یکشنبه, 30 ارديبهشت 1403

 



موضوع: پاسخ سوال

پاسخ سوال 10 سال 9 ماه ago #30109

1-سطوح اقتصاد فرهنگ را نام ببرید و توضیح دهید؟


اقتصاد در سه سطح قابل مطالعه است:

الف –سطح خرد:
در سطح خرد تحلیل اقتصاد فرهنگ از جهت تخصیص منابع مالی به فعالیت های پژوهشی، آموزشی و تبلیغی است. که در جامعه صورت می گیرد. این تخصیص منابع و سرمایه گذاری در بخش فرهنگ وابسته به نظام ارزشی است که بر آن جامعه حاکمیت دارد. بطور مثال در نظام غرب که اقتصاد را زیر بنا و فرهنگ را رو بنا می داند، تخصیص منابع در جهت کسب سود و افزایش سرمایه است. و در نظام اسلامی که اصالت ارزشی با فرهنگ است، سرمایه گذاری فرهنگی نیز به تناسب آن صورت خواهد گرفت.

ب –سطح کلان:
در سطح کلان اقتصاد و فرهنگ به عنوان یک وسیله ارتباطی در نظر گرفته می شود. به این مفهوم که اقتصاد فرهنگ فقط به پول و هزینه کردن ختم نمی گردد. بلکه تمام ابزارهای رسانه ای جامعه از قبیل: تلفن، نمابر، تلویزیون، وسایل ارتباط جمعی و حتی فراتر از آن شامل ادبیات شفاهی و زبان محاوره ای نیز می گردد.

ج –اقتصاددرسطح محوری:

سطح اقتصاد فرهنگ در سطح محوری، سطح عمیق تری است. یعنی از مسائل هزینه ای و وسایل ارتباط جمعی نیز فراتر می رود و آن شرایط محیطی و مادی تکامل فرهنگ است. همانطوریکه فرهنگ جهت گیریهای ارزشی جامعه را مشخص می کند این ابزار و امکانات به طور مادی اعم از: نیروی انسانی، مواد اولیه و سایر منابع می باشد. که در سطح برنامه ریزی بکار می رود.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: ابراهیم عزیزیان فام