. 17- برگزاري كنفرانسها، جشنوارهها و نمايشگاههاي بينالمللي مردمي در كشور به منظور تعميق و گسترش معارف اسلامي و فراهم كردن زمينه شركت هنرمندان و شبكه هاي تبليغي- مردمي در كنفرانسها، نمايشگاهها و جشنوارههاي فرهنگي. 18- انجام همكاري هاي فرهنگي- تبليغي با مراكز اسلامي و فرهنگي داخل كشور در راستاي اهداف سازمان و به منظور تامين ارتباط افراد و مراكز اسلامي و فرهنگي- مردمي براي تاليف قلوب آنان با هماهنگي ساير مراجع ذي صلاح. نظارت بر ترجمه متون ديني و تعيين ضوابط و مقررات مربوط به تهيه، ترجمه و انتشار اين متون جهت بهره برداري در كشور.19- 20- نظارت بر چاپ و نشر قرآن كريم و انجام فعاليتهاي قرآني از طريق تربيت مربي، تدوين جزوات آموزشي، و همكاري با وزارتخانههاي ذيربط جهت گسترش آموزش و معارف قرآن كريم. حوزه رياست دفتر رياست دريك نماي كلي، دفتر رياست سازمان تبليغات اسلامي متصدي طيف خاصي از وظايف اداري است كه اهم آن را ميتوان در سه عنوان و به شرح ذيل بيان نمود 1-برقراري ارتباطات اجتماعي با رياست سازمان 2- برقراري ارتباط رياست با اجزا و دواير سازماني 3- پيگيري و هماهنگي دستور كار سازمان در حوزه رياست در توضيح برقراري ارتباطات اجتماعي با رياست سازمان بايد گفت لزوم رعايت مسائل و روشهاي برخورد با مردم آنچنان كه در حكومتي اسلامي لازم الاجرا ميباشد. رسيدگي دلسوزانه و از سر امانت به نامههاي مردمي و درخواستهاي ملاقات و موارد مشابه را حائز اهميت ويژه مينمايد. در اين راستا بسياري از اصلاحاتي كه توسط رياست محترم سازمان تبليغات اسلامي به خود جامه عمل ميپوشد؛ پيرو كارهاي كارشناسي انجام شده روي همين نوع از اطلاعات واصله به سازمان ميباشد. با در نظر گرفتن اهميت آنچه به اطلاع شما رسيد دفتر رياست و روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي روالهاي كاري دقيقي را طراحي و در دستور كار خود قرار داده است تا با رسيدگي دقيق به آنچه مخاطبان اجتماعي مد نظر دارند وظيفه شرعي و قانوني خود را به نحو احسن و اكمل به انجام رساند. در توضيح دومين بند از وظايف دفتر رياست يعني: برقراري ارتباط رياست با اجزا و دواير سازماني ميتوان اين گونه توضيح داد كه با توجه به گسترش و تنوع وظايف روزمره معاونتها و دواير سازمان، تعدد موسسات تخصصي وابسته به سازمان و فراواني مسائل و معضلات قابل پيشبيني يا غير منتظرهاي كه در حين انجام طرحهاي در دست اجرا حادث ميشوند. همچنين جهت پيگيري امور خاص و نيز تداوم نظارت متمركز بر كار مسئولين زيرمجموعه سازمان تبليغات اسلامي لازم است تا مستمراً نشستهاي ميان مقام رياست سازمان و مسئولين آن برحسب برنامههاي از پيش اعلام شده يا جلساتي كه با در نظر گرفتن فوريتها تشكيل ميشوند برگزار گردد. دفتر رياست سازمان وظيفه دارد تا با تنظيم برنامه ملاقاتها و اعلام مستمر آن به مسئولين مورد نظر اين نوع ارتباطات را به بهترين شكل برقرار نمايد. اما درباره بند سوم، يعني پيگيری و هماهنگي دستور كار سازمان در حوزه رياست، از آنجا كه سازمان تبليغات اسلامي يكي از مهمترين دستگاههاي متولي امور ديني و فرهنگي در كشور میباشد و با در نظر گرفتن جنبه وجودي آن كه از نهادهای جمهوري اسلامی محسوب میشود. لازم است تا رياست سازمان شخصاً شرح وظايفي را كه به لحاظ اهميت، توسط رهبر معظم انقلاب تبيين و اعلام ميگردد به شكل مستمر و در سطوح مختلف دنبال نمايند. دفتر رياست سازمان تبليغات اسلامي موظف است تا نسبت به برقراري ارتباط با مسئولين و ادارات كشوري بر حسب نياز در هر مورد اقدامات لازم را در دستور كار خود قرار دهد. حراست سازمان حراست همانند نور چراغي است كه كار هدايت سازمان را در بعد امنيتي برعهده داشته و با حفظ آن از فساد، زمينه پيشبرد اهداف سازمان را فراهم ساخته و با حمايت، هدايت، نظارت قانوني و پرهيز از تشنج، در محيطي آرام بستر