چهارشنبه, 19 ارديبهشت 1403

 



موضوع: ارتباطات غير كلامي

ارتباطات غير كلامي 10 سال 4 ماه ago #47587

معصومه زمانيان پور
دانشجويي روابط عمومي ترم اول
موضوع: ارتباطات غير كلامي
ارتباطات غير كلامي چيست ‌
ارتباطات غير كلامي عبارتست از كليه پيام هاي كه افراد علاوه بر خود كلام آنها را نيز مبادله مي كند .
طرز قرار گرفتن ، راه رفتن ، ايستادن ، حركات ، چهره و چشم ها، لحن صدا ، طرز لباس پوشيدن و ...
جملگي نشانه هاي ارتباطات غير كلامي هستند . بنابراين توجه به كليه موارد فوق مي تواند در نحوه ارتباط با مشتري و جذب وي مؤثر واقع شود مشتري در بدو ورود به محل كار شما با ديدن نشانه هاي غيركلامي در مورد شخصيت شما قضاوت مي كند لذا بايد تلاش نماييم تا شخصيت مثبتي در ذهن مشتري از خود به جاي بگذاريم تا در مورد شما قضاوت خوبي داشته باشد اصولا در مراوادت اجتماعي بيشتر بر نشانه هاي غير كلامي اعتماد مي كنند تا بر نشانه هاي كلامي پس نشانه هاي غير كلامي را تقويت كنيد نخستين برخورد و نخستين تاثيري كه بر مردم مي گذارد بسيار اهميت دارد بد نيست بدانيد كه كلام 7درصد ، لحن و و طنين 38درصد و حركات ( ارتباطات غير كلامي ) 55 درصد اطلاعات را منتقل مي كند بسياري بر اين باورند كه همواره ارتباطات غير كلامي بر ارتباطات كلامي از نظر صحيح بودن ارجحيت دارد چرا كه علامات غير كلامي از درون انسان نشات گرفته است و اغلب نمي توان آنها را كنترل كرد و اكثر انسانها از مهار كردن هيجانات خود عاجزاند ، ناكامي را نمي توانند ناديده بگيرند و نشان ندهند و شعف را دير يا زود با حركات خود به ديگري انتقال مي دهند .

لباس و پوشش ظاهري

لباس ، احتمالا ما و شخصيت مارا شكل نمي دهد اما لباس و وضع ظاهر ، اغلب پايه اي براي قضاوت اوليه در مورد افراد است و تآثير شگرفي بر قضاوت هاي ديگران نسبت به ما دارد .
بنا براين بهتر است در هنگام مواجه و روبرو شدن با مردم به بهترين وضع ظاهري مواجه شد اصولا تميزي و آراستگي ظاهر به ويژه در لباسهاي شما نشانگر شخصيت و ارزشي است كه شما به خود و حتي ديگران قائل هستيد .
بنا براين در هنگام انجام وظيفه پوشيدن لباسي كه نشانگر شغل شما باشد از يك طرف و تميزي و آراستگي آن از طرف ديگر موجب موفقيت شما در كار و ارتباط صميمانه شما را با ديگران خواهد بود.

چهره چشم ها

چشم ها به مراتب از رمزها و رسانه هاي كلامي راستگوتر است و در ميان رسانه هاي غيركلامي تماس چشمي مي تواند كمترين دروغ را بگويد .
برخي مطالعات و تحقيقات كه بر روي ارتباطات غير كلامي انجام شده فقط روي حركات چشم ها و چهره متمركز شده اند . چشم ها از ميان كليه وجود ظاهري ما ،آشكارسازترند .
چشم ها حتي گاهي بدون اينكه خود بخواهيم ، ارتباط برقرار مي كنند . مثلا وقتي كه مردمك هاي چشم هاي ما گشاد مي شود صميمي تر ، جذاب تر و گرمتر به نظر مي رسيم .

اشارات و حركات دست ها

درزندگي روزمره شايد بارها به اين نتيجه رسيده ايم كه بسياري از آدمها با دست هاي خود سخن مي گويند به اين معني كه آنان با حركات مختلف دست پيام هاي گوناگوني را به مخاطبان خود القا كرده و با آنان ارتباط مؤثري از اين طريق برقرار مي كنند دانش آموزي كه سعي در بيان آموختهاي خود به معلمش دارد ، معلمي كه مفاهيم نفهته در ذهن خود را با خلوص براي دانش آموزان خود تشريح مي كند ، روانكاوي كه با حركات دادن انگشتان خود به صورت منظم بر روي ميز به سخنان بيمار گوش مي دهد و ... مي توان گفت كمتر كسي است كه از آن بهره مند نگردد.

لحن كلام

همانطور كه هر فرهنگ نسبت به فرهنگها ي ديگر از بسياري جهات متفاوت است از نظر ارتباطي نيز تفاوت هاي مشهود است . مردمان كوهستان ها و دشت هاي فراخ به نسبت شهر نشينان از بلندي بيشتري در سخنگوي و محاوره استفاده مي كنند .
حرفه نيز در بلندي صدا مؤثر است كارگران و كاركنان سازمانهاي صنعتي كه با سر و صداي بيشتري سرو كار دارند از كارمندان اداري كه در دفاتر تميز و بي سرو صدا كار مي كنند بلندتر صحبت مي كنند . معماران عمدتا نسبت به ديگر حرفه ها مثل پزشكان با كارمندان دفتري و حسابداران از بلندي صداي بيشتري در محاوره با ديگران استفاده مي كنند.هر اندازه سرو صدا و عوامل اختلال زا بيشتر وجود داشته باشد بلندي صدا بيشتر مي شود فردي كه بسيار بلند سخن مي گويد اغلب موجب رنجش ديگران مي شود .
روانشناسان و متخصصان ارتباطات معتقدند : افرادي كه داراي ويژگي شخصيتي تهاجمي هستند با بلنداي صداي بيشتري نسبت به كسي كه در نقطه مقابل است و در ويژگي شخصيتي خجالتي قرار گرفته است سخن مي گويد كيفيت صدا نيز بايد مطلوف و خوش طنين باشد . لذا ناخوشي هاي مربوط به بيني ، بيني گرفتگي صدا ، خشنونت صدا و نفس زني ( دشواريهاي تنفسي ) موجب اختلال در ارتباط و ناراحتي مشتريان خواهد شد .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: نسرین اقاملا