دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403

 



موضوع: جامعه شناسی

جامعه شناسی 11 سال 1 روز ago #9410

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع تحقیق: فرهنگ شناسی
نام دانشجو: دنیا کربلایی غلام فرد

منبع:کتاب زمینه فرهنگ شناسی تالیفی درانسان-شناسی فرهنگی و مردم شناسی
مولف: دکتر محمود روح¬الامینی

نام استادمربوطه: جناب آقای عزیزیان
انتشارات عطار-تهران-میدان انقلاب-خیابان اردیبهشت

دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد13

پس افتادگی هنری :
نظریه پس افتادگی یا تأخیر فرهنگی را نخستین بار ویلیام اگ برن جامعه شناس آمریکایی عرضه داشت . بر اساس این نظریه هنگامی که از بین پدیده ها و عنصرهای فرهنگی به یکدیگر وابسته که در مجموع یک ترکیب فرهنگی را تشکیل میدهند .
پس افتادگی فرهنگی اصطلاحی است که در مقایسه عنصرهای فرهنگی یک جامعه گفته میشود و به نظر اگ برن دارای شرایط چهارگانه زیر است : 1- در ترکیب فرهنگی مورد مطالعه دو عنصرمتمایز از یکدیگر قرار گرفته است 2- هماهنگی و سازگاری این دو متغیر در گذشته مشخص شده باشد . 3- از نظر زمانی تغییر یکی از آن دو عنصر معلوم ومعین باشد . 4- در مقایسه با گذشته این پس افتادگی باعث کاهش مقدار هم آهنگی و سازگاری باشد .
پس افتادگی فرهنگی همه جا به عنوان نظریه علمی پذیرفته نشده و مخالفان این نظریه معتقدند که :
1- از نظر علمی نمی توان شرط های چهارگانه پس افتادگی را ثابت نمود . 2- در عمل اندازه گیری تغییر و ناسازگاری دو عنصر فرهنگی در دو زمان کار آسانی نیست . 3- کاهش ناسازگاری را نمی توان تنها در اثر تغییر سریع تر یکی از عنصرها دانست . 4- نسبت به کدام ضابطه و معیار پیش و پس را می سنجیم .
در ترکیب فرهنگی جامعه هایی که تکنولوژی سنتی حاکم است پس افتادگی فرهنگی کمتر به چشم میخورد و سرعت تغییر یک متغییر فرهنگی از پدیده های علمی و صنعتی تکنولوژی جدید است .

فرهنگ و شخصیت :
رفتار و وضع نفسانی اشخاص آیین فرهنگ نما است و فرهنگی جدا از افرادی که آن را دارا هستند وجود ندارد و میتوان گفت که شخصیت بر اثرجریان فرهنگی شدن به وجود می آید و مفهوم شخصیت نماینده جذب عناصر و مواد موجود در محیط است .
در مورد رابطه فرد و فرهنگ نقطه نظرهای متفاوتی بیان شده است و بعضی از مردم شناسان چون کروبر و وایت معتقدند که فرهنگ پدیده مستقلی است که جدا از افراد و اشخاص نیز وجود دارد .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: ابراهیم عزیزیان فام