دوشنبه, 17 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه درس

خلاصه درس 10 سال 4 ماه ago #50370

اينترنت :
مي توان گفتتن تفكر شكل گيري اينترنت در دوران جنگ سرد ريشه دارد شايد بتوان گفت دو نكته در شكل گيري اينترنت حائز اهميت است. نخستين مورد اينكه مسئل هسته اي در آن دوره به مسئله اي مهم در دنيا تبديل شد دوم اينكه اقدام شوروي در اواخر 1950 براي پرتاپ اولين ماهواره خود به فضا بود كه نقش نظامي ايالات متحده را از وحشت تهاجم هسته اي بوسيله ماهواره به وحشت و تكاپو انداخت، وحشت از حمله هسته اي موجب تكاپوي بخش نظامي ايالات متحده شد و موجب گرديد كه آنان دست به ابتكاري بزنند كه تحولي عظيم در جهان ايجاد كند در نهايت شبكه اي ايجاد شد كه نمي توان آن را از هيچ مركزي كنترل كرد،‌سانسور و كنترل سيستم بسيار مشكل است تنها راه كنترل آن وارد نشدن به شبكه است البته اين شبكه در سراسر جهان گسترش يافته است و كاربران زيادي دارد و انواع اطلاعات را در تمام دنيا انتقال مي دهد و هر سازمان نهاد و كشوري براي ورود به اين شبكه ممانعت ايجاد كند هزينه گزافي را مي پردازد. اين شبكه از هزاران شبكه كامپيوتري مستقل تشكيل شده است كه راه هاي بسياري براي برقراري ارتباط دارند. شبكه اي كه در سراسر جهان افراد مي توانند از آن به راحتي استفاده كند و با يكديگر در ارتباط باشند.
انواع كانال هاي ارتباط :
الف) كانال هاي مواصلاتي (ترابري) : راه ها ائم از كوچه ها و خيابان ها، بزرگراه ها و اتوبان ها راه هاي بياياني و وسايل حمل و نقل همچون قطار، خودرو، هواپيما و امثال آنها كانال ها و يا وسايل مواصلاتي بشمار مي روند كه امكان برقراري ارتباط را ميان انسان ها فراهم مي آورد.
ب) كانال هاي ارتباطي مخابراني : پست و تلگراف، تلفن و وسايل و كانال هاي ارتباطي مخابراتي را تشكيل مي دهند كه امكان تبادل و جابجايي پيام ها را ميان دو شخص و گاهي بيشتر ممكن مي سازد.
ج) كانال هاي ارتباطات اجتماعي: مقصود وسايل و ابزاري هستند كه ميان گروه هاي بزرگي از جوامع ارتباطي، تصويري و كلامي وجود دارند كه بطور عمده مطبوعات، راديو و تلويزيون، ماهواره هاي ويژه فرستنده ها و تا حدي سينما را در برمي گيرد و به وسايل ارتباط جمعي مشهورند.
انواع ارتباط از لحاظ محتوا و كاركرد:
1. ارتباط خصوصي و بدون واسطه : اين نوع ارتباط،‌ارتياط فوري و رودررو بوده كه طي آن پيام مستقيما ميان پيام دهنده و پيام گيرنده رد و بدل مي شود.
2. ارتباط جمعي يا عمومي: اين ارتباط شامل ارتباط توسط وسايل همچون روزنامه،‌كتاب، راديو و تلويزيون و ...
3. ارتباط نوشتاري: ارتباطي است كه در آن ارتباط از طريق قلم بر كاغذ نقش مي بندد مانند نامه، روزنامه و كتاب.
4. ارتباط غيرنوشتاري: ارتباطي است كه در آن اطلاعات و افكار از طريق امواج مانند راديو و تلويزيون،‌تلفن و... ميان افراد مبادله مي شود.
5. ارتباط ملي: ارتباطي است كه در پيام ها اطلاعات و مفاهيم از طريق وسايل ارتباط جمعي در چارچوب جغرافيايي يك كشور منتشر مي شود.
6. ارتباط فراملي: دراين نوع ارتباط پيام ها و اطلاعات از طريق ماهواره مرزهاي جغرافيايي را طي مي كند
7. ارتباط كلامي: اطلاعات و افكار از طريق زبان و گفتار منتقل مي شود.
8. ارتباط غيركلامي: ارتباطي است كه معاني و مفاهيم از طريق زباني و غيرگفتاري ميان انسان ها منتقل مي شود.
9. ارتباط انساني: در اين نوع ارتباطات اطلاعات و مفاهيم ميان دو انسان رد و بدل مي شود مانند نامه و تلفن
10. ارتباط غيرانساني يا ابزاري: ارتباطي است كه درست برعكس ارتباط انساني است در اين نوع گردش اطلاعات ميان دو ابزار و يا ماشين است مانند انتقال اطلاعات از مخزن به بلندگو يا صفحه تلويزيون
11. ارتباط زماني
12. ارتباط غيرزماني
13. ارتباط سازماني
14. ارتباط غيرسازماني
15. ارتباط نمادين
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: ابراهیم عزیزیان فام