فعاليت و نشاط كاري براي كاركنان را فراهم نمايد. اين مهم در نوع خود نياز به ايمان مخلصانه به خدا و صداقت و پاكدامني و تلاش خستگيناپذير دارد. نهاد حراست آنچنان كه از نام آن برميآيد براي حفظ و حراست از دستاوردهاي انقلاب اسلامي ايران و جلوگيري از نفوذ بيگانگان در اجزاي اين نظام پديد آمده است. اگر با ديدي جامع به مقوله حراست بنگريم خواهيم ديد حراستي مطمئن، استوار و مومن ميتواند از نفوذ و تسري عوامل بيگانه و احياناً مزدور داخلي جلوگيري نمايد. حراستها در هر دستگاه بالاخص در نظام ديني و اسلامي به منزله عيون و نگهبان و از بين برندگان موانع جهت پيشرفت و پيشبرد امور بوده و واسطه تاليف قلوب كاركنان و پرسنل دلسوز و تلاشگر و مشاوری در دسترس و امين جهت ارج نهادن بر صداقت و جدانمودن سره از ناسره و پاك نگاهداشتن محيط ميباشد. به عبارت ديگر حراست زمينهساز امنيت شغلي كاركنان است، نه سلب كننده آن. امور مجلس و استانها اين اداره كل با توجه به اهميت جايگاه دفاتر و مجلس در نظام اداري از يك سو، رابط سازمان با قوه مقننه، و از سوي ديگر با قوه مجريه در استانها و از ديگر سو منتقلكننده نظرات و عملكرد استانها به ستاد مركزي سازمان ميباشد. حساسيت اين دو كانون فعاليت يعني مجلس و دفاتراستاني وظايف آن را از حساسيت ويژهاي برخوردار نموده است. با اين مقدمه كوتاه، عمده وظايف اداره كل امور مجلس و استانها را ميتوان در سه محور خلاصه نمود: الف-در ارتباط با مجلس ب- در ارتباط با دفاتر استاني و فعاليت آنه ج- در ارتباط با مديران دفاتر 1-ارتباط مستمر با مجلس شوراي اسلامي و نمايندگان محترم با هدف اطلاعرساني و ارائه گزارشهاي مورد نياز كميسيونها و پيگيري طرحها و لوايح مرتبط با سازمان در مجلس و ارائه اخبار كامل مجلس در موضوعات مختلف به رياست و واحدهاي ذيربط سازمان. 2- پيگيري پاسخگويي به سؤالات و استعلامات نمايندگان محترم از سازمان و متقابلاً انتقال نكته نظرات سازمان و مسئولين آن به مجلس شوراي اسلامي. 3- توسعه ارتباط رياست سازمان و عوامل ستادي و مديران دفاتر استاني آن با مجلس و نمايندگان. ب) در ارتباط با دفاتر استاني و فعاليت آنها 1- ارزيابي نحوه ارتباط دفاتر با دستگاهها ونهادهاي استان و نظارت بر حسن اجراي سياستها و خط مشي ابلاغي سازمان در استان. 2- جمع آوري اطلاعات سياسي، اجتماعي و فرهنگي استانها و نحوه توزيع اعتبارات و امكانات در دفاتر. ج) در ارتباط با مديران دفاتر 1-نظارت، ارزيابي و جمعبندي عملكرد مديريت دفاتر استاني و ارائه پيشنهادات لازم جهت ارتقا، عزل، نصب و يا جابجايي مديران به وسيله رياست سازمان در استان و رسيدگي به امور پرسنلي و تكميل فرم ارزشيابي آنها در مركز. 2- ايجاد تمهيدات لازم جهت ارتباط مديران دفاتر استاني با رياست و معاونين در مركز و متقابلاً در سفر رياست و معاونين به استانها. اداره روابطعمومی حركت روابط عمومي آن چنان كه استنباط ميشود انجام عمل طرحريزي شدهاي است جهت اتخاذ مطلوب عموم جامعه براي يك سازمان به بيان ديگر: تلاشي است آگاهانه براي برانگيختن يا تحت تاثير قرار دادن مردم از طريق ارتباط مستمر و مناسب تا از اين رهگذر پيرامون سازمان مثبت بيانديشند. به آن احترام بگذارند، حمايتش كنند و در نهايت در مواقع لزوم همراهش باشند. اين اهداف عالي تنها زماني ميسر ميگردد كه كارگزاران روابط عمومي يك سازمان ضمن آشنايي با اصول محكم و علمي اين رشته هنري كه از آن به عنوان هنر هشتم نام برده ميشود با بكارگيري ابزار و امكانات بالقوه فرهنگي، هنري نيروي عظيمي را در جهت نيل به اهداف و آرمانهاي ثبتي و اساسي آن سازمان بيافرينند تا بتوانند با كمك آن مجموعه افكار عمومي مورد نظر و برنامهريزي شده را متاثر از خود گردانند. جهت اداي بهتر اين مطلب و بيان روشنتر كاركردهاي مطلوب اداره روابط عمومي مهمترين موارد مورد نظر را ميتوان به شرح