چهارشنبه, 12 ارديبهشت 1403

 



موضوع: چشم ها در زبان بدن

چشم ها در زبان بدن 10 سال 4 ماه ago #42959

چشم ها در زبان بدن
از دیر باز چشم ها اصلی ترین بخش مورد توجه در زبان بدن در مکالمات و برخورد های روزمره بوده است
جالب است که بدانید چشم ها بخشی از مغز هستند که بیرون از جمجمه قرار گرفته اند که قدرت تحرک داشته و بخش بیرونی و مهم مغز برای انتقال پیام ها است.
از طرف دیگر هر انفعالی در مغز بر روی چشم ها اثرگذار است و باعث تحرک و جابجایی چشم در حیطه حدقه می گردد
این مورد را در یک غش کردن ساده تا پاسخ گویی به سوالات و… می توان مشاهده کرد.
ما در حرکات چشم در زبان بدن چهار جهت اصلی و چهار جهت فرعی را درنظر می گیریم
در تصویر زیر این جهت ها مشخص شده اند
(حروف تنها جهت های اصلی و حروف ترکیبی جهت های فرعی را نشان می دهد)

ابتدا به بررسی نگاه مستقیم می پردازیم -وسط تصویر
تا قبل از این، تصور عامه بر این بود که اگر فردی در چشم شما خیره شده و صحبت کند، در حال گفتن حقیقت است، و استدلال کاملا احساسی در پشت این قضیه بود که شخصی که نگاه مستقیمی دارد، دارای شهامت است و فرد با شهامت دروغ نمی گوید!
ولی با توجه به تحقیقات انجام شده در زمینه زبان بدن، این نتیجه ایجاد شد که، فرد پنهان کار و دروغگو، با خیره شدن به شما علائم زبان بدن شمارا در حین شنیدن، چک کرده و از میزان باور پذیری دروغ خویش در شما مطمئن می شود و اگر علائم شما در این رابطه مشکوک باشد، مسیر داستان خود را تغییر می دهد.
احتمالا با افرادی رو به رو شدید که، وقتی خواسته ای دارند، از شما می خواهند که به آنها نگاه نکنید تا حرفشان را بزنند. این خواهش که از احساس شرم نشات می گیرد نیز برای چک کردن بدون استرس علام زبان بدن شما صورت می گیرد.
شخص با چک کردن علائم زبان بدن شما، تصمیم می گیرد که تا چه حد خواسته خویش را بیان کند.
دروغگو نیز خواسته ای پنهان دارد! دروغگو از شما می خواهد که خواسته اش را باور کنید! این خواسته اوست
پس نگاه مستقیم اکثرا – توجه کنید”اکثرا” – برای چک کردن علائم زبان بدن مخاطب، حین گفتن دروغ و یا پنهان کاری به کار می رود
U12 منطقه
نگاه به بالا به معنای پرش ذهنی و یا عدم یاد آوری صحیح مطالب می باشد، بطوری که در این مورد شخص در تلاش برای به یاد آوری مطلبی است که در کل چیزی راجع به آن نمی داند و اینکه ان مطلب را بطور کلی فراموش کرده است.
کلا زمانیکه دسترسی به اطلاعات مغز قطع می شود، چشم ها به سمت بالا متمایل می شوند
به عنوان مثال شخص در زمانیکه که در حال غش کردن است به دلیل اینکه دسترسی به اطلاعات مغز قطع می شود، چشم ها به سمت بالا متمایل می شوند و یا در هنگام پرسش شفاهی در مدرسه از کودکان، کودکی که درس را نمی داند به بالا نگاه می کند.
L30 منطقه
نگاه کردن به سمت چپ به معنای تلاش مغز برای دسترسی به به اطلاعات حقیقی و دسته بندی شدهقبلی در حافظه بلند مدت می باشد.
با این توضیح سخصی که در حال بیان حقیقت است به سمت چپ نگاه می کند، نگاه کردن به سمت چپ در واقع بارگزاری اطلاعات صحیح و بررسی اتفاقات رخ داده می باشد
R90 منطقه
نگاه کردن به راست به معنای بررسی و بارگزاری اطلاعات از قبل طراحی شده ، که فعلا در حافظه کوتاه مدت جای گرفته می باشد،شخصی که دروغی را از قبل طراحی کرده باشد به سمت راست خود نگاه میکند، زیرا دروغ در حافظه کوتاه مدت جای میگیرد، به همین دلیل است که می گویند دروغگو کم حافظه است!
البته نکته حائظ اهمیت این است که، اگر شخص به ارائه دروغ خود اسرار ورزد، دروغ از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت منتقل می گردد و شخص از آن پس، در زمان گفتن آن دروغ به سمت چپ خود نگاه میکند. که با توجه به مطلب الزام دانستن مبحث “سیستم کدبندی حرکات صورت” و همچنین اشتباهات رفتاری و گفتاری شخص دروغگو کاملا محسوس است
D60 منطقه
شخص در هنگام دسترسی و استفاده از قوه تخیل خود به پایین نگاه می کند، در واقع در هنگام ساخت لحظه ای جملات و داستان ها و از همه مهمتر اظهار نظر در مورد مطلبی که از قبل نسبت به آن فکر نکرده است، به پایین نگاه می کند.
تفاوت نگاه به پایین و نگاه کردن به راست، در این است که در هنگام نگاه کردن به راست، شخص داستانی که از قبل تهیه کرده است را ارئه می دهد، اما در نگاه پایین شخص فرصت آماده سازی را نداشته و در همان لحظه در حال طراحی مطلب می باشد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: ابراهیم عزیزیان فام