یکشنبه, 30 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تاثیر و نقش آموزه های دینی بر تحول اقتصادی

تاثیر و نقش آموزه های دینی بر تحول اقتصادی 10 سال 9 ماه ago #30927

  • الهه صفری
  • الهه صفری's Avatar
  • آفلاين
  • دانشجو
  • ارسال ها: 55
  • Thank you received: 10
تاثیر و نقش آموزه های دینی بر تحول اقتصادی
به عقیده ما دین و آموزه های دینی از عوامل و منابع اساسی شکل دادن به کنش اجتماعی و تحولات اقتصادی به شمار می‌رود. دین به اعتراف بیشتر جامعه‌شناسان، منشأ بسیاری از تحولات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در طول تاریخ بوده است.
مذهب بنا بر اعتقاد اکثر قریب به اتفاق صاحب‌نظران، از منابع و سرچشمه های عمده فرهنگ سیاسی و اقتصادی جوامعی است که اعتقاد و ایمان دینی دارند. به تعبیر دیگر، مجموعه باورها، ارزش ها، آموزه ها و نمادهای مذهبی هر جامعه‌ای نقش مهمی را در شکل دادن به گرایش و جهت گیری مردم آن جامعه در قبال نظام سیاسی و تحول اقتصادی ایفا می نمایند.
بهبود شرایط اقتصادی، پیش زمینه ای اساسی برای ارتقای سطح فرهنگی جامعه است، زیرا با برآورده شدن نیازهای اولیه معیشتی، زمینه برای بروز نیازهای عالی تر انسانی فراهم می شود که اگر درمسیری صحیح هدایت شود، به شکوفایی و تعالی انسان و جامعه می انجامد.
آموزه های دینی و تقویت ایمان افراد در سطوح مختلف جامعه می تواند بمانند نیروی عظیمی ،آنها را در جهت تحولات اقتصادی، راهنمایی کرده و جامعه را بسوی تعالی سوق دهد.هیچ تحوّلی صورت نمی گیرد، مگر ابتدا، چگونگی نگرش و نوع تفکّر انسان به دنیای اطرافش دچار تغییر شود. تا انسان صحیح تربیت نشود و در فضا و محیط فرهنگی و تفکّر عمیق دینی قرار نگیرد، نباید انتظار داشته باشیم که آن شخص پس از مدّتی به انسان صاحب عقل و منطق و اهل تمییز و تشخیص تبدیل شود. بیش ترین سرمایه گذاری باید صرف تربیت و تقویت باورهای دینی انسان هایی شود که بار مسؤولیت سنگین اداره کشور را بر عهده بگیرند.
آن چه در تحول اقتصادی مهم است، بارور ساختن سرمایه انسانی است، در این صورت، پیش شرط رشد و توسعه اقتصادی، داشتن انسانی توانمند، عالم، خلاّق، مبتکر، منظّم، پویا، جسور، عاقل، مدبّر، قانون گرا، باوجدان کار بالا، معتقد به حقوق برابر، انتقادپذیر، امیدوار به آینده، مسؤولیت پذیر، تحوّل گرا، مشارکت گرا، آزاد اندیش، مال اندوز، دوراندیش، جست وجوگر، با اعتماد به نفس بالا است. که این مفاهیم در چارچوب قوانین ودستورهای دینی و از جمله دین مبین اسلام قابل طرح است؛ و با سفارش ها و تجویزهای ارزشی فرهنگی و دینی که سازگار با روند رشد و توسعه اقتصادی باشد، می توان تحول اقتصادی را در جامعه شاهد بود.
- دنیاخواهی اگر هدف مطلق و نهایی باشد، مردود است و از نظر اسلام، ثروت، مایه امتیاز و برتری نیست.
- دل بستن به دارایی، منشأ بسیاری از مفاسد فردی و بی عدالتی های اجتماعی است.
- اگر ثروت، وسیله ای برای ادای وظیفه وانجام کارهای خیر و باارزش در نظر گرفته شود، نه تنها کسب آن مشروع، بلکه کاری مقدّس و از عبادات است و سبب تکامل معنوی فرد می شود.
- ثروت می تواند وسیله ای برای رفاه فرد و جامعه و برقراری عدالت اجتماعی باشد؛ بنابراین اگر استفاده از آن سبب مفسده ای برای فرد نباشد، مشروع و قابل ستایش است.
- اسلام، اصل سودطلبی را خصلت ذاتی و محرّک انسان در کارها می داند؛ ولی مصداق سود را به سود در دنیا و آخرت، و لذّت ها را به لذایذ مادّی و لذّت های معنوی گسترش داده است.
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: ابراهیم عزیزیان فام