یکشنبه, 23 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تبليغات و اينترنت

تبليغات و اينترنت 10 سال 4 ماه ago #56465

امروزه تبلیغات از روش‌های گوناگونی توسط رادیو، تلویزیون، روزنامه‌‌ها، مجلات، در سطح شهرها بر بیلبوردها و… صورت می‌گیرد؛ اما در این بین یکی دیگر از روش‌هایی که هزینه کمتر و تاثیرگذاری مناسبی دارد، تبلیغات از طریق اینترنت یا همان تبلیغات آنلاین است. روشی که سال‌ها است بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا به آن روی آورده‌اند و از طریق آن کسب درآمد می‌کنند. این در حالی است که این روش مثل هزاران روش دیگر هنوز در کشور ما فراگیر نشده و به نوعی اکثر افراد جامعه با این نوع تبلیغات بیگانه هستند و همچنان از همان بازاریابی سنتی برای ارائه محصولات به مشتریان استفاده می‌شود. ، حجم بازار تبلیغات اینترنتی در ایران دو میلیارد تومان می‌باشد که در واقع به همان روش سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. متاسفانه روش تبلیغات اینترنتی کشور به همان روش سنتی صورت می‌گیرد؛ یعنی شرکت‌ها از همان روش‌های تبلیغاتی استفاده می‌کنند که مطبوعات، رادیو و تلویزیون از آن استفاده می‌کنند.
یکی از ویژگی‌های تبلیغات آنلاین ایجاد رابطه تعاملی با کاربران است، یعنی درگیر کردن کاربر، کلیک روی تبلیغ، جست‌وجو و در نهایت اقدام به خرید، اما در تبلیغات آنلاین ما این اتفاق به هیچ وجه رخ نمی‌دهد؛ چرا که کاربر اگر به تبلیغات به نمایش در آمده در یک سایت جذب شود و بخواهد آن را خریداری کند به جای راهنمایی به قسمت خرید به خود شرکت اتصال پیدا می‌کند. برای این که این تبلیغات باعث آزار و اذیت کاربران نباشند و در روند اقتصادی کشور موثر باشد دو جور فرهنگ سازی باید انجام شود :
فرهنگ ارایه راهکار متناسب با نیاز از سوی وب سایت ها و ارایه دهندگان تبلیغات اینترنتی 1.
فرهنگ استفاده از خدمات تبلیغات اینترنتی ارایه شده 2.

تبلیغات آنلاین
تبلیغات آنلاین یک شکل ارتقا یافته از تبلیغات است که در اینترنت و شبکه جهانی وب برای رساندن پیام‌های تبلیغاتی جهت جذب مشتریان استفاده می شود.
در واقع اینترنت تبدیل به یک منبع در حال ظهور شده است که تمایل به گسترش هر چه بیشتر دارد. رشد این رسانه خاص، توجه اگهی دهندگان را به عنوان یک منبع مولد مشتری و مصرف کننده جذب کرده است. در طول سال های گذشته که تبلیغات اینترنتی کارشان را شروع کرده اند، روش ها و مدل های مختلفی برای انجام تبلیغات در اینترنت ابداع و استفاده شده است که برخی از آنها عبارتند از : بنر، بنرهای دارای غنای رسانه ای، تبلیغات مبتنی بر بازی، پست الکترونیک، حامی گری ، موتورهای جستجو، صفحه های شخصی و وبلاگ ها، باتن ها، پاپ آپ و پاپ آندر ، ویدیوئی ، ، شبکه ای های اجتماعی ، تبلیغات متحرک ، وب سایت، تبلیغات در اتاق های کفتگو و تبلیغات در روزنامه ها و مجلات آن لاین و... تحقیقات ثابت کرده است که مشتریان هر روز بیشتر از قبل به ارزش بازاریابی الکترونیکی پی برده وحتی این روش را به دیگر روشهای بازاریابی ترجیح می دهند. یکی از مزیت هایی که تبلیغات اینترنتی برای مشتریان دارد این است که آنها به هنگام بازدید تبلیغات در اینترنت حق انتخاب دارند که آیا از بین آیتم های موجود انها را انتخاب بکنند یا خیر. بر طبق آمار که از بین کاربران اینترنت تهیه شده است، ۵۴% عقیده دارند که بازاریابی اینترنتی باید جایگزین بازاریابی تلفنی شود. ۴۵% معتقدند بازاریاب اینترنتی باید جایگزین تماس های تلفنی فردی شود. ۴۰% آن ها پست الکترونیکی را به پست معمولی ترجیح می دهند. ۳۳% می خواهند پست الکترونیکی نقش تقاضاها و فرم‌های خرده فروشی را به عهده بگیرند
تحقیقات ثابت کرده است که تبلیغات آنلاین نتایج مطلوبی در رشد تجارت و کسب و کار داشته است. درآمد تبلیغات اینترنتی در سال ۲۰۰۶ به حدود ۱۷ میلیارد دلار رسید. تحقیقات در مورد مشتریان پیش بینی کرده است که در سال 2012 حدود 34 بیلیون دلار در ایالات متحده آمریکا هزینه صرف تبلیغات آنلاین می شود.
یکی از مزیت های اصلی تبلیغات آنلاین نسبت به سایر روش های سنتی تبلیغات، انتشار سریع اطلاعات و محتوی است که محدود به زمان و یا جغرافیای خاصی نمی شود. به همین دلیل تبلیغ کنندگان را با چالش‌های تازه ای از تبلیغات مفید و موثر روبرو کرده است .