ذيل توصيف نمود: اطلاعرساني، افتتاح و ترغيب، مشاركت، وحدت و انسجام آنچه در حيطه اطلاعرساني قابل ذكر است: ارائه خبر، اطلاعات و تحليلها از مجموعه عملكرد سازمان به گروههاي دورني و بيروني آن و از اين گروهها به مديريت سازمان، آنچه در حيطه اقناع و ترغيب قابل ذكر است؛ اينكه بايد از طريق استدلال، بحث و جذابيتهاي احساسي مردم را به داشتن باورها و انجام رفتارهاي مورد نظر سازمان رهنمون شد. در توضيح مشاركت بايد گفت: اين منظور با ترغيب افكارعمومي به ايفاي نقش در تحقق اهداف سازمان حاصل ميشود. و در نهايت بايد به اصل وحدت و انسجام اشاره نمود كه در توضيح آن بايد گفت بهم پيوستن و يكپارچه كردن سازمان باجامعه، به صورتي كه هريك مكمل ديگري باشد هدف از مدنظر قرار دادن اين اصل است. به ديگر سخن يك اداره روابط عمومي موفق و كارآمد عبارت است از مجموعهاي كه با هنر، دانش اجتماعي، تجزيه و تحليل روندها و پيشبيني پيامدهاي آنها، ارائه مشورت به مديريت سازمان و نهايتاً اجراي برنامههاي طرح ريزي شده و عملي كه هم در خدمت منافع سازمان باشد. و هم در خدمت عموم مخاطبان آن سازمان باشد. اين مجموعه بر آن است تا با پايبندي به اصول علمي و روشهاي برگزيدهاي كه پيش از اين خلاصهاي از آن به نظر گرامي شما رسيد. طرح و برنامه با حدوث انقلاب و پايهگذاري حكومت دينی جمهوری اسلامی شكل گرفت و آنگاه ضرورت ايجاد ارگانها و نهادهاي انقلابي كه بتوانند به نوعي مروج آرمانهاي فرهنگي و ديني بوده و در نشر و تعميق احكام الهي كوشا باشند و رابطهاي ژرف ميان مقيدات ديني و باورهاي فكري رهروان امام و پيروان امام برقرار نمايند بي وقفه محسوس و مورد نظر بود. ديري نپاييد كه با فرمان امام راحل نهادهاي انقلابي هر يك از پي ديگري شكل گرفت و به نوعي فعاليت خود را خالصانه آغاز نمودند كه از آن جمله سازمان تبليغات اسلامي با هدف اعتلاي فرهنگ متعالي اسلام و تبلور حيات معنوي و تبليغ و ترويج شاخصهاي اعتقادي خصوصاً گسترش انديشههاي ناب امام راحل(ره) متبلور شده و بنياد نهاده شد. چندي بعد نيروهاي انقلابي با گرايش فرهنگي جذب اين نهاد گرديده و عاشقانه و عارفانه پاي در راه نهادند. و به اشاعه معارف اسلامي و احيا ارزشهاي فرهنگ ديني پرداختند. همگام با آفت شناسي تبليغي و زمينهسازي جهت مقابله با آسيبهاي فرهنگي، حقيقت گونه راهي جبهههاي دفاع مقدس شدند و از هيچ گونه فعاليت تبليغي، فرهنگي، هنري و حتي اقتصادي و سياسي دريغ نورزيدند و در اين رهگذر شهداي صديق و عاشق را تقديم انقلاب نمودند. پس از اين دوران پرجنجال و آغاز سازماندهي نوين و ماموريتهاي تازهاي كه با نيازهاي جامعه همگام بود و در روند توسعه كشور گامي ديگر برداشته ميشد. لذا با گسترش فعاليتهاي قرآني و اهتمام به برپايي و توسعه برگزاري كنفرانسها و اجلاسها و جشنوارهها و نمايشگاههاي داخلي و بينالمللي به مشاركت در امور فرهنگي كشور وسعت بخشيده و آنگاخ با بسط و گسترش عرصه فرهنگ تبليغی به مناطق محروم يافته سعی در رفع نارسائيها و تقويت آرمانهاي جمعي نمودند چندي بعد با تغيير مديريت سازمان، بخش بينالمللي از سازمان تفكيك گرديد و طيف فعاليتهاي سازمان متمركز به امور فرهنگي و هنري در بخش داخلي گسترش يافت اما شايد تمامي فعاليتهاي آن دوران كه بعضاً ريشه در گذشته داشت و نوعاً با تعالي مجموعه طرح و برنامه، ممارست به بسترسازي و اشاعه برنامههايي متفاوتتر و متنوعتر همچون طرح اوقات فراغت، روحانيون مستقر و توجه بيشتر به مراسم مذهبي همچون: اعتكاف، غبارروبي مساجد و غيره در گستره مساجد سراسر كشور در حد توان و حتي توسعه و عمران مساجد و فعاليتهايي از اين گونه رهوار تازهاي را در حيطه حركت معنوی سازمان قرار داد و گرچه محدوديتهاي اعتباري و عدم توان بسط اجرايي مددكار مجموعه نبود. اما تمامي داشتههاي كهنه و ابتكارات نو جملگي رو به پويايي داشتند. اما آنچه