خوش آمديد,
مهمان
|
|
آگهي يعني تيراژ بالا مطلب خوب به جز روزنامههايي كه به وسيله سازمانها و ارگانهاي دولتي حمايت مي شدند ،ساير ارباب جرايد قبل از چاپ و تكثير جريده خود به فكر تاسيس و راهاندازي اين قسمت هستند. آنها معتقدند هرچه اين بخش از قدرت و توان بيشتري برخوردار باشد،روزنامه مي تواند در نيل به اهدافش موفق تر عمل كند. «ادوارد هميلتون»يكي از كارشناسان بنام روزنامه و استاد دانشگاه «اوهايو» در رشته ارتباطات ميگويد: «وقتي شما پول خوبي براي روزنامه خود خرج كنيد،بهترين روزنامهنگاران حاضرند براي شما مطلب بنويسند. پس براي تاسيس و راهاندازي اين بخش تلاش بيشتري به خرج دهيد.» اين بخش همان آگهي و يا سازمان آگهي يك روزنامه است . جايي كه اگر خوب و حرفه يي كار كند بخش اصلي درآمدزايي يك روزنامه بهشمار ميرود. گزارش ظمغلمفطنظ «كانادا نيوز» درباره تاثيرگذاري آگهي بر تيراژ يك روزنامه و حضور روزنامهنگاران زبده در يك جريده است. لزوم وجود آگهي آگهي در هر رسانه ميتواند مفر درآمدي قابل اعتنا باشد. اما همين آگهيهاي تجاري ميتواند نقش ديگري را هم ايفا كند. يعني اطلاعرساني. در كشورهاي پيشرفته و اصطلاحاص جهان اولي براين بخش تاكيد فراواني ميشود. كارشناسان ارتباطات معتقدند هر آگهي بايد قدرت اطلاعرساني داشته باشد تا بتواند بازار اقتصادي را به تسخير خود درآورد. «كانادانيوز» در ابتداي گزارش خود مينويسد:در كشورهاي جهانسوم به پخش و يا چاپ آگهي تنها به عنوان آيتمي براي كسب درآمد توجه ميشود حال آنكه نخستين خصوصيت يك آگهي خوب قدرت اطلاعرساني آن است. اين توانايي لزوم وجود تشكيلات آگهي را در يك رسانه بخوبي نشان ميدهد. فرض كنيد شما در ايالات متحده ميخواهيد براي يك نوشابه خاص تبليغ كنيد و اگر يك گام جلوتر رويم اين نوشابه محصول كارخانه شما باشد. در ايالات متحده دو نوشابه به لحاظ طرفدار، حرف اول را مي زنند حتي در دنيا نيز بي رقيبند. پس در نخستين برخورد احتمال دارد به اين نتيجه برسيد كه بايد ميدان رقابت را خالي كنيد ولي اينطور نيست. براحتي ميتوانيد با ساخت يك تيزر تبليغاتي و يا جمله يي بسيار رسا در روزنامه،كار خود را پيش ببريد. به شرط اينكه آگهي شما جنبه اطلاعرساني خود را حفظ كند و بعد به دنبال كسب درآمد باشيد . روزنامه را معمولاص افرادي مطالعه ميكنند كه در دو گروه متفاوت قرار دارند. عدهيي براي دنبال كردن مسائل سياسي و اقتصادي يا هر زمينه ديگر ،صفحات روزنامه را تورق ميكنند و عدهيي ديگر تنها بخاطر پر كردن اوقات خود به اين رسانه توجه دارند. اما فراموش نكنيد كه هر دو دسته مي توانند جزو مصرفكنندگان كالاي شما باشند. بسعد ديگر لزوم وجود آگهي در رسانهها خصوصاص روزنامه به نوع نگاه مردم برميگردد. آنجا كه بسياري از مردم معتقدند ميتوانند نيازهاي خود را در صفحات آگهي مرتفع سازند. بنابراين هستند افرادي كه تنها بخاطر صفحه آگهي روزنامه مي خرند و اتفاقاص آگهي نوشابه كارخانه شما در اين صفحه درج شده است!» دو كارخانه مطرحنوشابهسازي در امريكا كه نامشان در اين گزارش بخاطر مسائل حرفهيي حذف شده است،تقريباص در تمام دنيا شناختهشدهاند اما يكي از اين دو كارخانه مطرح و بزرگ تنها بخاطر برخورداري از آگهيهاي خوب و استاندارد توانست توليد خود را به رقيبش نزديك كند. اثرات وجود آگهي بر روزنامه اين بخش از گزارش «كانادا نيوز»به بررسي اثرات وجود آگهي بر يك روزنامه ميپردازد:«بدون شك يك آگهي از چند زاويه ميتواند اثرات مثبتي در روند يك روزنامه داشته باشد . از كلمه مثبت استفاده كرديم زيرا هستند آگهيهاي مضري كه در عين سودآوري ميتوانند ضربه مهلكي بر پيكره يك روزنامه وارد آورند! نخستين اثر مثبت يك آگهي توجه ويژه مردم است. شما مي توانيد اين توجه را در نگاه مردم بيابيد . وقتي مردم در روزنامه شما آگهي خوبي را پيدا كنند فرض كنيد يك آگهي استخدام با شرايط ويژه ترغيب ميشوند كه روزنامه را در روزهاي