دوشنبه, 17 ارديبهشت 1403

 



موضوع: اقتصاد خدماتي

اقتصاد خدماتي 10 سال 2 ماه ago #62152

استادمحترم سلام و همه روزتان سبز و ارديبهشتي...
در كشورهاي سرمايه داري پيشرفته غربي دگرگوني مهمي در ساختا شغلي طي دهه هاي اخير رخ داده است.اشتغال در باصطلاح بخش خدمات كه نه در برگيرنده ي مجموعه ي فعاليت هاي مالي و تجاري بلكه شامل فعاليت هاي اموزشي و بهداشتي و تفريحي و خدمات دولتي نيز هست از اشتغال در صنعت و كشاورزي خيلي سريع تر رشد كرده است.در نتيجه چنين اعلام شده است كه اقتصاد ما به گفته ي ويكتور فوكس به اقتصاد خدماتِِِِِِِِِِِِِِِِي و جامعه ما به جامعه ي پسا صنعتي به گفته ي دانيل بل بدل شده است.
همتاي گسترش بخش خدمات عبارت از افزايش هزينه هاي مصرف كنندگان براي خدمات است خاصه در زمينه هايي چون اموزش و پرورش و بهداشت و تفريحات.تا حدي كه دولت ها چنين خدماتي را اراعه مي كنند ماليات هاي دولتي و تامين اجتماعي بيشتري يا فشار هاي تورمي شديدتري جاي هزينه هاي واقعي را مي گيرند. در نتيجه رابطه ي مستقيم ميان اراعه ي خدمات و ما به ازاي پولي از بين مي رود.با اين حال وجود اين خدمات و اين امر كه افراد ماليات مي پردازند يا متحمل تورم مي شوند تا امكانات در اختيارشان گذاشته شود انتظاراتي را خلق مي كنند. بنا براين قطع نظر از ترتيبات نهادي مي توان از دسته ي جديد و روز به روز مهمم تري از خريد هاي مصرفي مي توان حرف زد.
از سوي ديگر در مورد خدمات بهداشتي يا اموزشي خود عملكرد به نحو چشمگيري نامرتب و پيش بيني ناپذير است و در قياس با خريد هاي مرسوم تر اي جا يك تجربه ي جديد و اعصاب خرد كن عبارت است از : درجه ي بالاي بي ثباتي در كيفيت و خاصيت چيز حاصل شده است.در نتيجه شمار فراواني كه در اين بخت ازمايي خاص مغبون مي شوند احتمالا ناخشنود و سر خورده هستند.



منبع: بخشي از فصل دوم كتب دگرديسي مشغوليت ها
نويسنده:البرت هيرشمن
ترجمه:محمد مالجو
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: ابراهیم عزیزیان فام