سه شنبه, 29 خرداد 1403

 



موضوع: روابط عمومی الکترونیک در جامعه اطلاعاتی

روابط عمومی الکترونیک در جامعه اطلاعاتی 11 سال 2 ماه ago #3154

روابط عمومی الکترونیک در جامعه اطلاعاتی


روابط عمومی الکترونیک در جامعه اطلاعاتی عنوان مقاله‌ای است که دکتر شهیندخت خوارزمی در چهارمین همایش روابط عمومی الکترونیک ارایه می‌کند.
به گزارش دبیرخانه دائمی همایش روابط عمومی الکترونیک، وی در این زمینه معتقد است‌: روابط عمومی الکترونیک پدیده‌ای است تکنولوژیک که زاییده انقلاب اطلاعات و ارتباطات است و در واقع اگر این تحول علمی-تکنولوژیک رخ نمی‌داد، روابط عمومی الکترونیک مطرح نمی‌شد.


دكتر خوارزمي از روابط عمومی الکترونیک مي‌گويد:


چالش‌های روابط عمومی الکترونیک در ایران توسط دكتر شهيندخت خوارزمي بررسي مي‌شود.
چالش هاي روابط عمومي الكترونيك در ايران، عنوان مقاله‌اي است كه توسط دكتر شهيندخت خوارزمي در سومين همايش روابط عمومي الكترونيك ارايه مي‌شود.

وي كه داراي دكتراي (Candidacy) رشته روان‌شناسي اجتماعي و ارتباطات از دانشگاه اينديانا در امريكا است مي‌گويد: به روابط عمومی الکترونیک می‌توان از دو زاویه نگاه کرد؛

1. آن را فعالیتی دانست که با استفاده از تکنولوژی‌های نوین اطلاعات و ارتباطات، سعی دارد اثربخشی فعالیت‌هاي روابط عمومي را در رابطه با اهداف سازمان و به ویژه جلب رضایت ذینفعان به حداکثر برساند.[نشست تخصصي با دكتر خوارزمي در همشهري‌آنلاين]

در این معنا، روابط عمومی الکترونیک در مقایسه با روابط عمومی سنتی از نظر هدف و نقش و جایگاه در سازمان، تغییری نکرده ولی از توانمندی بمراتب بالاتری برخوردار شده است.

2. در نگاه دیگر، روابط الکترونیک نه تنها به دلیل مجهز شدن به تکنولوژی‌های نوین توانمندتر شده، بلکه به دلیل الزام حضور مستمر و فعال و مؤثر در فضای‌ سایبر، نقش و جایگاهش در سازمان از بنیان تغییر کرده و به مدیریت هوشمندی رقابتی و مدیریت دانائی نزدیک می‌شود.

در چنین معنائی است که این تحول اهمیت می‌یابد و روابط عمومی را از ایفاگر نقش تبلیغات و تشریفات، به عامل تحول استراتژیک در سازمان تبدیل می‌سازد.

مترجم دو اثر موج سوم و جابجايي در قدرت الوين تافلر، معتقد است: سازمان‌های ایران به دلیل عقب ماندگی زیرساخت‌ها و فرایندهای مدیریتی از یک سو و نیاز شدید به اجرای برنامه‌های تحول از سوی دیگر، در جریان راه‌اندازی روابط عمومی الکترونیک بهتر است رویکرد دوم را برگزینند و از همان آغاز راه را برای استقرار نظامی هموار سازند که سازمان را به سمت کسب قابلیت‌های لازم برای حضور مؤثر در محیط‌های پر تحول و بحران خیز ملی و جهانی هدایت کند.

عضو هیات رئیسه انجمن ايراني مطالعات جامعه اطلاعاتي ادامه مي‌دهد: شکی نیست که چنین رویکردی طراحان و مجریان برنامه استقرار این نظام را افزون بر چالش‌های الکترونیک کردن روابط عمومی، با چالش‌های تازه و جدی‌تری مواجه می‌سازد. مقاله حاضر سعی دارد با معرفی دقیق رویکرد دوم و توجیه اهمیت آن برای ایران، این چالش‌ها را بر شمرد و برای رویاروئی سازنده با آن‌ها، راهکار ارائه دهد.

دكتر شهيندخت خوارزمي گفت: در اين مقاله چالش‌های مورد نظر در سطوح گوناگون و با توجه به تنوع سازمان‌ها مورد بحث قرار خواهد گرفت. هدف آن است که پارادیم جامع‌تر و دقیق‌تری معرفي شود که به کمک آن روابط عمومی الکترونیک، در محافل حرفه‌اي و علمي، در جایگاه واقعی خود مورد بررسی و نقد قرار گیرد. از آن مهم‌تر، مسؤلان و مدیران روابط عمومی نيز با نگاه عمیق‌تری این پدیده را دنبال کنند. :)
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: نسرین اقاملا