یکشنبه, 30 ارديبهشت 1403

 



موضوع: ارتباطات

ارتباطات 10 سال 9 ماه ago #16873

ارتباطات
واژه ارتباطات (communications) از ريشه لاتين (communis ) به معناي اشتراك است . به معناي پيوند و ربط دادن در فارسي است . با عنوان پيوستگي و رابطه هم كاربرد دارد.
واژه ارتباطات با ارتباط تفاوت دارد. علم ارتباطات به معني مطالعه پيرامون ابزار و لوازم اين پديده است.
ارتباطات : فرايندي است كه در آن پيام از پيام دهنده به پيام گيرنده منتقل مي شود.
دايره المعارف ميشر : ارتباط در مفهوم گسترده آن برابر بيان هر نوع انتقال اطلاعات به كار مي رود.
ادوين امري می گوید:ارتباط عبارت از فن انتقال اطلاعات و افكار و رفتارهاي انساني از يك شخص به شخص ديگر است در واقع مفهوم ارتباط به معني هماهنگ شدن فرستنده و گيرنده در رابطه با يك پيام ويژه است.
پرسش هاي ارتباطي :
1. چه كسي مي گويد؟
2. چه مي گويد؟
3. به چه كسي مي گويد؟
4. كجا مي گويد؟
5. چگونه مي گويد؟
6. براي چه مي گويد؟
7. با چه تاثيري مي گويد؟
ويژگي هاي ارتباط جمعي (عمومي)
1. پيام گيران نا آشنا و پراكنده
2. بازگشت پيام با تاخير
3. سرعت عمل زياد
4. تكثير پيام
5. ارتباط سطحي و ناپايدار
انواع ارتباط
1. ارتباط كلامي: پيام و اطلاعات از طريق زبان و گفتار منتقل مي شود. مانند تلفن
2. ارتباط غير كلامي: پيام واطلاعات از طريق تصوير و يا اشاره و ... منتقل مي شود
3. ارتباط نوشتاري: اطلاعات از طريق قلم بر كاغذ نقش مي بندد مثل كتاب – روزنامه – نامه
4. ارتباط غير نوشتاري : ارتباطي است كه افكار از طريق امواج مثل راديو- تلويزيون منتقل مي شود .
5. ارتباط ملي:ارتباطي است كه پيام ها و اطلاعات و مفاهيم از طريق وسايل ارتباط جمعي در چار چوب جغرافيايي يك كشور منتشر مي شود.
6. ارتباط فراملي: پيام ها و اطلاعاتي است كه از طريق ماهواره ها مرز هاي جغرافيايي را در مي نوردد و موجبات نزديكي انسانها ي كره زمين را فراهم مي كنند.
7. ارتباط سازماني: ارتباط ارگانیک و نهادی را گویند که درون سیستمی و برون سیستمی است.
عناصر(مدل هاي ارتباطي):
1)فرستنده 2) پيام 3) كانال (مجازي) 4) گيرنده پيام
5) پارازيت 6) بازخورد 7)رمز گذاري 8) رمز گشايي
اطلاعات : يكي از مهمترين مقوله ها در ارتباطات است اطلاعات مجموعه اي نظام مند و پردازش شده از داده هاست در واقع مجموعه اي از اطلاع منجر به اطلاعات مي شود.
هر چه اطلاعات عمومي تر و اجتماعي تر باشد اهميت آن هم بيشتر مي شود و هر آنچه ارتباط از سطح فردي به سطح جمعي ارتقاء پيدا كند جريان اطلاعات پيچيده تر مي شود اگر ارتباط جمعي در توليد و انتشار اطلاعات دچار اشتباه و خطا شود يك جامعه را به انحراف مي كشاند .
معيار هاي سنجش اطلاعات :
1)اهميت 2) درستي 3)معما 4)جالب ( جذاب ) 5)سودمندي
6) دربرگيري 7) كيفيت 8) تازگي
ارتباط خصوصی و عمومی:
1)ارتباط خصوصي و بدون واسطه:
ارتباط فوري و چهره به چهره كه طي آن به صورت مستقيم ميان پيام دهنده و پيام گيرنده يا گروه كوچك ردوبدل مي شود.
مزيت :
1. فرصت تصحيح يكديگر
2. ارتباط عميق چهره به چهره
3. قابل رويت بودن اثر پيام
4. فرصت جابجايي پيام گيرنده و پيام دهنده.
2)ارتباط جمعي(عمومي):
اين واژه از ريشه لاتيني media (وسايل و اصطلاح mass (توده) تشكيل شده است.و به لحاظ لغوي ابزاري است كه از طريق آن مي توان با افراد ، گروههانه به طور جداگانه بلكه با جماعتي كثير يا توده اي از مردم دسترسي پيدا كرد اين نوع وسايل عبارتند از راديو، تلويزيون ، سينما، مطبوعات.
وسايل ارتباط جمعي: Mass media
تعريف : ارتباط جمعي يا عمومي انتقال اطلاعات با وسايلي نظير روزنامه – كتاب ، تلويزيون ، راديو براي گروه غير محدود از مردم با سرعتي زياد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: ابراهیم عزیزیان فام