دوشنبه, 07 خرداد 1403

 



موضوع: پاسخ سئوال هفته دوم

پاسخ سئوال هفته دوم 10 سال 9 ماه ago #22009

1-تاریخچه اقتصاد فرهنگ را بیان کنید ؟هرچند تولید و مصرف محصولات فرهنگی در میان فعالیتهای بشر سابقه طولانی دارد اما در خصوص اقتصاد فرهنگ کارهای جدی به تازگی آغاز شده است . در سال 1959 میلادی برای اولین بار گالبرایت اقتصاددان معروف آمریکایی بحث تقابل اقتصاد و هنر را در مقاله ای مطرح کرد و به مباحثی مانند وضعیت اقتصادی هنرمندان و نقش طراحی هنری در افزایش کالای صنعتی پرداخت. بعد از او اقتصاددان دیگری به نام راپینز درخصوص اقتصاد فرهنگ به تحلیل نقش اقتصادی دولت از فعالیت های فرهنگی هنری و تعمیم مالی موزه ها پرداخت . درسال 1966 میلادی در واقع سال آغاز اقتصاد فرهنگ است که اقتصاددانانی کتابی به نام هنرهای نماشی و تناقضی اجتمعی نوشتند که در آن با استفاده از ابزارهای معمول به بررسی اقتصادی حوزه هنر و اقتصاد پرداختند. اولین انجمن اقتصاد فرهنگ در سال 1973 بوجود آمد و درسال 1977 اولین مجله اقتصادی فرهنگ انتشار یافت . بعد از آن مطالعات درخصوص اقتصاد و فرهنگ غنی تر شد .
2- منظور از ضروزت توجه به اقتصاد فرهنگ چیست ؟1- اهداف اقتصادی : بدین ترتیب که فرض مهم در اقتصاد آن است که با منابع محدود نیازهای نامحدود را بطرف سازیم یعنی منابع به گونه ای تخصیص یابند که اولا بجا و مناسب باشند و ثانیا بیشترین نتایج منابع به عمل آید . در فرهنگ نیز مانند دیگر جنبه ها ی منابع با کمبود منابع مواجه هستیم و ضرورت دارد که درباره اختصاص بهینه منابع جهت نیازهای جامعه توجه کافی داشته باشیم .2- باتوجه به اینکه اقتصاد فرهنگ از مقوله اقتصاد بخش عمومی است بنابراین بخش خصوصی و از طرفی بسیاری از فعالیت های فرهنگی را نمیتوان به بخش خصوصی واگذار کرد که این بخش ها معمولا در اختیار دولتها هستند .3 - در دنیای مدرن امروزی اثر فرهنگ به کالای فرهنگی تبدیل شده است یعنی باید با توجه به نیاز مصرف کننده تولید شود و دیگر خصوصیات اثر فرهنگ از قبیل منحصر به فرد بودن غیر قابل انتشار بودن مد نظر نیست . و این به علت تجاری شدن بخش فرهنگ است که بایستی به عرضه و تقاضای محصولات فرهنگی توجه خاصی نمود .4 - پدیده جهانی شدن فرهنگ یکی دیگر از علل ضرورت توجه به بخش فرهنگ است جهانی شدن با ویژگیهای شتابنده مستمر و پیوسته نیازمند به یکسان سازی تولید در عرضه کالاهای فرهنگی است در واقع جهانی شدن موجب تغییر اصل سنت به مدرینته است .5- باتوجه به تغییر رویکرد به حقوق وسیاست بوجود آمدن موج دموکراسی و تداوم آن و تجدید توجه به افکارعمومی نیازمند آن است که بیش از گذشته به مخاطبان یعنی مصرف کنندگان به محصولات فرهنگی توجه داشته باشیم که به این عوامل میتوان افزایش جمعیت ، افزایش سطح سواد عمومی و تحول آموزش عالی را افزود .
3- تعریف اقتصاد فرهنگ را بیان کنید ؟اقتصاد فرهنگ شاخه ای کاربردی از علم اقتصاد است که حیطه موضوعی کاربرد اصول و نظریات و مفاهیم علم اقتصاد درجهت تجزیه وتحیل مسائل اقتصادی بخش فرهنگ و در نهایت ارائه خط و مشی های سیاسی درجهت بهبود مدیریت فعالیت های فرهنگی است. مهمترین موضوعاتی که در اقتصاد فرهنگ به آن می پردازیم عبارت است از :1- بررسی نقاط اجتماعی محصولات فرهنگی2- رشد و گسترش صنایع فرهنگی مانند مطبوعات ، کتاب ، فیلم ، سینما ، تلویزیون و ...3- بررسی میزان بودجه اختصاصی به بخش فرهنگی چه در زمان رونق اقتصادی و چه در زمان رکود اقتصادی4 - بررسی سطح نوع و کارایی یارانه های که به بخش فرهنگ اختصاص می یابد.


سیدهاشم حسینی اشمان
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: ابراهیم عزیزیان فام