یکشنبه, 30 ارديبهشت 1403

 



موضوع: پاسخ به سو الات هفته دوم

پاسخ به سو الات هفته دوم 10 سال 9 ماه ago #22329

تاریخچه اقتصادفرهنگ راتوضیح دهید?
در سال 1959 میلادی برای اولین بار گالبرایت اقتصاددان معروف آمریکایی بحث تقابل اقتصاد و هنر را در مقاله ای مطرح کرد و به مباحثی مانند وضعیت اقتصادی هنرمندان و نقش طراحی هنری در افزایش کالای صنعتی پرداخت. بعد از او اقتصاددان دیگری به نام راپینز درخصوص اقتصاد فرهنگ به تحلیل نقش اقتصادی دولت از فعالیت های فرهنگی هنری و تعمیم مالی موزه ها پرداخت . درسال 1966 میلادی در واقع سال آغاز اقتصاد فرهنگ است که اقتصاددانانی کتابی به نام هنرهای نماشی و تناقضی اجتمعی نوشتند که در آن با استفاده از ابزارهای معمول به بررسی اقتصادی حوزه هنر و اقتصاد پرداختند. اولین انجمن اقتصاد فرهنگ در سال 1973 بوجود آمد و درسال 1977 اولین مجله اقتصادی فرهنگ انتشار یافت . بعد از آن مطالعات درخصوص اقتصاد و فرهنگ غنی تر شد

منظور از ضرورت توجه به اقتصاد فرهنگ چیست؟
اهداف اقتصادی : بدین ترتیب که فرض مهم در اقتصاد آن است که با منابع محدود نیازهای نامحدود را بطرف سازیم یعنی منابع به گونه ای تخصیص یابند که اولا بجا و مناسب باشند و ثانیا بیشترین نتایج منابع به عمل آید . در فرهنگ نیز مانند دیگر جنبه ها ی منابع با کمبود منابع مواجه هستیم و ضرورت دارد که درباره اختصاص بهینه منابع جهت نیازهای جامعه توجه کافی داشته باشیم .
باتوجه به اینکه اقتصاد فرهنگ از مقوله اقتصاد بخش عمومی است بنابراین بخش خصوصی و از طرفی بسیاری از فعالیت های فرهنگی را نمیتوان به بخش خصوصی واگذار کرد که این بخش ها معمولا در اختیار دولتها هستند
در دنیای مدرن امروزی اثر فرهنگ به کالای فرهنگی تبدیل شده است یعنی باید با توجه به نیاز مصرف کننده تولید شود و دیگر خصوصیات اثر فرهنگ از قبیل منحصر به فرد بودن غیر قابل انتشار بودن مد نظر نیست . و این به علت تجاری شدن بخش فرهنگ است که بایستی به عرضه و تقاضای محصولات فرهنگی توجه خاصی نمود .
پدیده جهانی شدن فرهنگ یکی دیگر از علل ضرورت توجه به بخش فرهنگ است جهانی شدن با ویژگیهای شتابنده مستمر و پیوسته نیازمند به یکسان سازی تولید در عرضه کالاهای فرهنگی است در واقع جهانی شدن موجب تغییر اصل سنت به مدرینته است .
باتوجه به تغییر رویکرد به حقوق وسیاست بوجود آمدن موج دموکراسی و تداوم آن و تجدید توجه به افکارعمومی نیازمند آن است که بیش از گذشته به مخاطبان یعنی مصرف کنندگان به محصولات فرهنگی توجه داشته باشیم که به این عوامل میتوان افزایش جمعیت ، افزایش سطح سواد عمومی و تحول آموزش عالی را افزود .

تعریف اقتصاد فرهنک را بیان کنید؟
اقتصاد فرهنگ شاخه ای کاربردی از علم اقتصاد است که حیطه موضوعی کاربرد اصول و نظریات و مفاهیم علم اقتصاد درجهت تجزیه وتحیل مسائل اقتصادی بخش فرهنگ و در نهایت ارائه خط و مشی های سیاسی درجهت بهبود مدیریت فعالیت های فرهنگی است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: ابراهیم عزیزیان فام