روش های مختلف تبلیغات اینترنتی
در اینجا به طور خلاصه به شرح برخی از مهم ترین روش های تبلیغت اینترنتی می پردازیم :
1: روش اول بنر
بنر یک تصویر گرافیکی کوچک و معمولا مستطیلی است که به یک پایگاه اینترنتی دیگر متصل می شود و ابعاد مختلفی دارد. بنرها اولین شکل از تبلیغات بودند که به طور گسترده در اینترنت مورداستفاده قرار گرفتند و امروزه از معروف ترین و پرکاربردترین انواع تبلیغات اینترنتی به حساب می آیند.
بنرها معمولا در فرمتGIF، ساخته شده و در قسمت بالای صفحات اینترنتی قرار می گیرند. کاربر با کلیک کردن روی آن ها به صفحه ای منتقل می شود که توضیحات بیشتری درمورد آن تبلیغ به او می دهد و یا مستقیما به پایگاه اینترنتی شرکتی که تبلیغ را طراحی کرده منتقل می شود. این مدل از تبلیغات اینترنتی را می توان تا حدی به تبلیغات سنتی چاپ شده در روزنامه ها و مجلات تشبیه کرد.
بنرها دارای انواع مختلف و متفاوتی هستند و می توان آنها را به صورت زیر دسته بندی کرد:
الف) بنرهای ثابت: این بنرها معمولا در فرمت GIF تهیه شده و دربردارنده تصاویر و متونی هستند که ثابت بوده و حرکت نمی کنند. قبلا از این نوع بنرها به دلیل آنکه گمان برده می شد مورد توجه بازدیدکنندگان قرار نمی گیرند کمتر استفاده می گردید. اما امروزه تحقیقات نشان داده است که بعضی کاربران این نوع از بنرها را ترجیح می دهند و به همین دلیل اخیرا استفاده از آن ها بیشتر شده است.
روش معمول تبلیغات آنلاین که در ایران استفاده می‌شود بنر‌های تبلیغاتی هستند که عموما ثابت هستند!
ب) بنرهای متحرک (انیمیشنی): این نوع بنرها از ترکیب چندین بنر ثابت و با استفاده از نرم افزارهایی مخصوصی نظیرGIF BUILDER طراحی گردیده و همانند کارتون های انیمیشنی دارای خاصیت تغییرپذیری هستند. اندازه و حجم این بنرها نیز معمولا از بنرهای ثابت بیشتر است. اما از طرفی این بنرها به علت حجم زیاد و اندازه های بزرگ سرعت بارگذاری صفحات اینترنتی را کاهش می دهند.

انتخاب پیامهای جذاب و کوتاه
بنرهای تبلیغاتی با بیلبوردهای خیابانی قابل مقایسه اند.این آگهی ها باید نظر بیننده را به مدتی کوتاه جذب کنند. بنرخواه در بالای صفحه باشد، یا در وسط و کناره های آن، باید با چند کلمه یا تصویردر کمال اختصار پیام را انتقال دهد . این آگهی ها بخصوص در معرفی نام و مارکهای تجاری بسیار موفق عمل می کنند، زیرا نامها یا تصاویر کوتاه بخوبی در ذهن جای می گیرند .حتی برای شرکت ها و کسب و کارهای کوچک هم تبلیغات بنری برای معرفی نام و کالای تجاری روش مناسبی است.

