پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



موضوع: نظريه اقتضايي و نئو كلاسيك

نظريه اقتضايي و نئو كلاسيك 10 سال 4 ماه ago #49808

نظريه اقتضايي
بدين معني است كه بايد متناسب با شرايط مكاني و زماني و امكانات عمل كرد.بنابراين براساس رويكرد اقتضايي تلاش مي شود تا واكنش هاي مديريتي با مسائل و فرصت هاي منحصر بفرد وضعيت هاي گوناگون هماهنگ گردد. استفاده از رويكرد اقتضايي اهميت خاصي در مديريت امروز دارد. طرفداران اين مكتب كوشيده اند از وجه مشترك نظريه هاي سيستمي و وضعيتي سود جويند، و ضمن دسته بندي مقتضيات مورد نظر در تعميم آنها به وضعيت هاي خاص دقت كنند.
رهيافت اقتضايي داراي سه ويژگي است:
1) ديدگاه سيستم باز: كه تمركز بر عمليت داخلي سازمان را كافي نداسته و تلاش براي شناخت چگونگي خرده سيستم هاي سازماني با سيستم اقتصادي و سياسي و رهنگي محيط بيروني را ضروري ميداند.
2)گرايش به پژوهش عملي: پژوهش عمي به مديريت اثربخش تر عمليات كاي منجر مي شود، و تلاش كردن يافته هاي خود را به ابزارهايي تبديل كتتد تا مديران بتوانند با استفاده از ابزارها وضعيت را شناخته و اثر بخشي بيشتري داشته باشند.
3)توجه به مجموعه اي از عوامل( رهيافت مبتني بر تحليل چند متغيره) : اين رهيافت مبتني بر تحليل دو متغيره است براي مثال در نگرش سنتي روابط انساني فرض ميشد روحيه بالاي كاركنان و بهره وري بيشتر منجر ميگردد. در اين تحليل روحيه تنها دليل بالا رفتن بهره وري است در صورتيكه بعدها پاداشها، ماهيت كار، رضايت از زندگي و... نيز از دلايل بشمار ميروند. ودر ديدگاه اقتضايي ميك وشند از تحليل چند متغير براي تبيين نقش مديريتها بطور عملي استفاده كرد. ين نظريه بر جنبه هاي انساني مديريت توجه دارد و طرفداران اين مكتب معتقد بودند كه مديريت بايد توجه خود را بر افراد متمركز كند و به عنواني متغيرهاي اجتماعي را موثرتر از متغيرهاي فيزيكي ميدانستند. و همه فعاليتهايي كه در اين دوره انجام شد عبارتند از:
- مطالعات هاثورن
- نگرش رفتاري(مديريت) كه بر اين مبنا پایدار بود كه مديراني كه روابط انساني خوبي در محيط كار دارند به بهره وري بيشتري دست پيدا مي كنند .
يافته هاي ثورن سطح دانش و شناخت مديران از كاركنان را به حد قابل توجهي ارتقاء داد و نتايجي به همراه داشت كه از آن مي توان بدين گونه نام برد :
- اينكه كاركنان صرفاً با پول برانگيخته نمي شوند و عوامل اجتماعي نيز دارای اهميت است .
نگرش هاي افراد آثار غيرقابل انكاري بر رفتار كاركنان دارد .
سرپرستي اثربخش براي حفظ روحيه كاركنان و بهره وري آنان اهميت دارد .
و با توجه به تحقيقات وسيع بر روي گروههاي غيررسمي مشخص شد كه درباره ي شخصيت گروه هاي غيررسمي و تاثير آنها بر عملكرد كاركنان دانش ناچيزي وجود دارد .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

نظريه اقتضايي و نئو كلاسيك 10 سال 4 ماه ago #49832

ok.2
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: شهره حسين پور