ميبايست در راستاي رسالتي كلان و ساختاري تبليغي رخ بنمايد ميسر نبود و بر اين منوال طرح و برنامه سعي وافري داشت اما حظ قابلي نصيب نميگرديد و همه منوال بر يك ايستاي چند ساله درگذر بود تا با تغيير مديريت جديد و تصميم جدي بر دگرگوني آنچه روال شده بود و مانع هرگونه نوآوري، حركت بديع و همسانسازي با شرايط روز ميشد، اثرمندي ايجاد شود با تحول مديريتي اخير رويكردي جديد در بهرهگيري از تكنولوژيهاي اطلاعرساني نوين روز مبدا حركت واقع گرديد و شايد همانگونه كه علت اصلي تاسيس سازمان تبليغات اسلامي پس از انگيزه نياز موقعيت انقلاب بيش از هرچيز ايجاد دگرگوني در سيستم تبليغ سنتي و ساماندهي مبلغين و ابزار تبليغ در چارچوبي مدون و مبرهن بود يا بر وجهي ديگر، ايجاد يك مجموعه سيستماتيك كه بتواند سواي پژوهش و تحقيق، آرمانها را به نحوي ملموس جهت اداره و مبلغين را با آگاهي و اطلاعات كافي بر حسب ادارهها و ستادهاي روز تجهيز نمايد و بدين گونه ابلاغ پيام ديني را سمت و سوئي نوين بخشد. به هر حال آنچه در روند كاري مديريت جديد سازمان قرار گرفت سواي نوآوري و تمسك به تكنيك برتر سعي نمود تا در برنامهريزي و اجرا ضمن حفظ كيفيت در زمينههاي مورد وقوف كميت را توسعه بخشيده و گسترش دهد. به اين ترتيب در راستاي اصلاح تشكيلات سازماني و ساختار نيروی انساني باگرايش به سمت كارشناسیهاي تخصصي گام بلندي برداشته شد كه در نهايت به تعديل و ريزش نيروها انجاميد. به جهت اطلاعرساني شفاف در عرصههاي اجتماعي، فرهنگي و هنري تدبيری انديشيده شد كه منجر به اهتمام در امر آموزش و پژوهش و توسعه ميادين تحقيق محققين زبده و خبره انجاميد و بدينسان معاونتي منسجم با شاكلهاي مشخص تشكيل و كليه آموزشهاي لازم را پوشش داده و با استفاده از تكنيك آموزشي آكادميك، مدارس معارف اسلامي را در سراسر كشور به جهت تربيت و تعليم نيروهاي انساني متعهد تاسيس نمود تا در تكامل سيستم آموزش فرهنگي و هنري در پوشش تقيدات ديني گامي اثرمند برداشته باشد. با تاسيس موسسه فرهنگي- هنري تبيان و خبرگزاري مهر در كنار تهرانتايمز ترتيبي اتخاذ گرديد تا به جهت انعكاس اخبار و معرفي مبادي مختلف ديني، طيف وسيعي از ايران و حتي فراتر از مرزهاي كشور اسلاميمان را پوشش داده، به معرفي آثار برجسته و يا اخبار ديني- مذهبي پرداخته پوششي تازه را در دنياي رايانه و ماهواره و ارتباطات بوجود بياورد. امور مجامع و موسسات وابسته موسسه انتشارات اميركبير انقلاب اسلامي متاثر از ارزشهاي الهي و روح حيات بخش اسلام ناب محمدي صليالله عليه و آله، عطيهای آسماني و منتي خداوندي بر ملت بزرگ و فداكار ايران بود. آنچه مسلم و ترديد ناپذير بوده و افكار جهانيان را به خود معطوف داشته اين حقيقت است كه پيدايش انقلاب اسلامي و پويايي و ماندگاري آن ناشي از درك و نگرش عميق فرهنگي معمار بزرگ انقلاب اسلامي: حضرت امام خميني(ره) است كه اهميت علم و نشر را همطراز با خونهاي مقدس شهيدان در جبهه جنگ ميدانند. قهراً در فضاي منبعث از انقلاب و اسلام توليد و توسعه و نشر فرهنگ مكتوب از جايگاهي والا و فاخر برخوردار خواهد بود. به تبع آن موسسه انتشارات اميركبير به دليل پيشينه و سابق بسيار درخشان و ظرفيتهاي مناسب توليد و نشر نقش مهم و قابل توجهي در چگونگي راهبرد فرهنگي و اقتصادي نشر كتاب در ايران ميتواند به عهده داشته باشد. در طول ساليان بعد از پيروزي انقلاب اسلامي به علل عديده تلاش عملي همهجانبهاي براي گسترش كمي و كيفي موسسه به عمل نيامده است و به تدريج عدم ارتباط مداوم و منسجم با نخبگان و انديشمندان كشور و خلاء ارتباطي با محققان نسل جديد و عدم انتشار آثار فاخر و ماندگار از يك سو و پرهيز ازتجديد چاپ آثار گذشته و تنگناهاي ايجاد شده در سيستم عرضه و توزيع كتاب از طرف ديگر موجب شده است كه عملاً شهرت و اهميت موسسه تنها نزد نسل پا به سن گذاشته پيشين