شنبه, 12 خرداد 1403

 



موضوع: خلاصه فصل دوم (مدیریت سازمان وسیستم )

خلاصه فصل دوم (مدیریت سازمان وسیستم ) 10 سال 2 هفته ago #76442

مفهوم سیستم
عبارتست از مجموعه عناصرواجزایی که بایکدیگر همبستگی وروابط متقابل داشته ویک کل واحد راتشکیل میدهند.
عناصر یااجزای سیستم ممکن است مفاهیم باشند دراین صورت مابا یک سیستم مفهومی سروکار داریم .
عنصر
هرواحد یاجزء تشکیل دهنده سیستم ، عنصرنامیده میشود.
بین عناصرسیستم همواره ارتباط متقابل وتعامل وجود دارد . ارتباط عناصر سیستم به صورتی نظم یافته می باشند نه پراکنده که به سیستم کلیت وتمامیت می دهد .
خصوصیات سیستم
درون داد : مانند بودجه دولتی که ازطریق وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی تآمین می کند .
فرآیند
معرف یک یا دسته ای ازفعل وانفعالاتی است که به منظور تبدیل داده ها به ستاده ها انجام می گیرد .
برون داد
داده های سیستم پس از انجام فعل وانفعالات تی که روی آن ها انجام میشود دراین حالت ستاده خروجی یا محصول نامیده می شود .
طبقه بندی سیستم
خرده سیستم – سیستم – فراسیستم
سیستم های باز : عبارتند از سیستم هایی که بامحیط پیرامون خود ارتباط دارند وجریان مبادله انرژی ، اطلاعات وماده بین سیستم ومحیط برقرار می باشد . مبادلات بامحیط پیچیده است مثل ارگانیسم های زنده وجوامع انسانی علاوه برمبادله ماده با انرژی باسیستم های اطراف تبادل اطلاعات نیز انجام می پذیرد .
سیستم های بسته : سیستم هایی هستند که بامحیط اطراف خود هیچ گونه تبادل ماده انرژی واطلاعات ندارند . دراین سیستم ها مبادلات باپیرامون به صورت تبادل ماده و انرژی صورت می گیرد .

قانون آنتورپی درسیستم
همه سیستم ها صرف نظر ازنوع ، ماهیت واندازه ، به مرور زمان میل به یک حالت بی نظمی ، فروپاشی ، کهولت وپیری دارند . این خصیصه مهم راآنتورپی گویند .
یک سیستم بسته که بامحیط پیرامون هیچ گونه ارتباطی ندارد ، دراثر آنتورپی کم کم به بی نظمی و بی تعادلی عناصر درونی خود دچار وبه سمت نابودی سیر می کند ، اما دریک سیستم باز که بامحیط اطراف دارای ارتباط متقابل دادو ستد ماده وانرژی هستند کاهش انرژی درونی خودرا ازمحیط اخذ واز فروپاشی جلوگیری می کنند .
بازخورد یاپسخوراند
بسیاری ازسیستم ها خودگردان ، خود کنترل و وخود تنظیم شونده اند . سیستم های خودگردان ازطریق فرآیند بازخورد یافیدبک خود راتنظیم می کنند .
نگرش سیستمی
اساسی ترین پایه درهر سازمان افراد آن سازمان است که دارای تمایلات ، احساسات ، انگیزه ها وویژگی های متفاوت می باشند.
این دیدگاه دربررسی ویژگی های سازمان ها و مقوله مدیریت وپیدایش نظریه های نوین نتایج ارزنده ای درپی داشته است .
درقالب این نگرش هر یک از اجزاء وعناصرمتشکه سازمان درارتباط باوظیفه ونقش خود درکلیت سازمان مورد ارزیابی قرار می گیرند .
ازدیدگاه سیستمی ، هرسازمان دارای دو زیرسیستم هستند :
زیرسیستم اجتماعی – انسانی سازمان رانیروی انسانی تشکیل می دهد .
زیر سیستم فنی – مادی سازمان ها که باسطح تکامل علمی وتکنولوژی سازمان ها درسطح ملی ارتباط دارد.
فرضیه های هوی ومیسکل
الف ) سیستم های اجتماعی ، سیستم های باز هستند
ب) سیستم های اجتماعی ازافراد انسانی تشکیل می شوند
پ ) سیستم های اجتماعی ازاجزای وابسته به کل سیستم تشکیل شده اند
ت ) سیستم های اجتماعی هدف مدار هستند
ث ) سیستم های اجتماعی ساختارمند وهنجار مند هستند
ج ) همه سازمان های رسمی سیستم اجتماعی اند اما همه سیستم های اجتماعی سازمان رسمی تلقی نمی شوند
نقش های مهم مدیران در سیستم سازمانی
نقش تولیدی : انتظار میرود مدیر دراین نقش درعرصه رقابت به نتایجی برابر یا بهتراز رقبای خود نائل آید .
نقش اجرایی : وظایف مدیر دراین نقش عبارتست از طراحی وهماهنگی وبرقراری انضباط .
نقش نوآوری : دراین نقش مدیر باید نوآور و کارآفرین باشد .
نقش یگانه سازی : برای استمرار موفقیت سازمان به ایفای نقش دیگری چون یگانه سازی یاوحدت بخشی نیازمند است .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: نسرین اقاملا