بعدي هم تهيه كنند و اين يعني درآمد بيشتر. در حالي كه شما يك حرفهيي هستيد و با ديدي كاملاص معنادار اين آگهي را در صفحه اصلي روزنامه به چاپ رساندهايد. پس گام اول اين است كه در جلب توجه مردم كوشا باشيد! اثر مثبت ديگري كه در اينجا مطرح ميشود در قسمت قبلي توضيح داده شد. يعني كسب درآمد بيشتر. اما اين درآمد بيشتر تبعات بسيار مثبتي براي روزنامه شما دارد. حالا درآمد روزنامه شما زياد شده است. ميتوانيد بر تيراژ روزنامه خود بيفزاييد. افزايش تيراژ اين امكان را به شما ميدهد تا فضاي بيشتري براي كار كردن داشته باشيد. آن هم به عنوان يك روزنامهنگار! اما مسوؤولان و سرمايهگذاران روزنامه در چنين شرايطي ميتوانند به جذب آگهي بيشتر هم فكر كنند. تيراژ روزنامه افزايش يافته. حالا هر فرد حقيقي يا حقوقي تمايل دارد در روزنامه شما منافع خود را تبليغ كند. بسعد ديگري هم وجود دارد. پلههاي قبلي را در نظر بگيريد. توجه مردم،افزايش تيراژ و تعداد بيشتر آگهيها . اين بسعد تقريباص تخصصي است وقتي روزنامهيي بتواند با توجه به آگهيهاي خود ، در بين ساير جرايد مطرح شود،ساير روزنامهنگاران علاقهمند به همكاري در اين روزنامه ميشوند. آنها هم ميدانند منافع مالي يك روزنامه عموماص خصوصي با آگهي رابطه مستقيم دارد. اشاره شد كه آگهي ميتواند جنبه منفي هم داشته باشد. روزنامه شما روزنامهيي است كه به اصول اخلاقي بها ميدهد. توجه مردم و تيراژ بالاي روزنامه هم مبتني بر اين اصول است اما به يكباره شما براي يك نوشيدني غيرمجاز تبليغ ميكنيد . حتي اگر اين آگهي هر چقدر هم براي شما سودآور باشد، به وجهه اخلاقگراي روزنامه ضربه ميزند و شما نميتوانيد به روزهاي خوب گذشته برگرديد!» چند درصد روزنامه،آگهي است؟ صفحات روزنامهها را كه تورق ميكني،به يك يا چند آگهي كوچك و بزرگ ميرسي. فرقي هم نميكند كه آن روزنامه متمول باشد يا معمولي . بالاخره شما مي توانيد آگهي را در صفحه يي مشاهده كنيد. اين آگهيها را با آنچه در صفحات مخصوص آگهي چاپ ميشود، مقايسه نكنيد. اما سوؤال اينجاست كه آگهي چند درصد از هزينههاي يك روزنامه را تقبل ميكند. «كانادا نيوز» پس از بررسي 20 روزنامه معتبر و پرتيراژ دنيا به اين نتيجه مي رسد كه «76 درصد هزينه روزنامههاي پرتيراژ و معتبر دنيا را آگهي تشكيل ميدهد. روزنامههايي كه وابستگيهاي دولتي دارند نيز 63 درصد هزينه خود را توسط آگهي پوشش ميدهند. اين ارقام بيانگر اين واقعيت است كه آگهي بيش از نيمي از درآمدهاي روزنامه را تشكيل ميدهد. به عنوان مثال روزنامه پرتيراژ «يوميوري شيمبون» ژاپن با تيراژ 15 ميليوني سالانه رقمي بيش از چهل ميليون دلار از بابت آگهي درآمد دارد! البته جاي تعجب هم نيست زيرا يوميوري بيگمان قله مطبوعات جهان است. آن روزنامههايي كه تيراژ بالايي ندارند و در يك كشور از اعتبار خاصي برخوردار هستند،سعي ميكنند با استفاده از كمكهاي غيردولتي و يا حزبي ،گوشهيي از منابع مالي خود را تامين كنند. راه ديگري هم براي تامين درآمدها وجود دارد كه آن وابسته به قلم افراد است!» آمار ديگري در اين زمينه وجود دارد. آماري كه ميگويد كشورهاي جهان سوم بطور متوسط بين 8050 درصد هزينه خود را از طريق جذب آگهي تامين ميكنند و اين يعني تاثير آگهي! در هر حال نمي توان از تاثير مثبت آگهي و تبليغات بر فضاي يك رسانه براحتي گذشت. اگر ميبينيم كه يك روزنامه،سازمان آگهي دارد و جداگانه اين سازمان به فعاليت خود ادامه ميدهد مبتني بر اين دلايل است. در كشور ما ، تبليغات چند درصد يك روزنامه را به خود اختصاص ميدهد؟! آيا كليه آگهيها استاندارد هستند؟! اين تبليغات چند درصد از توجهات مردم را به خود جلب ميكنند و ... هزاران سوؤال ديگري كه شايد در روزهاي آينده خوراك مناسبي براي تهيه يك گزارش شوند
|
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|
|
سلام
ملاحضه شد. تشکر |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|