مانده و جامعه جوان امروز اميركبير را به نيازهاي فرهنگي خود به حساب نياورد. اين نقيصه ميبايست با واقعنگري و به دور از تعصب و يكسو نگريهاي بيبازده مورد بازنگري قرار گرفته و با اجرا و ارزيابي كارشناسانه و مرحله به مرحله سياستهاي كلان ميان مدت و كوتاه مدت مصوب اين دفتر و رفع نواقص احتمالي و تبديل آنها به قوت به تدريج موسسه انتشارات اميركبير بتواند با بهرهگرفتن از تمام ظرفيت و توان مادي و معنوي خود و ياري طلبيدن از فرزانگان و دانشمندان و علاقهمندان به اسلام و ايران به عنوان مهمترين بازوي انتشاراتي نظام اسلامي در خدمت ارزشهاي متعالي اسلام، تشيع و فرهنگ ملي كشور باشد. اهداف اگرچه اهداف اصولي موسسه به عنوان سازماني وابسته به نظام جمهوري اسلامي اجراي بخشي از رسالتهاي فرهنگي و علمي انقلاب و كشور است اما در عين حال ميبايست هم به عنوان يك موسسه كارآمد اقتصادي بتواند بدون اتكا به حمايتهاي مالي پاسخگوي هزينههاي خود باشد؛ و هم در جهت توسعه و گسترش فعاليتهاي فرهنگي و توليدي خود برنامهريزي كند تا در جهت تحقق اهداف فرهنگي نظام موفقتر عمل نمايد. لذا اهداف موسسه به دو بخش فرهنگي و اقتصادي تقسيم ميگردد: الف) اهداف فرهنگي 1- نشر و تريج فرهنگ اسلامي 2- نشر و ترويج علوم مختلف 3-نشر و ترويج ادبيات فارسي 4-نشر كتابهاي كودك و نوجوان 5- جذب نخبگان و شناسايي و حمايت از اهل قلم 6- نشر تواريخ ب) اهداف اقتصادي 1-ايجاد درآمد معقول اقتصادي و سرمايهگذاري 2- تلاش براي جلوگيري از افزايش بيرويه قيمت كتاب 3- ارتقاء سطح زندگي پديدآورندگان كتاب حوزه هنری يكي از نامهايي كه اكثر قريب به اتفاق ايرانيان با آن آشنايي دارند، نام حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي ميباشد. اين موسسه وابسته به سازمان تبليغات اسلامي از عمدهترين متوليان فرهنگي- هنري كشور است كه با محوريت عنصر الهي اسلام و حكومت اسلامي دستاندركار فعاليتهاي گسترده و متنوعي از قبيل: انتشارات چندين عنوان نشريه با زمينههاي فرهنگي و هنري، آموزش رشتههاي مختلف هنري، تهيهكنندگي و ساخت فيلمها سينمايي، توليد فيلمنامه با بهرهگيري از استعدادهای كشور پشتيباني از گروههاي هنري در زمينههاي گوناگون، حمايت از برگزاري نمايشهاي آييني و تعزيه، اقدام به احياي هنرهاي اصيل ايراني- اسلامي و همچنين انجام فعاليتها و ارائه خدمات ديگر در جهت حفظ امتداد و تكيه بر آرمانهاي انقلاب اسلامي ميباشد. حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي با ارائه پوششهاي حمايتي در قالب طرحها و پروژههاي فرهنگي و هنري با محوريت دين و ارزشهاي مذهبي در تلاش است تا ضمن انجام وظايف اصلي خود طيف وسيعي از اقشار اجتماع اعم از هنرمندان، جوانان، علاقهمندان و افراد داراي استعداد را حمايت و پشتيباني نمايد. اين موسسه با برگزاري جلسات گروهي، با شركت علاقهمندان رشتههاي مختلف و نيز با برگزاري مسابقات و شبهاي شعر، مسابقات طراحي و نقاشي فراخوان براي مقالات ارزشمند در زمينههاي گوناگون تلاش مينمايد تا علاوه بر معرفي مجامع سالم و هدفمند براي حضور فعال هنرمندان و جوانان و ساير علاقهمندان تلاش ميكند تا گامي موثر در راستاي تامين خدمات اجتماعي و فرهنگي بردارد. حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي علاوه بر فعاليتهايي كه تاكنون عنوان شد سالهای طولانی است كه با فعاليت مستمر در امر آموزش عالي، آموزشهاي آزاد و آموزشهاي خاص در قالب دورههاي كوتاه مدت و ميان مدت نيز گامهاي موثري را در جهت اعتلاي سطح علمي و ارتقا معلومات هنري در ميان علاقهمندان و در نهايت سطح كشور بر دراد. فعاليتها و خدمات حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي بسيار فراتر از مطالبي است كه در اين رشته جمعآوري و مورد اشاره قرار گرفت. اما به دليل محدوديتهاي اين رسانه پيشنهاد ميكنيم جهت دريافت اطلاعات كامل و دريافت خبر فعاليتها در دست اجرا به دفاتر حوزه هنری مراجعه نماييد. پژوهشكده باقرالعلوم در سال 1364 پس از ارزيابي و بررسي امور فرهنگي و پژوهشي سازمان تبليغات اسلامي مركز، دو مشكل اساسي احساس شد: 1-كمبود نيروي فرهنگي و كارآمد متناسب با اهداف و فعاليتهاي سازمان تبليغات اسلامي. 