خوش آمديد,
مهمان
|
|
فرهنگ پذیری-جذب فرهنگی-انتقال فرهنگ
فرهنگپذيرى در مراحل مختلف رشد فرد يکسان نيست، مثلاً در دوران کودکى فرهنگپذيرى جريان يکسويه دارد کودک، به خودى خود، تحت سلطهٔ فرهنگ در مىآيد. در حالىکه يک جوان يا يک ميانسال، چون تحت تأثير مقولات فرهنگى خاصى قرار گرفته، نمىتواند بهراحتى تحت تأثير فرهنگ جديد قرار گيرد، از اينرو با دو جريان متفاوت درگير خواهد شد، يکى آنکه بهتدريج فرهنگ جديد برترى خود را ثابت و استوار مىسازد و ديگر آنکه اين جريان در فرهنگ جديد تغييراتى بهوجود مىآورد. بخش دوم عمل فرهنگپذيري، يعنى تأثير متقابل فرهنگ ديروز و امروز بر يکديگر، مورد توجه جامعهشناسان و انسانشناسان است. تغذيه کودکان در آغاز تولد با مادر است. از اينرو ارتباط فرزندان، بهويژه دختران، با مادران خود به مراتب بيشتر از ارتباط آنها با پدران آنها مىباشد، به همين سبب نخستين مراحل انتقال فرهنگى بهوسيلهٔ مادر تحقق مىپذيرد. او در تنظيم دفعات شيردهي، مدت شيردهي، جايگزينى مواد غذائى ديگر به جاى شير، و اعمال روشهاى امر و نهى نسبت به فرزندان مؤثر بوده و راه و رسم زندگى در گروه و جامعه را به فرزندان خود منتقل مىنمايد. بهتدريج که کودکان بزرگتر شدند عوامل ديگرى غير از مادر، در جريان انتقال و پذيرش فرهنگى دخالت پيدا مىکنند. که در نتيجه آن محدوديتهاى زيستى تعديل شده، و يا از بين مىروند. در هر حال فرد تحت تأثير روشهاى گوناگون، عناصر فرهنگى خود را جذب مىکند و در وجود خود جاى مىدهد، که به آن مرحلهٔ جذب فرهنگى گويند. تأثير اين مرحله بهاندازهاى است که حتى کسانى که مدعى هستند از هيچ اصول و قاعدهاى پيروى نمىکنند باز هم تحت تأثير مرحلهٔ جذب فرهنگى خود مىباشند. بهطور کلى هيچ فردى نمىتواند از تجربياتى که در ميان قوم و فرهنگ آن رواج داشته و بهدست آورده به کلى جدا شود. |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|
|
از اینکه چند روزه مانده به امتحان مطالب ارسال می نمایید تقدیر می گردد
|
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|