پنج شنبه, 03 خرداد 1403

 


در این بخش کلیه اعضای فعال بسیج دانشجویی دانشگاه واحد 13 اجازه ارسال مقاله را دارند .

موضوع: باورهای غلط راجع به سلامتی بدن

باورهای غلط راجع به سلامتی بدن 9 سال 7 ماه ago #102682

اگر شما هر چیزی را که می شنوید باور کنید، مثل این است که در یک اتاق تاریک از ترس ندیدن، چشمان خود را محکم ببندید. با اینکه تمام باورهای غلط سلامتی برای ما مضر و خطرناک نیستند، اما به مرور زمان ممکن است به یک باور قوی تبدیل شوند و واقعیت های سلامتی را نابود کنند و به سلامت ما آسیب بزنند. به همین دلیل در این مطلب می خواهیم به چند بارو غلط درباره سلامتی بدن بپردازیم.

1- مطالعه کردن در تاریکی باعث ضعیف شدن چشم ها خواهد شد

مطالعه با استفاده از چراغ مطالعه یا چراغ قوه در یک اتاق تاریک باعث ضعف بینایی شما نخواهد شد. اما به هر حال مطالعه را برای شما سخت تر خواهد کرد.

چشم های ما دارای دو نوع گیرنده ی نورند که در شبکیه قرار دارد. یک نوع در تشخیص رنگ ها اهمیت دارد که به آنها گیرنده های مخروطی می گویند و دیگری گیرنده های استوانه ای که در بینایی در نورهای کم و تاریکی موثرند. زمانی که شما چراغ را خاموش کنید، مسئولیت بینایی به یکباره از گیرنده های مخروطی به گیرنده های استوانه ای داده خواهد شد. بدیهی است که گیرنده های استوانه ای به خوبی مخروطی ها در بینایی به کار نمی آیند. اما این تغییر هیچ تاثیری بر توانایی بینایی شما نخواهد داشت.


2- خوردن هویج به بینایی کمک می کند

همانطور که می دانید هویج یکی از منابع غذایی غنی از ویتامین A است. خوردن هویج هیچ تاثیری بر روی بینایی شما نخواهد داشت، مگر زمانی که شما فردی مبتلا به کمبود ویتامین A باشید.


برای بیشتر افراد جامعه که از لحاظ تغذیه ای دچار کمبود نیستند، خوردن هویج و یا سایر سبزی های غنی از ویتامین A باعث تحریک گیرنده های نور که در شبکیه هستند نخواهد شد. پس بینایی تقویت نخواهد شد.


3- کوتاه کردن موها سرعت رشد آنها را زیاد خواهد کرد

اگر شما دوست دارید موهای بلندی داشته باشید، لازم است بدانید که کوتاه کردن مکرر آنها رشد موهایتان را تسریع نخواهد کرد. سرعت رشد موها در تمام طول عمر از قوانین و استاندارد های خاصی پیروی می کند. در حالی که ریزش آنها می تواند در افراد متفاوت باشد.


ما روزانه 150 تا 200 تار مو از دست می دهیم. خوشبختانه در بیشتر افراد هم روزانه 200 تار موی جدید سر باز می کنند. پس ریزش مو جبران خواهد شد. در صورتی که این جایگزینی مختل شود چیزی که نتیجه می شود کم پشتی موها و در نهایت طاسي است.

برخی افراد موهای ضعیف تری داند. موهایشان زودتر می ریزد و زودتر جایگزین می شود. مخصوصا زمانی که این فرد دارای موهای کوتاه باشد، با کوتاه کردن موها این گونه به نظر می رسد رشد موها سریع تر شده است. در حالی که اینطور نیست.

پرخوری

4- غذا خوردن بعد از ساعت 8 صبح باعث افزایش وزن می شود

پرخوری در هر ساعت از شبانه روز که باشد باعث افزایش وزن می شود، هیچ اهمیتی هم ندارد که قبل از ساعت هشت صبح باشد یا بعد از آن.


درست است که متخصصان تغذیه مصرف صبحانه را صبح زود و قبل از ساعت 8 مناسب می دانند، اما علت آن تنظیم برنامه غذایی روزانه و نظم دادن به آن است تا از پرخوری هایی که می تواند به دلیل گرسنگی طولانی مدت بعد از خواب شبانه ایجاد می شود، پیشگیری کند.


سکسکه

5- برای متوقف کردن سکسکه باید یک نفر شما را بترساند

نوشیدن یکدفعه ای آب، نگه داشتن نفس و ترساندن از روش های متعدد برای خلاصی از سكسكه هستند. بدون شک اگر یکی از این روش ها کارا و موثر بود نیازی نبود این همه روش برای درمان سکسکه توصیه شود.

تاثیرگذاری هر یک از این روش ها بر افراد مختلف متفاوت است. سکسکه در نتیجه ی اسپاسم دیافراگم ایجاد می شود. ترساندن باعث افزایش یکدفعه ای تنفس می شود. بنابراین شاید بتواند باعث افزایش کشش دیافراگم و از بین رفتن اسپاسم و گرفتگی آن گردد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: محمد مؤذّنی چیمه