2- ناهماهنگي در فعاليتهاي فرهنگي و پژوهشي. اين دو مشكل با رياست محترم وقت سازمان تبليغات اسلامي حضرت آيتالله جنتي دامت بركاته مطرح و در نهايت به اين تصميم منجر شد كه پژوهشهاي ديني سازمان تبليغات اسلامی به شهر قم منتقل و در پژوهشكدهاي به نام حضرت باقرالعلوم عليهالسلام متمركز و پيگيري شود. بر اين اساس پژوهشكده باقرالعلوم عليهالسلام در سال 1366 و با همكاري عدهاي از فضلاي حوزه علميه قم، و به مسئوليت حجت الاسلام والمسلمين محمود مهدي پور تاسيس گرديد و فعاليتهاي خود را در دو محور آغاز كرد: 1- اطلاعرساني در زمينه معارف اسلامي و علوم انساني از طريق تهيه نرمافزار كتابشناسي 2- پژوهش، نگارش، ترجمه و تدوين موضوعات پژوهشي در زمينه حديث، تاريخ رجال، تاريخ و000 در حال حاضر پس از گذشت قريب به 15 سال از تاسيس اين مركز، با استعانت از خداي بزرگ توانسته است عليرغم همه مشكلات و فراز و نشيبهاي اداري قدمهاي موثري در راه ترويج فرهنگ ناب اسلامي و تشيع در سطح جامعه بردارد. معرفي اين گونه مراكز و فعاليتهاي آنان خود گامي است در جهت اطلاع رساني فرهنگي و پژوهشي و هم قدرداني و ارج نهادن نسبت به خدمات صادقانه كساني كه با احساس مسئوليت و با كمترين ادعا و چشمداشت به تلاش مشغولند. معاونتهای سازمان معاونت اداری و مالی معاونت پژوهشی و آموزشی معاونت امور فرهنگی و تبليغ معاونت اموراداری و مالی: معاونت اداري و مالي عهدهدار امور روزمره و حساسي است كه موقعيت خاصي به آن بخشيده است. اين معاونت متولي حمايت و پشتيباني از عملكرد كليه اجزا سازمان بوده و در نقش هسته حمايتي در سازمان عمل مينمايد. معاونت اداري و مالي داراي چهار زيرمجموعه است كه هريك با شرح وظايفي معين به انجام امور محوله اشتغال دارند. معاونت اداري و مالي دركنار وظايف اصلي خود با در نظر گرفتن موقعيت حساس سازمان تبليغات اسلامي در جنبههاي فرهنگي هم دست به عمل زده و با برگزاري مسابقات و پرداختن به امور رفاهي خانوادههاي پرسنل سازمان، اكرام ارباب رجوع را در دستوركار روزانه خود قرار داده و در اجراي صحيح اين طرح تلاش وافر دارد. در ادامه معرفي معاونت اداري و مالي شما را به مطالعه و آشنايي دقيقتر با آنچه كه در قالب شرح وظايف اين معاونت آمده است دعوت مينماييم. شرح وظايف معاونت اداری و مالی: 1- برنامهريزي به منظور جلب و نگهداشت و اصلاح ساختار نيروي سازمان 2- برنامه ريزي، بهسازي و افزايش توانمندي نيروي انساني از قبيل: آموزش حين خدمت، برنامههاي پرورشي، انگيزشي و مهارتي. 3- اجرای مقررات و دستورالعملهای مصوب در زمينه استخدامي و ابلاغ آن به واحدهاي مختلف و نظارت بر حسن اجراي آن. 4- اجراي برنامههاي تحول نظام اداري كشور در چارچوب وظائف مصوب. 5- مكانيزاسيون سيستمهاي مورد نياز سازمان با بهره گيري از فناوري نوين و روشهاي كارآمد. 6- وصول درآمدها و اعتبارات و انجام هزينه در مبادي مربوط و نظارت بر حسن اجراي مقررات و قوانين موضوعه 7- برقراري ارتباط و هماهنگي با مراجع قانوني كشور و پاسخگويي به نهادهاي نظارتي و حسابرسي 8- برنامه ريزي و تامين نيازمنديهاي تداركاتي، خدماتي و پشتيباني از برنامههاي سازمان 9- انجام اقدامات لازم براي استيفاي حقوق سازمان از طريق مراجع ذيربط 10- نظارت بر قراردادهاي تعهدآور با اشخاص حقيقي و حقوقي. 11- جمع آوري و حفظ و نگهداري و استفاده مناسب از اموال و دارائيهاي سازمان. 12- برنامهريزي در جهت احداث، حفظ و نگهداري و بهرهبرداري از ابنيه و تاسيسات سازمان و نظارت بر حسن اجراي آيين نامهها و دستورالعملهاي ابلاغي. 