پنج شنبه, 27 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه درس جلسات چهارم و پنجم 20 و 27 مرداد

خلاصه درس جلسات چهارم و پنجم 20 و 27 مرداد 9 سال 8 ماه ago #98700

جلسه چهارم 20/5/93

ویژگی های حوزه مدیریت فرهنگی
1- تنوع و تکثر : با وجود افكار مختلف، تنوعات قومي، خرده فرهنگ ها و بسياري مورادي ديگر يك مدير فرهنگي بايد دانش هاي فراواني از جمله مردم شناسي، جامعه شناسي و ... داشته باشد.
2- ژرف نگری فرهنگی
3- مشارکت فرهنگی
4- تحول و نوآوری
5- تعیین چشم انداز کارآمد یا نقاط مطلوب : يعني ديدن آينده ي دورتر و مطلوب تر سپس تعيين اهداف دراز مدت و استراتژيك با شناسايي محيط يعني درون سازماني و برون سازماني
6- توانمند سازی ( ایجاد ظرفیت ): ايجاد ظرفيت در ابعاد منابع انساني، منابعغ مالي، منابع مادي، منابع فيزيكي و تجهيزاتي
قلمرو مدیریت فرهنگی
1- قلمرو سنتی مدیریت فرهنگی : در اين قلمرو دستگاه هاي فرهنگي صرفاَ مجري برنامه هاي مصوب هستند.
2- قلمرو وسیع مدیریت فرهنگی: در اين گرايش صرفاً كمك به هنرمندان خلاق و نهادهاي فرهنگي كافي نخواهد بود بلكه سياست فرهنگي نقش اجتماعي نيز مي يابد.
3- قلمرو ژرف مدیریت فرهنگی: اين رويكرد آرمان گرايانه است كه در آن حضور تمام ادارات و شركت گسترده ي مردم و سازمان هاي فرهنگي را در بر مي گيرد.
فعالیت فرهنگی: آن فعالیتی است که منجر به ایجاد ،حفظ، ارتقاء تغییر در حوزه فرهنگ شود
فرهنگ سازان کسانی هستند که بر دانش و نگرش مدیران تاثیر می گذارند
فرهنگ سازی کار مدیریتی نیست بلکه کاری از نوع رهبری است باید نفوذ حاصل شود تا پذیرش فراهم گردد
مدیران رفتار سازان جامعه تلقی می گردند.
کار فرهنگی فعالیتی است که موجب تغییر رفتار می شود. لذا ممکن است کاری فرهنگی نباشد ولی بر شکل دهی رفتار خاص تاثیر گذارد و بالعکس ممکن است کارفرهنگی انجام شود ولی چون بی تاثیر بر رفتار جامعه است کار فرهنگی تلقی نشود

جلسه پنجم 27/5/93

سیاست فرهنگی
- توافق رسمی واتفاق نظر مسئولان ومتصدیان امور در تشخیص ، تدوین و تعیین مهمترین اصول و اولویتهای لازم الرعایا در حرکت فرهنگی است میثاق ملهم از آرمانها اعتقادات ناظر بر تجربه ها واقعیات محدود به ظرفیتها و امکانات توجه به آینده و اهداف بعید و قریب
سیاست فرهنگی: به معنای عام و عرفی آن مجموعه ای از اهداف، مبانی، اصول اولویتها و خط مشی اجرایی راشامل می شود.
اهداف فرهنگی جمهوري اسلامي ايران:
اين اهداف شامل شش بند است
1- رشد و تعالی فرهنگ اسلامی انساني و بسط پيام و فرهنگ انقلاب اسلامي در جامعه و جهان
2- آراسته شدن به فضايل اخلاقي و صفات خدايي در مسير وصول به مفاهيم انسان متعالي
3- به كمال رسيدن قواي خلاق وجود آدمي در همه ي شئون و به فعاليت در آمدن استعدادهاي خدادادي
4- استقلال فرهنگی و زوال مظاهر منحط و پیراسته شدن جامعه از آداب و رسوم منحرف و خرافات
5- تحقق کامل انقلاب فرهنگی
6- درک مقتضیات و تحولات زمان

طبقه بندي هدف هاي فرهنگي چهار مورد از آنها به شرح ذيل است:
1- اخلاق: سیاسی – اجتماعی – اقتصادی – عمومی
2- سرمايه اجتماعي : مشاركت- اعتماد- رضايت
3- هويت ملي : زبان و ادبيات فارسي- تاريخ سرزمين – ميراث فرهنگي – اجتماعي – سياسي
4- استقلال فكري : عقلانیت – بصیرت – تفکر و تامل گرایی – نقد پذیری – جایگاه علم و دانش – آینده نگری – فعالیت و نوآوری حرفه ای گرایی اعتدال و میانه روی – بهره وری
سیاستگذاری فرهنگی
- شامل اصول و راهبردهای کلی و عملیاتی شده ای است در قالب اهداف درازمدت ميانبرد، قابل سنجش


برنامه ریزی فرهنگی
تلاشی است براي تغيير آگاهانه در كليه زمينه ها ( بینش ها ، احساسات ، ارزشها ، اندیشه ها ، عقاید و سلوک نسبتا" پایدار و با دوام یک جامعه) مطابق با الگوي ذهني برنامه ريز
برنامه ريزي فرهنگي بايد:
- اولا" دراز مدت باشد
- ثانیا" اهدافی که کوتاه مدت است نمی تواند موضوع کار سیاستگذاری کلان شود
- ثالثا" سیاستگذاری کلان نگر وظیفه یک بخش نیست و فراحکومتی و فرابخشی است .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

خلاصه درس جلسات چهارم و پنجم 20 و 27 مرداد 9 سال 8 ماه ago #99165

کجایی گلم-2 نمره ات کامله
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: شهره حسين پور