سه شنبه, 08 خرداد 1403

 



موضوع: پاسخ به سئوال

پاسخ به سئوال 10 سال 9 ماه ago #25935

باسلام

1ـ تاریخچه اقتصاد فرهنگ را بیان کنید؟
هر چند تولید و مصرف محصولات فرهنگی در میان فعالیتهای بشر سابقه طولانی دارد اما در خصوص اقتصاد فرهنگ کارهای جدی به تازه گی آغاز شده است. رشته مطالعاتی اقتصاد فرهنگ در گذشته از چشم اقتصاددانان برجسته پنهان مانده بود. در سال 1959 میلادی برای اولین بار گالبرایت اقتصاد دان معروف آمریکایی بحث تقابل اقتصاد در هنر را در مقاله ای مطرح کرد. و به مباحثی مانند وضعیت اقتصادی هنرمندان و نقش طراحی هنری در افزایش کالای صنعتی پرداخت. بعد از او اقتصاد دان دیگری به نام رابینز در خصوص اقتصاد و فرهنگ به تحلیل نقش اقتصادی دولت از فعالیتهای فرهنگی هنری و تامین مالی موزه ها پرداخت. در سال 1966 میلادی که در واقع سال آغاز اقتصاد فرهنگ است اقتصاد دانانی کتابی به نام هنرهای نمایشی و تناقض اقتصادی نوشته اند که در آن با استفاده از ابزارهای معمول به بررسی اقتصادی حوزه فرهنگ و اقتصاد پرداختند. اولین انجمن اقتصاد فرهنگ در سال 1973 میلادی به وجود آمد. و در سال 1977 میلادی اولین مجله اقتصادی فرهنگ انتشار یافت. بعد از آن مطالعات در خصوص اقتصاد فرهنگی غنی تر شد.
2ـ منظور از ضرورت توجه به اقتصاد فرهنگ چیست؟
1ـ اهداف اقتصادی:
بدین ترتیب که فرض مهم در اقتصاد آن است که با منابع محدود، نیازهای نا محدود را بر طرف سازیم. یعنی منابع به گونه ای تخصیص یابند که اولاً: به جا و مناسب باشند و ثانیاً: بیشترین نتایج منابع را به عمل آورد. در فرهنگی مانند جنبه های دیگر جامعه با کمبود منابع مواجه ایم و ضرورت دارد که در باره اختصاص بهینه منابع جهت نیاز های جامعه توجه کافی داشته باشیم.
2ـ با توجه به اینکه اقتصاد فرهنگ از مقوله ی اقتصاد بخش عمومی است بنابر این بخش خصوصی و از طرفی بسیاری از فعالیت های فرهنگی را نمی توان به بخش خصوصی واگذار کرد. که این بخش ها معمولاً در اختیار دولت ها هستند.
3ـ در دنیای مدرن امروزی اثر فرهنگ به کالای فرهنگی تبدیل شده است.
یعنی باید با توجه به نیاز مصرف کننده تولید شود و دیگر خصوصیات اثر فرهنگی از قبیل منحصر به فرد بودن، غیر قابل انتشار بودن مد نظر نیست. و این به علت تجاری شدن بخش فرهنگ است که بایستی به عرضه و تقاضای محصولات فرهنگی توجه خاص نمود.
4ـ پدیده جهانی شدن فرهنگ یکی دیگر از علل ضرورت توجه به بخش فرهنگ است. جهانی شدن با ویژگی های شتابنده، مستمر و پیوسته نیازمند به یکسان سازی تولید در عرضه کالاهای فرهنگی است. در واقع جهانی شدن موجب تغییر اصل سنت به مدرنیته است.
5ـ با توجه به تغییر رویکرد به حقوق و سیاست به وجود آمدن موج دموکراسی و تداوم آن و تشکیل توجه به افکار عمومی نیازمند آن است که بیش از گذشته به مخاطبان، یعنی مصرف کنندگان محصولات فرهنگی توجه داشتهخ باشیم. که به این عوامل می توان افزایش جمعیت، افزایش سطح سواد عمومی و تحول آموزش عالی را افزود.
3ـ تعریف اقتصاد فرهنگ را بیان کنید؟
اقتصاد فرهنگ شاخه ای کاربردی از علم اقتصاد است که حیطه موضوعی آن کاربرد اصول، نظریات و مفاهیم علم اقتصاد در جهت تجزیه و تحلیل مسائل اقتصادی بخش فرهنگ و در نهایت ارائه خط و مشی های سیاسی در جهت بهبود مدیریت فعالیت های فرهنگی است.
مهم ترین موضوعاتی که در اقتصاد فرهنگ به آن می پردازیم عبارتست از:
 بررسی نقاط اجتماعی محصولات فرهنگی.
 رشد و گسترش صنایع فرهنگی مانند مطبوعات، کتاب، فیلم، سینما، تلویزیون و ...
 بررسی میزان بودجه اختصاصی به بخش فرهنگ چه در زمان رونق اقتصادی و چه در زمان رکود اقتصادی.
 بررسی سطح و نوع کارایی یارانه هایی که به بخش فرهنگ اختصاص می یابد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: ابراهیم عزیزیان فام