سه شنبه, 18 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه ي درس اقتصاد و فرهنگ جلسه ي دوم

خلاصه ي درس اقتصاد و فرهنگ جلسه ي دوم 10 سال 2 ماه ago #62228

استاد محترم سلام
علم اقتصاد به عنوان يكي از رشته هاي علوم انساني نقش بسيار مهمي را در روحيات اقتصادي جوامع ايفا مي كند.علم اقتصاد چه براي فرد و چه براي خانواده ويا يك جامعه ي بزرگ بسيار اهميت دارد.زيرا همه ي مسوولان و كارگزاران اقتصادي در هر جامعه اي همواره با منابع محدود و نياز هاي نامحدود سروكار دارند. مسوولان و كارگزاران اقتصادي بايد با انتخاب درست و تخصيص بهينه منابع و امكانات بهترين پاسخ را به نياز هاي نامحدود بدهند.
در فرهنگ اسلامي بر خلاف فرهنگ غير اسلامي و غربي اقتصاد هدف نهايي نيست بلكه ابزار و وسيله و يا هدف ابزاري براي بهبود بخشيدن به وضعيت رفاهي انسان ها است.اقتصاد خوب داشتن امكانات رفاهي مناسب و پول زياد دامنه ي انتخاب افراد را بيشتر مي كند ولي هرگز خوشبختي را تضمين نمي كند البته اين امر به اين معني نيست كه به اقتصاد توجه حاشيه اي شود بلكه رسيدگي به امور رفاهي و مادي بشر از بديهيات عقلاني است.اگر در جوامع امروز گام هاي اساسي در جهت رشد و توسعه ي اقتصادي كشور و جامعه در يك برنامه منسجم تعقيب نشود ان جامعه با اسيب ها و چالش هاي جدي اقتصادي فرهنگي و سياسي فراواني رو به رو خواهد شد.
مباحث اقتصادي از جمله مسا له هاي جاري و هميشگي براي افراد خانواده توليد كنندگان - دولت و نظاير ان مطرح است. اقتصاد موضوعي مجرد و انتزاعي نيست بلكه به نحوي با ساير علوم ارتباط دارد و به همين دليل از پيچيدگي خاصي برخوردار است و همواره افراد هر كدام به نحوي با مساله ي اقتصاد دست و پنجه نرم مي كنند و هيچ موقع مساله و مشكلات اقتصادي براي هميشه پايان نمي پذيرد.



باتشكر و ارزوي توفيق جاودان براي استاد محترم جناب اقاي عزيزيان فام



مرضيه برمال
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: ابراهیم عزیزیان فام