دوشنبه, 07 خرداد 1403

 



موضوع: پاسخ به سوال

پاسخ به سوال 10 سال 9 ماه ago #21287

با سلام

منظور از ضرورت توجه به اقتصاد فرهنگ چیست ؟

1-اهداف اقتصادی:بدین ترتیب که فرض مهم در اقتصاد آن است که با منابع نامحدود نیازهای نا محدود را بر طرف سازیم یعنی منابع به نحوی تخصیص یابد که اولا بجا و مناسب باشد و ثانیاً بیشترین نتیایج منابع بعمل آید در فرهنگ نیز مانند دیگر جنبه های جامعه با کمبود منابع مواجه ایم و ضرورت دارد که درباره ی اختصاص بهینه ی منابع جهت نیازهای جامعه توجه کافی داشته باشیم.
2-با توجه به اینکه اقتصاد فرهنگ از مقوله ی اقتصاد بخش عمومی ست بنابر این بخش خصوصی و از طرفی بسیاری از فعالیتهای فرهنگی را نمیتوان به بخش خصوصی واگذار کرد که این بخش ها معمولاً در اختیار دولت است.
3- در دنیای مدرن امروزی اثر فرهنگ به کالاهای فرهنگی تبدیل شده است . یعنی باید با توجه به نیاز مصرف کننده تولید شود و دیگر خصوصیات اثر فرهنگی از قبیل منحصر به فرد بودن غیرقابل انتشار بودن مد نظر نیست و این به علت تجاری شدن بخش فرهنگ است که بایستی به عرضه و تقاضای محصولات فرهنگی توجه خاص نمود.
4- پدیده ی جهانی شدن فرهنگ یکی دیگر از علل ضرورت توجه به بخش فرهنگ است جهانی شدن با ویژگیهای شتابنده مستمر و پیوسته نیازمند به یکسان سازی تولیدی در عرضه ی کالاهای فرهنگی است در واقع جهانی شدن موجب تغییر اصل ستن به مدرنیته است.
5- با توجه به تعبیر رویکرد به حقوق و سیاست بوجود آمدن موج دموکراسی و تدارم آن و تشدید توجه به افکار عمومی نیازمند آن است که بیش از گذشته به مخاطبان یعنی مصرف کنندگان محصولات فرهنگی توجه داشته باشیم. که با این عوامل می توان افزایش جمعیت ، افزایش سطح سواد عمومی و تحول آموزش عالی را افزود.
با تشکر
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: ابراهیم عزیزیان فام