دوشنبه, 17 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه درس

خلاصه درس 10 سال 4 ماه ago #50343

مقدمه:
رسانه در مفهوم ارتباطي آن عاملي است كه مي‌تواند پيامي را به مخاطب انتقال دهد. اين عامل از شكل‌هاي ابتدايي نمادين آغاز مي‌شود و در جامعه‌ي مدرن به شكلي نهادمند تحت عنوان رسانه‌هاي تصويري، شنيداري و مطبوعاتي تعريف مي‌گردد. با اين حال در اين مفهوم فرهنگ يا به عبارتي عناصر فرهنگي ديگر كه با تعاريف ارتباطي رسانه هم‌خواني ندارند ناديده گرفته مي‌شوند. براي پاسخ به اين سوال كه رسانه چه تأثيري بر فرهنگ بشري دارد از منظر انسان‌شناسي فرهنگي بايد به رسانه توجه كرد.
رسانه :(MEDIA)
رسانه در فرهنگ‌ها و منابع مختلف فارسي و انگليسي تعاريف مختلفي دارد كه در اينجا به ذكر چند نمونه بسنده مي‌كنيم، در فرهنگ عميد به عنوان حسرت، اندوه و افسوس مي‌باشد، حال آنكه در فرهنگ انديشه‌ي نو رسانه به عنوان اصطلاحي كلي براي اشاره به سيستم‌ها يا دستگاه‌هاي انتقال اطلاعات و يا سرگرمي به كاربرده مي‌شود مانند: روزنامه، راديو، تلويزيون، فيلم،‌ كتاب و نوار
جمع رسانه يا مديوم MEDIUMدر فرهنگ الفبايي به عنوان مجموع ابزارها و روش‌هايي كه براي ارتباط اجتماعي و شخصي به‌ كار مي‌روند آورده شده‌ از اين لحاظ و با توجه به نوع ارتباط به دو گروه كلي تقسيم مي‌شود:
• رسانه‌هاي شخصي
• رسانه‌هاي جمعي
از سوي ديگر از نظر مفهوم رسانه به دو گروه تقسيم مي‌شود:
• رسانه‌هاي منطقي كه شامل تبليغات و روابط‌عمومي، روزنامه‌نگاري، اطلاع‌رساني به زبان نوشتاري، زبان گفتار و ... مي‌شوند.
• رسانه‌هاي فيزيكي شامل روزنامه‌ها، راديو، تلويزيون و ...
رسانه‌هاي جمعي:
رسانه‌هاي جمعي را به چهار گروه مي‌توان تقسيم نمود
1. رسانه‌هاي چاپي مانند روزنامه، مجله و كتاب
2. رسانه‌هاي پخش مانند راديو و تلويزيون
3. رسانه‌هاي كامپيوتري مانند اينترنت
4. رسانه‌هاي خياباني مانند پوسترهاي تبليغاتي، بدنه‌هاي اتوبوس‌ها و تابلوهاي خياباني
در تعريف رسانه‌هاي جمعي گفته مي‌شود رسانه‌ي جمعي رسانه‌اي است كه در زمان واحد پيام‌هاي يكسان را براي تعداد زيادي از افراد ارسال مي‌كند.
ارتباطات از آغاز تا حال:
در طول تاريخ ارتباط هميشه وسيله‌ي انتقال آموخته‌هاي انساني از نسلي به نسل ديگر بوده‌است يعني انسان تنها از راه ارتباط توانسته‌است علوم و تجربياتش را به نسل‌هاي بعدي منتقل كند. اين موضوع در تعريف فرهنگ نيز صادق است چرا كه اگر ما فرهنگ را مجموع دست‌آوردهاي مادي و معنوي بشر از اول حيات انسان تا حال بدانيم مي‌بينيم كه به واسطه‌ي ابزار‌هاي ارتباطي است كه اين دست‌آوردها از نسل‌هاي گذشته به ما منتقل شده‌است و ما نيز با همين ابزارها تجربيات خويش را به آيندگان منتقل خواهيم كرد.
اثرات چاپ از نظر ارتباطي:
1. با اختراع چاپ انسان توانست پيام‌هاي خود را به صورت مكتوب و با امكان تكثير نامحدود و يك‌نواخت و با هزينه‌ي كم منتشر كند.
2. گسترش چاپ باعث توسعه‌ي ادارات پست در اروپا شد.
3. در اثر چاپ سواد عمومي بالا رفت و مردم از نظرات نويسندگان و افكار رهبران مطلع شدند.
4. به منظور ايجاد ارتباط با مردم و اطلاع‌رساني به آنها رفته‌رفته نشريات خبري به‌وجود آمد. به صورتي كه در سال 1486 ميلادي در فرانسه و پس از آن در كشورهايي چون آلمان،‌ بلژيك و چك‌اسلواكي نشريات خبري منتشر شدند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: ابراهیم عزیزیان فام