پنج شنبه, 03 خرداد 1403

 



موضوع: خلاصه سوالات 1تا 3درس جامعه شناسی هنر

خلاصه سوالات 1تا 3درس جامعه شناسی هنر 11 سال 3 هفته ago #4214

فواید جامعه شناسی:
جامعه شناسی در کنار دیگر دانش های اجتماعی با توجه به موضوع تخصصی خود از فواید آثاری برخورداراست، از جمله به فواید جامعه شناسی آن است که بینشی ژرف وآرام وصبور وگاه اصلاحگر وپیشتاز وانتقادی در خصوص مسائل انسانی فراهم می سازد، ماهیت فکر آزاد و سالم آدمی همواره در جستجوی و کنجکاوی است، انسان دوست دارد تا هرچه بیشتر وقایع پیرامونی زندگی گرفته تا اسرار و قانونهای نظام آفرینش هرچه بیشتر آگاه وبا خبر شود.با چنین آگاهی است که آدمی می تواند بسیاری از معماها وپاسخهای خود را کشف و حتی شرایط زمینه زندگی بهتر و انتخابهای عالی تر و جاودانگی خویش را تضمین کند.
تخصص گرایی در جامعه شناسی:
یافتن پاسخ روشن و مطمئن برای هر یک از پرسش های جامعه شناسی کسب وجذب خلاقیت معرفتی خاصی را ایجاب می کند که به آن تخصص جامعه شناسی نام نهادند از جمله این جامعه شناسی های تخصصی و کاربردی عبارتند:
1-جامعه شناسیخانواده
2-جامعه شناسی اقتصادی
3-جامعه شناسی سازمانها
4-جامعه شناسی دین و مذهب
5-جامعه شناسی هنر
6-جامعه شناسی جمعیت
7-جامعه شناسی ارتباطات
شاخه وگرایشهای فرعی دیگری نیز هستند که در حوزه بررسی تخصصی جامعه شناسان قرارگرفته اند از جمله جامعه شناسی ورزش، جامعه شناسی اوقات فراغت، جامعه شناسی پزشکی، جامعه شناسی قشربندی وطبقات اجتماعی، جامعه شناسی انقلابات، جامعه شناسی جنگ وجامعه شناسی شهر و روستایی.
پایگاه انسان در جامعه و فرهنگ:
در جستجوی انسان در زوایای پنهان فرهنگ و جامعه می باید از مقوله سرشت یا فطرت انسانی آغاز کرد، سرشت یا فطرت انسانی با زندگی اجتماعی و خلقت جامعه همراه بوده و می باشد بدین معنی که بشر بدون زندگی جمعی نمی تواند نیازهای زیستی روانی و ... خود را تأمین کند و درنتیجه آسیب پذیر بوده و از بین می رود، رفتار فرهنگی انسان وقتی به وجود می آید که انسان با هم نوع خود ارتباط متقابل داشته واز این رو استعدادها و توانایی ها وخصلتهای فرهنگی خویش را در حوزه های گوناگون مانند: زبان، تولید، تهیه و نگهداری، تشکیل و تنظیم خانواده و ... بروز و ظهور دهد. اگر جامعه نباشد انسان نمی تواند به این همه دستاوردهای فرهنگی و تمدنی با توجه به تفاوتها و تنوع های گوناگون دست پیدا کند از سوی دیگر خلقت جامعه و فرهنگ مدیون وجود آدمی است یعنی جامعه و فرهنگ در جهان زندگی خلق شده اند برای آن که نیازها و توانایی های آدمی ظهور و بروز پیدا کند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: ابراهیم عزیزیان فام