13- برنامهريزي، ساماندهي و بهينهسازي املاك سازمان. معاونت اداري و مالي داراي چهار زيرمجموعه بنامهاي: گروه املاك و عمران اداره كل امور مالي اداره كل امور اداري مديريت امور حقوقي ميباشد كه هريك از اين زير مجموعهها آن گونه كه از نامشان بر ميآيد مسئول رسيدگي به بخشي از شرح وظايف كلي معاونت اداري و مالي ميباشد .معاونت پژوهشی و آموزشی در رويكرد جديد سازمان تبليغات اسلامي توجه خاصي نسبت به امر پژوهش و آموزش لحاظ گرديده و در اين راستا معاونت پژوهشی و آموزشی جهت هماهنگي بيشتر و سرعتگيري روند خدمات رساني به مردم، به يك معاونت جديد تحت نام معاونت پژوهشی و آموزشی تبديل گرديد. اولويتها و اهداف اين معاونت بشرح ذيل میباشد: 1- دفتر تهيه و تأليف متون و نشريات، با سه زيرگروه تهيه و تاليف متون، تهيه و تاليف نشريات و خدمات پژوهشي. 2- دفتر برنامه ريزی و توسعه آموزش عالی دينی. مهمترين وظيفه اين دفتر نظارت و ارزيابي عملكرد آموزشي مراكز آموزش عالي وابسته به سازمان همچون موسسه آموزش عالي سوره با واحدهاي كثير آن در شهرهاي مختلف كشور و مراكز علمي- كاربردي است. 3- دفتر برنامهريزي و توسعه آموزشهاي تخصصي- فرهنگي و آموزشهاي تخصصي تبليغ. مهمترين وظيفه اين دفتر توسعه و تقويت دورههاي آموزشي- تخصصي كادر فرهنگي و تبليغي مورد نياز كشور بر اساس نيازسنجي و اولويتهاي تعيين شده است. 4- دفتر برنامهريزي پژوهشهاي كاربردي با سه زيرگروه: پژوهشهاي فرهنگي و ديني- پژوهشهاي اجتماعي و پژوهشهاي بنيادين. مهمترين وظيفه اين دفتر برنامهريزي و انجام مطالعات راهبردي و پژوهشهاي كاربردي در زمينه مسائل و نيازهاي فرهنگي اقشار مختلف جامعه اسلامي بويژه جوانان به منظور گسترش و تعميق معارف اسلامي و فرهنگ ديني است. يكي ديگر از رويكردهاي جديد و موثر سازمان تبليغات اسلامي، كاهش تصديگري در زمينه پژوهشهاي مورد نياز سازمان است. به اين اعتبار سفارش انجام اين گونه تحقيقات به موسسات پژوهشي معتبر و پژوهشگران حاذق داده ميشود و سازمان به نظارت و ارزيابي آنها پرداخته و از حاصل آماده شده كار استفاده مينمايد. 5- گروه برنامهريزي و توسعه مدارس علوم و معارف اسلامي. مهمترين وظيفه اين گروه برنامهريزي جهت ادامه تحصيل دانشآموزان علاقهمند به آموزش در زمينه علوم و معارف اسلامي است. معاونت پژوهشي و آموزشي با استفاده از بازوهاي فكري و اجرايي فوق علاوه بر فعاليتهاي فوق به انجام وظايف ذيل مشغول است: 1- برنامهريزي و انجام مطالعات راهبردي و پژوهشهاي كاربردي در زمينه مسائل و نيازهاي فرهنگي اقشار مختلف جامعه اسلامي بويژه جوانان به منظور گسترش فرهنگ ديني و معارف اسلامي. 2- حمايت و پشتيباني علمي و تحقيقاتي از فعاليتها و برنامههاي سازمان 3- تهيه راهكارهاي مناسب جهت پاسخگويي به نيازها و حل معضلات فرهنگي متناسب با ماموريتهاي سازمان. 4- شناسايي و تحليل ترفندهاي فرهنگي و تبليغي عليه اسلام و انقلاب اسلامي و ارائه راهكارهاي مقابله با آن متناسب با مأموريتهاي سازمان. 5- تهيه و تامين محتوي فعاليتهاي فرهنگي و تبليغي سازمان. 6- انجام همايش و مطالعات موردي در زمينه شناخت جوانان، دانشجويان، بانوان، فرهنگيان و 000 به منظور كسب اطلاع از آخرين وضعيت فكري جامعه 7- برقراري ارتباط و تعامل با انديشمندان حوزههاي علميه، مراكز آموزشي و پژوهشي و اطلاع رساني جهت بهرهگيري از امكانات و توانمنديهاي موجود. 8- جمع آوري اطلاعات، بررسي و ارزيابي تاثير محصولات فرهنگي عرضه شده در جامعه. 9- برگزاري مجموعه همايشهاي علمي- پژوهشي در جهت توسعه و تعميق فرهنگ ديني. 10- تاليف، ترجمه، توليد و انتشار كتب، متون و نشريات مناسب و مورد نياز به منظور تعميق و گسترش فرهنگ و معارف اسلامي متناسب با ماموريت هاي سازمان. 