هدایت مخاطب یا بازدید کننده به جای درس
اگر از بنر برای معرفی سایت خود استفاده می کنید، قابل قبول است که مخاطبان را به صفحه اصلی (home page) سایت بفرستید. اما بنرهایی که برای پیشبرد فروش و ارائه پیشنهادات خاص طراحی شده‌اند، ممکن است باهدایت مخاطبان به صفحه اصلی سبب سردرگمی آنها شوند. در این موارد، بخصوص اگر پیام یا راهنمای تصویری مناسبی برای هدایت این بازدید کنندگان در صفحه اصلی پیش بینی نکرده باشید، احتمالا آنها را از دست خواهید داد. این یکی از خطاهای مهمی است که آگهی دهندگان مرتکب می‌شوند. بنابراین، بجای آنکه مخاطب را به صفحه اصلی سایت بفرستیم، بهتر است او را مستقیما” به صفحه‌ای که برای پیشبرد فروش طراحی شده و بنر ها را به آن مرتبط (لینک) کرده ایم هدایت نمائیم. در این صفحه باید محصول یا پیشنهاد خود را به صورت مشروح معرفی کنیم و از مخاطب بخواهیم که با پر کردن فرم محصول را سفارش دهد یا با ما تماس بگیرد. به این ترتیب اگر مخاطب فرم را هم پر نکند، مطمئن هستیم که پیام تبلیغ را دریافت کرده است.

-آزمودن تبلیغات با گروه های کوچک
یک وجه امتیاز و مهم تبلیغات اینترنتی این است که با هزینه ناچیزی می توانید آگهی های خود را با گروه کوچکی از مخاطبان بیازمائید. همچنین می توانید بنرهایی با شکلها، رنگها، متن ها و اندازه های مختلف تهیه و اثر بخشی آنها را با هم مقایسه کنید. با کمی دقت و حوصله می توانید پیشنهاد های فروش را بگونه‌ای تنظیم نمائید که با خصوصیات وعلائق گروهی مخاطبان سازگارتر شده و بیشترین نتیجه را به بار آورد. این آزمایشها اطلاعات فراوانی به آگهی دهنده می دهد که ارزش آن دهها و گاه صدها برابر هزینه های مربوطه است. حتی می توانید هزینه و اثر بخشی تبلیغات بنر را، برای کالا یا خدمات مورد نظر، با سایر انواع تبلیغات سنتی و اینترنتی مقایسه کنید. در این صورت ملاحظه خواهید کرد که تبلیغات بنر در مورد بسیاری از محصولات ارزانتر تمام می ‌شود و نتیجه بهتری دارد.

اختصاص بخشی از استراتژی کلی تبلیغات به بنر
تبلیغات معمولا وقتی بیشترین نتیجه رابه بار می آورد که از رسانه ها و روشهای مختلف برای رساندن پیام به مخاطب استفاده کنیم. سازمانها و شرکتهای بزرگ و با سابقه این مطلب را می دانند و می کوشند پیامهای خود را با رسانه های مختلف به مخاطبان برسانند. این شرکتها معمولا” از رادیو، تلویزیون، سینما، مطبوعات، تبلیغات محیطی‌(پوستر، بیلبورد، اتوبوس،…) بخوبی استفاده می کنند و در سالهای اخیر روشهای مختلف تبلیغات آنلاین را هم به این مجموعه افزوده اند. اما برای شرکت های که بودجه آنها کفاف تبلیغ در رسانه‌های گرانقیمت را نمی دهد، بسیار به صرفه است که از سایر انواع تبلیغات آنلاین استفاده کنند. درج آگهی در خبرنامه های آنلاین و ارسال ایمیلهای تبلیغاتی از نمونه هائی است که درکنار تبلیغات بنر می تواند به این کسب و کار ها کمک کند.

بهره گیری از گرافیک، انیمیشن، و سایر جلوه های بصری در طراحی بنر:
ترکیب بندی، رنگ، نور، حرکت، حروف و خطوط زیبا اثر محسوسی بر جلب توجه بینندگان و موفقیت بنرها دارد. این مجموعه ممکن است مدتها در ذهن بیننده بماند و به اهداف آگهی دهنده کمک کند. برای طراحی بنر ها بهتر است از افراد متخصص و با تجربه استفاده شود. هزینه طراحی بنر رقم درخور توجهی نیست اما اثر مهمی بر تبلیغات دارد.

پنجره روی پنجره
پنجره های کوچکی (کوچکتر از اندازه معمولی
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: ابراهیم عزیزیان فام