پنج شنبه, 20 ارديبهشت 1403

 



موضوع: نقش رنگ درتبلیغات

نقش رنگ درتبلیغات 10 سال 3 ماه ago #57667

[رنگ به عنوان یك عنصر بصرى، قابلیتهاى ویژه اى در شكل گیرى هویت بصرى یك سازمان (برند) دارد به گونه اى كه امروزه مدیران بازاریابى و تبلیغات، با كمك كارشناسان هنرى و همچنین متخصصان حوزه روان شناسى، مبحث مهم و قابل توجهى را تحت عنوان روان شناسى رنگها دنبال مى كنند.
به گزارش ایسنا، درادامه مطلبى در وبلاگ sigmagroup.mihanblog آمده است: علم روان شناسى رنگ به طور كلى به عنوان مطالعه اى براى شناخت نقش رنگ در رفتارهاى انسانى قلمداد مى شود. این علم به بررسى ابعاد گوناگون و متنوع رنگ از تعیین میزان علاقمندى افراد به رنگهاى مختلف گرفته تا نقش رنگ پیراهن در نتیجه یك مسابقه ى فوتبال مى پردازد. دسته هاى مختلف رنگى اعم از تم هاى گرم یا سرد، رنگى یا سیاه و سفید و... همه كاركردهاى متفاوتى در ذهن انسانهاى مختلف دارند. اما نقش رنگ در تبلیغات چیست؟ براساس آنچه كه در توضیح گستره علم روان شناسى رنگ و همچنین اهمیت آن ارایه شد، مى توان دلیل پایبندى برندهاى بزرگ دنیا به رنگهاى تعیین شده سازمانى شان را متوجه شد. مخاطب در فرآیند خرید كالاهاى مورد نیاز خود، به طور جدى تحت تاثیر رنگها انتخاب مى كند و از سوى دیگر و از نگاه سازمانها، این بسیار مهم است كه هركدام از فعالیتهاى تبلیغاتى و اطلاعاتى برند به طور یكپارچه در ذهن مخاطب دریافت شود. با بررسى یك نمونه واقعى، موضوع را مورد تحلیل قرار دهیم. ایرانسل با كدام عنصر تصویرى در ذهن مخاطب شناخته مى شود؟ امروز در ایران كمتر كسى را مى توان دید كه ایرانسل را با رنگ زرد باجه هاى فروش و تبلیغات اش شناسایى نكند اما مقایسه كنید عملكرد ایرانسل را با آنچه كه رقیب اش (همراه اول) انجام داده است. با همین مثال ساده، مى توان به اندازه قابل توجهى به اهمیت پرداختن اصولى به عنصر رنگ به عنوان عامل هویت بخش پى برد. در این پست، درخصوص كاربرد رنگ به عنوان عامل شناسایى برندها و یا به تعبیر دیگر به عنوان مشخصه بارز هویت ساز، گفتگوى كوتاهى داشتیم. اما به غیر از نمونه مثالى اى كه در این پست به آن اشاره شد نمونه هاى دیگرى نیز اعم از برندهاى داخلى یا خارجى در ذهن هر یك از افراد وجود دارد. در ایران، بانكها، عمده ترین مشتریان رسانه هاى تبلیغاتى هستند اما به راستى تا چه اندازه در این مورد سرمایه گذارى علمى كرده اند و عملكردهاى آنان چه نتایجى را به همراه داشته است؟ رنگ چه نقشى در هویت آنها دارد و هركدام از بانكها با چه رنگى در میان مخاطبان شناسایى مى شوند؟

[/center][/right][/right][/right][/i][/b][/b]


کلیدها , رنگ , تبلیغات , ویوان نیوز
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: ابراهیم عزیزیان فام