سه شنبه, 22 خرداد 1403

 



موضوع: چگونه از سرماخوردگي مصون بمانيم؟

چگونه از سرماخوردگي مصون بمانيم؟ 11 سال 2 ماه ago #1340

:cheer:
دوباره فصل سرماخوردگي و آنفلوانزا شروع شد. هيچ کدام از ما دوست نداريم به اين بيماري ها مبتلا شويم و در بستر بخوابيم.
اگر شما دستوالعمل ها و مراحل ساده ي زير را در زندگي خود به کار بريد، مي توانيد بدن خود را طوري مقاوم کنيد که با اين بيماري ها بجنگد و پيروز شود:
مرحله 1) سعي کنيد هر شب حداقل 7 تا 8 ساعت بخوابيد. خواب کافي و مناسب باعث مي شود بدن شما فرصت ترميم و بازسازي پيدا کند و براي مقابله با حوادث روز بعد آماده شود.
مرحله 2) به طور مرتب دست هاي خود را با آب و صابون بشوييد، خصوصاً بعد از آمدن از توالت و قبل از غذا خوردن. همچنين بعد از دست زدن به وسايل آلوده اي مثل ميله هاي مترو و اتوبوس، پول، ميز کار و مدرسه، کامپيوتر و ... حتماً دست هاي خود را بشوييد.
در طي فصول سرد سال، ميکروب هاي سرماخوردگي و آنفلوانزا در هر جايي وجود دارند و شما بايد پيوسته دست هاي خود را تميز نگه داريد.
هميشه کمي صابون (جامد، مايع يا کاغذي) همراه خود داشته باشيد. اگر در جايي بوديد که دسترسي به آب و صابون نداشتيد، مي توانيد از دستمال هاي کاغذي پاک کننده و ضد عفوني کننده ي مرطوب استفاده کنيد. اين دستمال ها را مي توانيد از داروخانه تهيه کنيد.
مرحله 3) وقتي دست هايتان آلوده است، از دست زدن به صورت، چشم ها، بيني و دهان خود، پرهيز کنيد، زيرا اين محل ها، به آساني ميکروب ها را از دست هاي شما به داخل بدن تان منتقل مي کنند. مي دانيم که انجام اين کار سخت است و به همين دليل به شما توصيه مي کنيم که دست هاي خود را تا حد ممکن از ميکروب ها و آلودگي ها پاک نگه داريد.
مرحله 4) در طي فصل زمستان، هوا سرد و خشک مي شود و اين مسئله روي نحوه مقابله بدن شما با ميکروب ها تاثير مي گذارد.
مشکل مهم در اين فصل، آبريزش بيني است. محلول سرم فيزيولوژي، سلامت سينوس ها را ارتقا مي دهد. اين محلول را مي توانيد از داروخانه تهيه کنيد.
تمرينات يوگا نيز سلامت سينوس ها را افزايش مي دهد، در حالي که قبلا تصور مي شد باعث آبريزش بيني مي شود.
اگر به محلول سرم فيزيولوژي دسترسي نداشتيد، مي توانيد تحت نظر پزشک و طبق توصيه ايشان از محلول آب و نمک استفاده کنيد، ولي مقدار نمک و آبي را که بايد با هم مخلوط کنيد، پزشک بايد تعيين کند، چون ريختن نمک زياد در آب، باعث زخم و آسيب مخاط بيني مي شود.
يک يا دو بار در روز بيني خود را با اين محلول سرم فيزيولوژي شست و شو دهيد. اين شست و شو اجازه نمي دهد، مجدداً عفونت و ميکروبي در حفره سينوس ها جمع شود.
اين روش، بهترين روش طبيعي براي جلوگيري و بهبود سرماخوردگي و آنفلوانزا است.
مرحله 5) البته، براي تکميل مراحل فوق و براي حفظ سلامت بدن و تقويت آن، نياز به چند مورد ديگر هم داريد:
* برنامه غذايي مناسب و متعادلي داشته باشيد، يعني از تمام گروه هاي غذايي (نان و غلات- سبزي ها- ميوه ها- شير و لبنيات- گوشت ها و حبوبات و تخم مرغ) به ميزان کافي و لازم استفاده کنيد تا بدن دچار کمبود مواد مغذي نشود.
خصوصا مصرف ميوه ها و سبزيجات تازه را فراموش نکنيد. مصرف منابع غذايي ويتامين C مثل انواع مرکبات، کيوي و آناناس، سيستم ايمني بدن را تقويت مي کند و بر مقاومت آن در مقابل بيماري ها مي افزايد.
* به طور مرتب ورزش کنيد.
* تحت نظر پزشک از شربت ها و قرص هاي مولتي ويتامين استفاده کنيد. البته دقت کنيد که اين مکمل ها استاندارد بوده و داراي کيفيت خوبي باشند. لذا از داروخانه هاي معتبر آنها را تهيه کنيد.
* آرام باشيد و روش و رفتار مثبتي را در زندگي خود پيش بگيريد و سعي کنيد به بهترين نحو، استرس ها و اضطراب ها را از خود دور کنيد. استرس و فشارهاي روحي باعث کاهش قدرت دفاعي بدن در مقابل ميکروب ها و عوامل بيماري زا مي شوند.
هشدارها:
1- اگر از کسي مثل فرزند يا پدر و مادرتان، در منزل مراقبت مي کنيد تا بيماري او بهبود يابد، مراقب سلامتي خود نيز باشيد تا بيماري آنها به شما سرايت نکند.
2- هر چند وقت يک بار، براي مدت 10 دقيقه پنجره ي اتاق خود را باز کنيد تا هواي اتاق تعويض شود و کيفيت آن بهبود يابد.
3- مي توانيد تحت نظر پزشک از واکسن آنفلوانزا استفاده کنيد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.