دوشنبه, 17 ارديبهشت 1403

 



موضوع: ملاك هاي شناخت مسائل انساني و اجتماعي

ملاك هاي شناخت مسائل انساني و اجتماعي 10 سال 4 ماه ago #52065

چگونه مسائل اجتماعي و انساني در روابط متقابل به وجود مي آيند ؟
1 - وقتي كه نيازهاي به حق انساني در روابط متقابل پاسخ داده نشود ، انسان در جامعه دچار مشكل مي شود. مثال : نياز به حق انساني در دامنه ي روابط اجتماعي نهاد دين و مذهب آن است كه به نوعي آرامش و وحدت با خالق دسترسي پيدا كند.
2 - وقتي كه انسان نتواند به اهداف فردي و اجتماعي سالم و به حق خود برسد در عرصه ي روابط اجتماعي دچار مساله مي شود. مسائلي كه به نوعي حيات و زندگي اجتماعي او را تحت الشعاع آزار و تهديد قرار مي دهد . مثال : يكي از جمله ي حقوق فردي و اجتماعي در خانواده آن است كه اعضاء بتوانند به اهداف ذيل برسند :
2-1- پاسخ به نيازهاي اعطفي و احساس صميمت در روابط هسته اي خانواده
2-2- تربيت فرزندان متعادل و سالم
2-3- احساس همبستگي و حمايت اجتماعي در خانواده به عنوان سرمايه ي زندگي .

3 - وقتي كه انسان به عنوان عضو جامعه در ارتباط متقابل با واحدهاي زندگي جمعي دچار اختلال و اصطكاك شده تا آن جا كه زمينه ي سازگاري طبيعي و سالم او برهم زده شود.از اين رو انسان احساس يكپارچگي خود را با محيط از دست مي دهد و در نتيجه دچار مساله مي شود. مثال : وقتي اشخاص در محيط هاي شغلي شان ، احساس كدورت و عدم انسجام نموده و اجتماعي شان دچار مسائل مهمي مي شودزيرا احساس مي كنند آن نقش و پايگاه امن و لازم را زمينه ي انسجام و سازگاري خود را از دست مي دهند و ممكن است گرايش هايي مانند تعارض ، بدگويي ، كم كاري ....... تمايل پيدا مي كنند.

نمونه هاي مثالي در عدم تطابق فرهنگ با ساختار اجتماعي
مثال (1) در جوامع جهان سوم يكي از دردهاي توسعه نيافتگي مشكل فرهنگ است. هنگامي كه ملتي عادت به روزمرگي پيدا كند و در اين روزمرگي مشغول باشد بنابراين يكي نمي تواند بيانديشد و يا طرح و برنامه ارائه دهد و الگوسازي كند. امكان تصميم گيريهاي اختياري و ارزشي براي مردم از بين مي رود. .زيرا هميشه براي مردم روال ها و هنجارهايي مشخص شده و القا مي گردد تا آن كه از آن ها پيروي تبعيت كنند. مردم در چنين سطحي از رفتار فرهنگي و اجتماعي هيچگاه نمي توانند به سوي توسعه يافتگي گرايش پيدا كنند.
مثال (2) اگر در نظام آموزشي ، فرهنگ متناسب آن از يك حضور واقعي و نسبتا جامع عيني و داراي كاركرد برخوردار نباشد در نتيجه محيط آموزش و پرورش دچار نقصان و نارسايي هاي فراوان مي شود . از جمله در مساله ي نظارت و ارزش يابي تحصيلي كه شايد بتوا گفت يكي از مهم ترين امور و مسائل نظام آموزشي است .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: بهنام علمی