سه شنبه, 08 خرداد 1403

 



موضوع: جواب سوالات هفته دوم

جواب سوالات هفته دوم 10 سال 9 ماه ago #25073

سوال ا – تاريخچه اقتصاد و فرهنگ را توضيح دهيد
در سال 1359 براي اولين بار اقتصاد دان معروف آمريكايي به نام گالبرايت ، بحث تقابل اقتصاد و هنر را در مقاله اي مطرح كرد و به مباحثي مانند وضعيت اقتصادي هنرمندان و نقش طراحي هنري در افزايش كالاي صنعتي پرداخت. اقتصاد دان ديگري به نام رابينز در خصوص اقتصاد فرهنگ ، به تحليل نقش اقتصادي دولت از فعاليت هاي فرهنگي – هنري و تامين مالي موزه ها پرداخت .
اولين انجمن اقتصاد فرهنگ در سال 1973 و اولين مجله اقتصاد و فرهنگ در سا ل 1977 به وجود آمد و مطالعات اقتصاد و فرهنگي غني تر شد .

سوال 2 – ضرورت توجه به اقتصاد و فرهنگ را شرح دهيد
1-اهداف اقتصادي : موضوع مهم در اقتصاد آن است كه منابع به نحوي تخصيص يابند كه اولا بجا و مناسب باشد و ثانيا بيشترين نتايج منابع به عمل آيد . در فرهنگ مانند جنبه هاي ديگر جامعه كمبود منابع وجود دارد و ضرورت دارد كه درباره اختصاص بهينه منابع جهت نيازهاي جامعه توجه كافي داشته باشيم .
2-اقتصاد فرهنگ شامل بخش عمومي اقتصاد است ، بنابراين بخش خصوصي و از طرفي بسياري از فعاليت هاي فرهنگي را نميتوان به بخش خصوصي واگذار كرد ، اين بخش ها معمولا در اختيار دولت است .
3- امروزه فرهنگ به كالاي فرهنگ تبديل شده ، يعني بايد توجه به نياز مصرف كننده شود . خصوصيات اثر فرهنگي از قبيل منحصر به فرد بودن و غير قابل انتشار بودن مدنظر نيست كه اين به علت تجاري شدن بخش فرهنگ است .
4-جهاني شدن فرهنگ موجب تغيير اصل نسبت به مدرنيته است .جهاني شدن نيازمند به يكسان سازي توليدي در عرضه كالاي فرهنگي است.
5-تغيير در حقوق و سياست موجب به وجود آمدن دموكراسي و تداوم آن و توجه به افكار عمومي نيازمند آن است كه بيش از گذشته به مصرف كنندگان محصولات فرهنگي توجه داشته باشيم .اين عوامل موجب افزايش جمعيت ، افزايش سطح سواد عمومي و تحول آموزش عالي ميشود .

سوال3 – اقتصاد فرهنگ را تعريف كنيد
اقتصاد فرهنگ شاخه اي از علم اقتصاد است. نظريات و مفاهيم اقتصاد در جهت تجزيه و تحليل مسائل اقتصادي بخش فرهنگ و ارائه خط مشي سياسي در جهت بهبود مديريت فعاليت هاي فرهنگي است
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: ابراهیم عزیزیان فام