پنج شنبه, 27 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه درس جلسه ي مورخ 27/05/93

خلاصه درس جلسه ي مورخ 27/05/93 9 سال 8 ماه ago #98937

وي‍ژگي هاي حوزه مديريت فرهنگي :
1- تنوع و تكثر : يعني براي شناخت يك فرهنگ و براي قوميتها و اقليتهاي مختلف كه معني تنوع و تكثر را در برمي گيرد بايد با جغرافيا ، مردم شناسي ، علوم سياسي ، جامعه شناسي و ... آشنا باشيم .
2- ژرف نگري فرهنگي : يعني آينده نگري . ژرف يعني عمق ، ريشه ، براي ژرف نگري بايد درون لايه هاي پنهان نفوذ كنيم . ضمن توجه به تنوع و تكثر بايد به تغيير فكر و انديشه هم توجه كنيم . يك كار فرهنگي در اعتقاد و رفتار افراد تاثير گذار است . در ژرف نگري بايد تغيير عقيده – رفتار – نگرش افراد انجام شود .
3- مشاركت فرهنگي : همكاري فرهنگي . موسسات فرهنگي وظيفه ي فرهنگ سازي در كل جامعه و در كل كشور را دارند . هر كار فرهنگي كه مي خواهد يك موسسه مي خواهد انجام دهد بايد مردم با آن موسسه مشاركت داشته باشند . مثل بستن كمربند ايمني كه قبلاً با آن مخالفت مي شد اما اگر مكانيزمهاي اجبار نبود و مردم در اين كار مشاركت خود را اعلام نمي كردند اين طرح با شكست مواجه مي شد و اين فرهنگ نمي توانست ( بستن كمربند ايمني ) جا بيفتد .
4- تحول و نوآوري : مدير فرهنگي نبايد تعصب داشته باشد چون عصبيت و تعصب باعث مي شود كه نوآوري را براي ديگران محدود كند . بايد زمينه براي تراوشات افكار و آراء مردم فراهم شود . بايد از تضارب تفكر افراد به يك فكر واحد رسيد . مشاركت فكري افراد سينرژي را و سينرژي هم افزايي را باعث شده و آن هم زمينه ي تحول و نوآوري را به وجود مي آورد .
5- تعيين چشم انداز : فرهنگ نياز دارد چشم اندازي داشته باشد . چشم انداز يعني ديدن آينده ي دورتر و مطلوبتر . در چشم انداز يعني محيط بيرون و خارج( برون سازمان ) و هم داخل سازمان ( درون سازمان ) را ببينيم .
6- توانمندسازي : در سازمان منابع انساني ، مالي ، فيزيكي و تجهيزاتي داريم . نيروهاي انساني را بايد مرتباً آموزش دهيم . منابع مالي را براي اهدف سازمان بايد تامين كنيم . منابع فيزيكي و تجهيزاتي را هم بايد غني سازي كنيم و گسترش دهيم .
اهداف استراتژيك يعني تدوين اهداف بر اساس شناسايي محيط . محيط هم شامل دو بعد برون سازماني و درون سازماني مي باشد .
در قلمرو مديريت فرهنگي : 1- سنتي : در اين مورد نهادها و دستگاههاي فرهنگي مسئول كار امور فرهنگي هستند و توجه خاصي به مشاركت مرد ندارند . 2- قلمرو وسيع : مشاركت جزء لاينفك كار فرهنگي است . مروجان فرهنگي را تربيت مي كنيم كه در جاهاي مختلف و با مشاركت گسترده ي مردم كار فرهنگي را انجام مي دهيم . 3- قلمرو ژرف : يعني هماهنگي نهادهاي فرهنگي با هم و با مردم و مشاركت گسترده ي مردم در كارهاي فرهنگي . فعاليت فرهنگي در حوزه ي فرهنگي شامل 4 مرحله ي ايجاد ، حفظ ، ارتقاء و تغيير است . يعني در يك حوزه ي فرهنگي ما كلاً اين چهار كار را با هم انجام مي دهيم .
فرآيندي كه طي آن سياست را عملياتي مي كنيم . يعني اصول ، مباني و اهداف را مشخص مي كنيم . فرآيندي كه در آن سياست اجرا مي شود را سياستگذاري مي گوييم .
درازمدت : همون چشم انداز است كه بالاتر از 10 سال را شامل مي شود . ميان مدت تا 5 سال را بيان مي كند كه قابل سنجش مي باشد . كوتاه مدت هم زير يكسال را بيان مي كند .
سياست : اهداف ، مباني ، خط مشي ها
سياستگذاري : بستر فرآيند تبديل سياست به عمل
برنامه ريزي فرهنگي : نگرش – تفكر – بينش
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

خلاصه درس جلسه ي مورخ 27/05/93 9 سال 8 ماه ago #99161

2نمره9999999999999
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: شهره حسين پور