شنبه, 29 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه درس تاریخ20/1/1393

خلاصه درس تاریخ20/1/1393 10 سال 1 ماه ago #68648

سلام
بررسی مدلهای رفتار سازمانی
1-مدل استبدادی یا مدل تیلوریسم که به افزایش کارایی اهمیت داده و نگاه ابزاری به انسان دارد و گردهمایی غیر رسمی را مورد توجه قرار نمیدهد.
2-مدل مراقبتی که مانند مدل استبدادی نگاه ابزاری به انسان-افزایش کارایی-و مطرح نبودن گروههای غیر رسمی را مورد توجه قرار میدهد ولی با این تفوت که برای امنیت شغلی کارکنان تلاش میکند.
3-مدل حمایتی در این مدل به نیازهای روانی اجتماعی توجه میشود و افراد و کارکنان در فرآیند تصمیم گیری در سازمان ورود پیدا میکنند و حتی به گروههای غیر رسمی توجه دارند.
4-مدل مشارکتی که توجه کامل - مشارکت کامل کارکنان در فرآیند انجام تمام امور یعنی توجه به گروههای غیر رسمی و تصمیم گیریها و مشارکتها دخالت مستقیم دارد.
طبق تئوری x و y مک گریگور مدل استبدادی و مدل مراقبتی جز گروه x که ذاتا تنبل هستند و علاقه به کار ندارند و از تکرار و مکررات تبعیت و پیروی میکنند.و مدل حمایت ومدل مشارکتی جز گروه y هستند اعتقاد دارند که اگر زمینه و ظرفیت فراهم شود فرد میتواند در محیط کار خلاقیت و ابتکار داشته باشد و تعهد و مسوولیت پذیری بالایی دارند.
سطوح مدیریت در سازمانها عبارتنداز:1-عالی که همان مدیران ارشد که وظیفه اخذ تصمیمات کلان و سیاست گذاری و ارتباط سازمانی با لایه های بیرونی میباشد.2-میانی به مدیر کل ها و معاونین اطلاق میشود که اهم وظایف آنها بستر سازی و برنامه ریزی برای اجرای تصمیمات کلان است3-عملیاتی که شامل کارکنان مسوول بخش های مختلف وزارتخانه ها و کلیه کارها که مربوط به بدنه اجرا میباشد و برنامه ریزی عملیاتی و تمام امور با تخصص افراد ارتباط مستقیم دارد.
وظایف مدیران عبارتست از:1-برنامه ریزی2-سازماندهی3-هماهنگی 4- رهبری 5- نظارت و کنترل
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

خلاصه درس تاریخ20/1/1393 9 سال 11 ماه ago #87287

ok99
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: شهره حسين پور