چهارشنبه, 16 خرداد 1403

 



موضوع: خلاصه مطالب 8 الی 11

خلاصه مطالب 8 الی 11 11 سال 4 هفته ago #5597

با سلام و خدا قوت
جامعه شناسی : به مطالعه زندگی گروه ها ، علل و نتایج و آثار اجتماعی افراد جامعه شناسی گویند.
مقدمه ای بر جامعه شناسی : جامعه شناسی هنر دانشی است که با تاریخ هنر ، تاریخ زیبایی شناسی ، روان شناسی و ... مرزهای مشترک و نا مشخص دارد . تعیین حدود جامعه شناسی هنر دشوار است زیرا این رشته هم مثل رشته هایی که به موضوع هنر می پردازد مثل تاریخ هنر ، نقد هنر ، و ... ارتباط تنگاتنگی دارد. و هم با رشته هایی که با جامعه شناسی در ارتباطند مانند روان شناسی ، انسان شناسی و غیره جامعه شناسی رشته ای نسبتا جوان است و تحولات آن در صد سال اخیر بسیار سریع بوده است .
دستاوردهای ضعیف جامعه شناسی : بنیان گذاران جامعه شناسی تنها در حاشیه به مسائل زیبایی شناسی نیم نگاهی کرده اند امیل دورکیم مسئله هنر را تنها در نگاهش نسبت به دین بررسی کرده است ، ماکس وبر پایه های یک جامعه شناسی فنون در موسیقی را پی ریزی می کند و در همان دوره جورج زیمل تحقیق در باره هنر را کمی انجام می دهد و جلو می برد در واقع جورج زیمل در آثارش هرچه به هنر نزدیکتر شده از جامعه شناسی دورتر شده و به سوی تاریخ هنر که بیشتر از جامعه شناسی قدمت دارد می رود با همه اینها آنچه که امروزه صورت گرفته مطالعاتی هستند که در راستای تاریخ هنر و توسعه آن شده است نه درباره جامعه شناسی هنر.
سنت تاریخ فرهنگی : تاریخ فرهنگی حضور پررنگی در خواستگاه جامعه شناسی هنر داشته و این جریان فکری در قرن نوزدهم ظاهر شد در تمدن جدید ایتالیا اثر بورکهارت به همان اندازه که از امور سیاسی و فرهنگی یحث شده بود ، از هنر نیز از جانب مورخان هنر انگلیسی هم بحث شده بود . بیشتر به کارکرد های اجتماعی هنر توجه داشتند و بالاخره در بین دو جنگ آلمان و اتریش تاریخ فرهنگی به توسعه های پر آوازه اش نائل می شود.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: ابراهیم عزیزیان فام