11- رصد شبهات، پرسشهاي اعتقادي و فرهنگي جامعه و پاسخگويي به آن. 12- ايجاد كتابخانه تخصصي، آرشيو مجلات و تامين بانك اطلاعات پژوهشهاي فرهنگي- ديني جهت بهرهگيري پژوهشگران در حوزههاي مرتبط با ماموريتهاي سازمان و تجهيز كتابخانههاي موجود به كتب و ساير محصولات فرهنگي و ديني. 13- انتشار خبرنامه يا گزارش نامههاي فرهنگي- ديني براي اطلاع مديران و مسئولان سازمان و ساير مراكز ذي ربط 14- سازماندهي پژوهشهاي فرهنگي- ديني و حمايت از پژوهشگران و مولفين اين حوزه. 15- انجام توان سنجي از سطح جامعه و مخاطبين سازمان در خصوص كيفيت و اثربخشي برنامههاي اجرا شده سازمان. 16- برنامهريزي و اجراي برنامههاي آموزشي- تخصصي به منظور ارتقا توانمندي عناصر فرهنگي تاثيرگذار در توسعه فرهنگي- ديني جامعه. 17- برنامهريزي به منظور بهرهگيري از ظرفيتهاي نظام آموزش رسمي كشور، در جهت تامين نيروي انساني متخصص در زمينه مديريت و كارشناسي حوزه فرهنگي- تبليغي. 18- برنامهريزي به منظور ايجاد و توسعه موسسات آموزش عالي مورد نياز سازمان. 19- بررسي و پيشنهاد برنامه درسي رشتههاي موجود در موسسات آموزش عالي وابسته به سازمان و نظارت بر عملكرد آنها. 20- برنامه ريزي، توسعه، هدايت و نظارت بر مدارس علوم و معارف اسلامي در سطح كشور. به اين ترتيب گروهي از متخصصان و فارغالتحصيلان ممتاز حوزههاي علميه و دانشگاههاي كشور در تركيب اين معاونت گرد هم آمدهاند تا امر خطير و پر اهميت پژوهش و آموزش را در كشور تا آنجا كه به ماموريتها و وظايف سازمان تبليغات اسلامي مرتبط است فرماندهي و به بهترين نحو ممكن به انجام رسانند. معاونت امور فرهنگي و تبليغ با رويكرد جديد سازمان تبليغات اسلامي در عرصههاي فرهنگي و تبليغي كه از اواسط سال 1380 آغاز گرديد و بازنگري در سياستهاي سازماني و اهداف كلان فرهنگي و تبليغ ديني محورهاي اساسي آموزش، تحقيق و پژوهش و نشر و گسترش فرهنگ و معارف اسلامي و انس با قرآن كريم و بهرهگيري از ابزارهاي جديد و فنآوري روز در سرلوحه برنامههاي سازمان قرار گرفت. در اين راستا با اصلاح هدفگذاريهاي اجرائي و عملياتي در برنامهها تبليغ اسلام ناب محمدي(ص) تقويت روح عبوديت الهي و ترويج اخلاق حسنه و رساندن پيام انقلاب اسلامي كه ثمره خون هزاران شهيد گلگون كفن و يادگار امام راحل ميباشد. كليه برنامهها و تلاشها در جهت نشر فرهنگ اسلامي و انقلابي در كشور تنظيم و طرحريزي گرديد. با توجه به محورهاي اساسي برنامههاي سازمان اهم اهداف و فعاليتهاي اين معاونت عبارت است از توسعه فعاليتهاي قرآني توجه به مساجد و مراكز مذهبي، تقويت اطلاعرساني ديني- آموزش، پژوهش و انتشارات، اصلاحات لازم در نيروي انساني، تقويت پشتيباني و اعزام مبلغ به اقصي نقاط كشور و ساماندهي فعاليتهاي تشكلهاي ديني و توسعه فعاليتهاي فرهنگي- مردمي. معاونت امور فرهنگي و تبليغ در حال حاضر اداره دفتر 28 استان، 149 دفتر شهرستان، 150 نمايندگي در ادارات و سازمانهاي دولتي و همچنين 120 كانون فرهنگي و تبليغي در اقصي نقاط كشور را برعهده دارد. علاوه بر آنچه كه گفته شد: اين معاونت بطور فعال موسسات وابسته به سازمان را تحت پوشش قرار داده است همچنين اين معاونت بيش از 2500 روستا را با اعزام حدود 850 روحاني مستقر تحت پوشش قرار داده است از ديگر فعاليتهاي اين معاونت ميتوان به اعزام بيش از 53283 نفر مبلغ مذهبي در مناسبتهاي خاص حمايت از حدود 1000 مسجد در سراسر كشور مبارزه با تفرقه بين فرق اسلامي، پوشش حدود 1661 انجمن اسلامي، پوشش حدود 2600 هيئت مذهبي، حمايت از حدود 1400 كانون فرهنگي- مردمي و اجراي بيش از 38 طرح مستقل، جديد و موثر جهت اصلاح و احيا شعائر ديني در سطح كشور اشاره نمود. اين معاونت مشتمل بر شش زير مجموعه است كه هريك بطور تخصصي متولي بخشي از وظايف آن ميباشد. |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|
|
ok
|
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|